آشنایی با سیستم گاچا در طراحی بازی
گاچا یک سیستم کسب درآمد در بازیهای رایگان (F2P) است. این سیستم، نام خود را از دستگاههای فروش خودکار (وندینگ ماشین) ژاپنی به نام گاچاپون گرفته است. در این دستگاهها، اسباب بازیهای خاصی فروخته میشوند؛ ...
گاچا یک سیستم کسب درآمد در بازیهای رایگان (F2P) است. این سیستم، نام خود را از دستگاههای فروش خودکار (وندینگ ماشین) ژاپنی به نام گاچاپون گرفته است. در این دستگاهها، اسباب بازیهای خاصی فروخته میشوند؛ به این صورت که یک سری از اسباب بازیها به شکل شانسی فروش میروند. برای مثال یک سری اسباب بازی یک مانگا یا انیمه خاص وجود دارد ولی شما نمیدانید کدام یک را خواهید گرفت. هدف نهایی خریداران، تکمیل کردن ست اسباب بازیهایشان از یک انیمه، مانگا یا کارتون است.
چرا برای فروشنده چنین سیستمی بهتر است تا این که حتی اسباب بازی مورد نظر را به صورت مستقیم و با قیمت بیشتر بفروشد؟ یک خریدار برای داشتن اسباب بازیهای مختلف باید خریدهای زیادی از دستگاه بکند؛ چرا که ممکن است آیتمهای تکراری نیز بخرد. در واقع در این سیستم، برای به دست آوردن یک آیتم خاص به احتمال زیاد مقدار زیادی اسباب بازی تکراری فروخته میشود. و چه چیزی بهتر از این که یک جنس تکراری را بتوانید بفروشید؟
این سیستم وقتی بهتر کار میکند که انتخابهای زیادی وجود داشته باشد. با یک قیمت کم، خرید از دستگاه معقول است. مشتری شانس کمی در به دست آوردن اسباب بازیهای گران قیمت دارد و به همین دلیل بهانهای برای خرید مکرر از دستگاه.
در بازیهای رایگان این سیستم حتی با بهره بیشتری کار میکند. استفاده از آن باعث میشود نه تنها پول بیشتری از کاربران مصرفگرا (کاربرانی که برای بازی هزینه میکنند) کسب کرد، بلکه مدت زمان بیشتری نیز کاربران غیر مصرفگرا را نگه داشت. چرا که باید زمان بیشتری برای به دست آوردن آیتمهای خاص گذاشت. داشتن کاربران غیر مصرفگرا هم برای ترغیب آن ها به خرید و هم برای افزایش رقابت بین کاربران مفید است. در این سناریو اگر شما بخواهید آیتمهای جذابتری به نسبت بقیه به دست آورید، باید هزینهی بیشتری بپردازید.
با افزایش محبوبیت بازیهای رایگان به خصوص در موبایل، سیستم گاچا به یک ابزار مهم کسب درآمد تبدیل شده است. این سیستم در بازیهای ژاپنی حالتهای مختلف و عمق زیادی دارد و در بازیهای غربی استفاده از آن پیچیدگی کمتری.
گاچای ژاپنی
در قدم اول این سیستم را در بازیهای ژاپنی بررسی میکنیم. جایی که استفاده از آن باب شده است و میتواند به عنوان یک منبع الهام در ساخت بازیها به کار رود.
۱- گاچای کمپو
گاچای کمپو (Kompu) به معنای کامل است. این سیستم اکنون در ژاپن ممنوع اعلام شده است؛ چرا که باعث میشد بازیکنان پول زیادی در بازیها خرج کنند. ایده آن ساده است؛ برای گرفتن آیتمهای بهتر باید یک سری آیتم ساده را از یک لیست که شامل بینهایت آیتم است جمعآوری کنید. هیچ مکانیزمی برای رسیدن شما به هدفتان وجود ندارد و تنها عامل تاثیرگذار، شانس است.
