اسکار ۲۰۲۰ – بهترین جلوههای ویژه: ۱۹۱۷
اسکار بهترین جلوههای ویژه از بین بلاک باسترهای هالیوودی انتخاب نشد و به فیلم جنگی ۱۹۱۷ رسید. جلوههای ویژه میدانی در این اثر با توجه به نوع ساختار فنی فیلم کار بسیار سخت و طاقتفرسایی ...
اسکار بهترین جلوههای ویژه از بین بلاک باسترهای هالیوودی انتخاب نشد و به فیلم جنگی ۱۹۱۷ رسید. جلوههای ویژه میدانی در این اثر با توجه به نوع ساختار فنی فیلم کار بسیار سخت و طاقتفرسایی بوده که از چشم داوران اسکار پنهان نماند؛ هرچند به نظر میرسد که این جایزه میتوانست به رقبا هم برسد و فیلم ۱۹۱۷ از منظر بسیاری از کاربران فضای مجازی و کارشناسان گزینه اولی که لایق این جایزه باشد نبود. باید گفت استودیو والت دیزنی با داشتن سه نامزد قدر در این بخش و ناکام ماندن هر سه آنها، بازنده تمام عیار این دسته بندی اسکار بود.
آخرین اثر از فاز سوم مارول یعنی فیلم نهایی اونجرز با خلق صحنههای بینظیر و حماسی از یک نبرد ابرقهرمانی، توانست به مدت بیش از دو ساعت و نیم اکشنی را در سینما خلق کند که پیش از این تصور آن نیز غیرممکن بود. این فیلم با جمع کردن بیش از بیست-سی سوپرقهرمان و ابرشرور در کنار هم، جنگی فانتزی و تمام عیار را به تصویر کشید که جلوههای ویژه در آن حرف اول و آخر را میزند و نادیده گرفتن شدن آن توسط داوران اسکار کمی تا قسمتی عجیب به نظر میرسد.
جدا از آخرین داستان حماسه مارول در طی این سالها، باید به قسمت آخر جنگ ستارگان نیز اشاره کرد که نبردهای فضایی را به حد اعلایی از کیفیت رساند و یک سر و گردن از فیلمهای قبلی این سری در این زمینه پیشی گرفت؛ هرچند نباید فراموش کرد که جنگ ستارگان در سکانسهای پایانی و نبرد نهایی گاهی به حالت تصنعی در میآید و شاید این موضوع مانع از رسیدن جایزه اسکار به دستان سازندگان فیلم بوده است. هر چند از آنسو نباید فراموش کرد که سازندگان جنگ ستارگان توانستند بازیگری فوت شده را با استفاده از جلوههای ویژه و استفاده از سکانسهای باقی مانده از این شخص در پرده سینما احیا نمایند!
در نهایت از بین گزینههای متعلق به والت دیزنی باید به شیرشاه اشاره کرد که جلوههای ویژه قدرتمند آن یک دستاورد فنی و هنری برای تاریخ سینما به حساب میآید. تصاویر این فیلم حد و مرز بین انیمیشن و واقعیت را شکستهاند و سازندگان مستندی از حیات وحش را خلق کردند که داستان دارد و در آن حیوانات آواز میخوانند. شیر شاه گرچه یک کپی پیست خالص از نسخه انیمیشنی خود از دهه نود بود ولی از منظر جلوههای ویژه به بالاتر از حد انتظار رسید و گام جدیدی را در این عرصه باز کرد.
برای مطالعه اخبار و آگاهی از برندگان اسکار 2020 کلیک کنید
در آخر باید به فیلم Irishman اشاره کرد که در اسکار ۲۰۲۰ مانند گلدن گلوب ناکام باقی ماند و نامش در بین نامزدها جای خوش کرد و به عبارت برنده مزین نشد. آیریش من توانست با تکنیکهای نابی از جلوههای ویژه، بازیگران پیر خود را جوان کند و دنیرو و پاچینویی به ما نشان دهد که دوباره مانند سالهای قبل سرحال باشند و لازم نباشد عبارت «پیر نشو لعنتی!» را برای آنها به کار ببریم. کاری که آیریش من و نتفلیکس در این فیلم انجام دادند، ستودنی بوده و میتواند مانند شیرشاه یک دستاورد فنی شناخته شود که در آینده سینما و صنعت گریم نقش بسزایی خواهد داشت.
در هر حال از بین نامزدهای فوق، داوران اسکار حق را به ۱۹۱۷ دادند و زحمتهای این تیم را نیز نباید فراموش کرد؛ تیمی که توانستهاند یکی از بهترین آثار جنگی چند سال اخیر را به تصویر بکشند و تماشاگر را در یک صحنه حماسی جنگی فرو ببرند که درآمدن از آن کار بسیار سختی است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.