۲- گاچای جعبهای
گاچای جعبهای یا پکیجی یک تفاوت ساده با کمپو دارد؛ آیتمها به صورت محدود هستند. بدین ترتیب هر بار که آیتمی غیر از مقصودتان میگیرید، آن آیتم از جعبه حذف میشود. در نتیجه با هر بار خرید به هدفتان نزدیکتر میشوید. چرا که هر خرید تعداد آیتمهای باقی مانده را کمتر میکند.
۳- گاچای گام به گام
در گاچای گام به گام (Step-Up) با هر بار خرید شانس شما بهتر میشود و بهترین آیتم یا بیشترین شانس در مرحله آخر قرار دارد. تفاوت این نوع با جعبهای در آن است که این افزایش شانس در خریدهای پشت سر هم انجام میشود. یعنی اگر شما چند خرید انجام دهید و بعدا به سراغ بازی برگردید، دوباره باید از مرحله اول شروع کنید.
۴- گاچای سوگوروگو
این نوع گاچا نامش را از یک بازی سنتی ژاپنی گرفته است. بازیکن باید از روی یک صفحه یا یک سری راس دنباله دار عبور کند. هر راس شامل جایزهای است که بازیکن با عبور از آن به دست میآورد. هدف، رسیدن به آخرین راس است که با ارزشترین جایزه را دارد. برای عبور از راسها نیاز به سکه یا امتیاز است. گرفتن امتیاز با یک مکانیزم شانسی تعیین میشود.
همانطور که دیدید، راههای مختلفی برای ارائه سیستم گاچا وجود دارد. با الهام از این ۴ روش میتوان سیستمهای جدیدی برای گاچا ساخت. برای مثال گاچایی که فقط موقع کشتن غولآخر ها یا نوع خاصی از دشمن میتوان به دست آورد. در بازیهای غربی نیز از این سیستم استفاده میشود. معروفترین مثال بازی کلش رویال است.
کلش رویال
کلش رویال یکی از پدیدههای صنعت بازی است. این بازی مثال زندهای از بالانس و سادگی است. هدف بازی ساده است؛ به دست آوردن بهترین دسته کارتها و شکست دادن رقبا با استفاده از آنها.
این بازی به طور عمده از سیستم گاچا استفاده میکند. میتوان گفت صندوقچههای جنگ، گاچای جعبهای هستند؛ بازیکن نمیداند چه نوع صندوقچهای دریافت میکند. اما دیر یا زود به صندوقچه بهتر میرسد.
همهی صندوقچهها دو هدف اصلی را دنبال میکنند:
۱- منبع کارتها: صندوقچهها بر اساس نوعشان کارتهای معمولی یا خاص میدهند.
۲- ریتنشن یا نگهداری بازیکن: بعد از پر شدن ۴ جای خالی، دیگر دلیل خاصی برای بازی کردن وجود ندارد. اما مکانیزم باز شدن صندوقچهها بعد از گذشت زمان باعث میشود بازیکن دوباره به بازی برگردد تا جوایز خود را بگیرد و دوباره به نبرد برود و این چرخه تکرار میشود.
کلش رویال از این صندوقچهها برای کسب درآمد به خوبی استفاده میکند. برای باز کردن صندوقچههای زمانی میتوانید پول رایج بازی را خرج کنید تا زمان سریعتر بگذرد یا حتی صندوقچهها را مستقیم بخرید. غیر از این دو روش گاهی اوقات رویدادهایی برای فروش بیشتر در نظر گرفته میشود که در این رویدادها، محتوای صندوقچهها ارزش بیشتری دارند.
با این که سیستم گاچای کلش رویال همچنان سادهتر از حقههایی است که ژاپنیها استفاده میکنند؛ اما مثال موفقی است از کسب درآمد با استفاده از این سیستم ژاپنی در بازیهای غربی. کلش رویال در ابتدا با مکانیزمهای خرید سادهای شروع شد و به مرور پیچیدگی سیستم را بیشتر کرد.
گاچا، روشی قدرتمند برای کسب درآمد از بازیهای رایگان است. بهتر است یادمان باشد میتوان گاچا را به روشهای مختلفی پیادهسازی کرد که از اعتیاد افراد به قمار سوء استفاده نکند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.