بررسی بازی رومیزی گاراج – چک سفید امضا برای ماشین پرنده
موفقیت در هر بازاری نتیجه آزمون و خطاهای مکرری است که هر تیمی آنها را پشت سر میگذارد. البته این موفقیت در گروی این مسئله است که از خطاهای خود و دیگران درس بگیریم و ...
موفقیت در هر بازاری نتیجه آزمون و خطاهای مکرری است که هر تیمی آنها را پشت سر میگذارد. البته این موفقیت در گروی این مسئله است که از خطاهای خود و دیگران درس بگیریم و آنها را تبدیل به یک مرجع کنیم؛ مرجعی به نام «چه کارهایی نباید انجام دهیم تا موفق شویم»!
خوشبختانه و متاسفانه بازار داخلی بازیهای رومیزی ایران، کلکسیون متنوعی از انواع خطاهای مختلف در زمینههای تولید، انتخاب عناوین، کپی کردن بدون لایسنس، سرمایه گذاری ، طراحی هنری و غیره است. یعنی در تکتک زمینههای انتشار و تولید بردگیم، بازار ایران در مرحله خودکفایی کامل به سر میبرد. پس برای افراد باهوش با شم اقتصادی صحیح، یک تابلوی تمام عیار از باید و نبایدها وجود دارد.
به نظرم همیشه انتخاب هوشمندانه عنوانی که میخواهد در بازار فعلی بازیهای رومیزی عرضه شود، از مرحله تولید و انتشار هم مهمتر است. همین گزاره من هم از دل وضعیت فروش بازیهای ایرانی میآید. بازیهای بسیار خوبی بودهاند که با توجه به حجم و هزینه تولید، به هیچ عنوان فروش خوبی نداشتند و چه قدر بازیهای معمولی با سطح کیفی پایین که به تیراژ دوم و سوم هم رسیدهاند. تمام این موفقیت فروش در گروی انتخاب عناوین آنها است؛ تولید کنندگان ایرانی در اولین قدم باید مخاطب ایرانی را بشناسند.
تیم بابرکا یکی از همین تولیدکنندگان است که میتوان گفت توانایی شناخت مخاطب یکی از شاخصههای اصلی آنها است. همین نکته که بابرکا اولین تیمی بود که بازی Splendor را با نام «گوهرنشان» ایرانیزه کرد، خودش گواه خوبی بر این حرف است. این بار تیم بابرکا به سراغ یک عنوان جدید رفته و آن را به بازار عرضه کرده است. عنوانی که در سطح جهانی شناخته شده و یکی از بازیهای مشهور در سبک اقتصادی-خانوادگی است. پس با ما و بررسی برگردان بازی For Sale تحت عنوان گاراج همراه باشید.
گاراژ با «ج»
گاراج در مورد خرید و فروش وسایل نقلیه است که همین نکته اولین و مهمترین وجه تمایز بین این عنوان و بازی اصلی را رقم میزند. در اثر اصلی، بازیکنان به خرید و فروش املاک مسکونی و تجاری میپردازند که به شخصه حس میکنم وسایل نقلیه انتخاب بسیار جذابتری نسبت به موضوع اصلی است؛ دلیل اصلی این جذابیت هم فانتزیتر شدن محصول خروجی است.
بازی در دو فاز خرید و فروش انجام میشود. در فاز خرید یا مزایده، به تعداد بازیکنان کارت ماشین رو میشود که هر کدام دارای ارزش مشخصی هستند که با عدد روی آنها ثبت شده است. هر بازیکن میتواند یا پیشنهاد قیمت بالاتری نسبت به اولین پیشنهاد مطرح کند یا از مزایده بیرون برود. این فاز تا جایی ادامه پیدا میکند که دیگر کارتی برای خریدن وجود نداشته باشد و بلافاصله مرحله بعد بازی شروع میشود.
در فاز دوم باید خودروهایی که در اختیار داریم را بفروشیم. باز هم در این مرحله به تعداد بازیکنان کارت رو میشود، ولی این بار کارتهای چک که ارزشهای متفاوتی دارند. هر کس یک خودرو را به صورت مخفیانه برای فروش قرار میدهد و سپس به صورت همزمان این کارتها رو میشوند. کارتی که بالاترین عدد را داشته باشد، ارزشمندترین چک را برای خودش میکند و باقی کارتها هم طبق همین فرمول عمل میکنند. در آخر کسی که بیشترین میزان پول و چک را در اختیار داشته باشد برنده بازی است.
قوانین بازی سرراست و ساده هستند ولی گیمپلی آن میتواند به راحتی شما را مجذوب خودش کند. بازی طولانی نیست و معمولا بین 30 تا 40 دقیقه، نسبت به تعداد بازیکنان زمان میبرد ولی در طول همین دقایق هم سرعت گیمپلی بسیار سریع است. ضربآهنگ بالای بازی، تصمیمگیریهای سریع و حس دودلی مدام از عواملی هستند که گاراج را به یک عنوان لذتبخش تبدیل میکنند. گاراج از آن دست بازیهایی است که وقتی به پایان میرسد تقریبا همه بازیکنان از وقتی که برای آن گذاشتند خرسندند و همه از این تجربه نه چندان طولانی راضی هستند.
همین دو جمله قبل، چیزی که در مورد انتخاب هوشمندانه برای بازار ایران را در مقدمه مطرح کردم را نشان میدهد. در حال حاضر جامعه هدف و مخاطب اصلی بازار ایران نیازمند چنین بازیهای ساده با استانداردهای مطلوب است. گیمپلی بازی طوری طراحی شده است که میتوانید آن را تقریبا با هر گروهی بازی کنید ولی مخاطب عام و خانوادهها هدف اصلی این عنوان هستند.
کشتی پرنده صفر کیلومتر
طراحی هنری بازی نسبت به بستری که وجود دارد واقعا جذاب و قابل ستایش است. طراحی فانتزی و سبک منحصر به فرد و خلاقانه گرافیک بازی نمره کامل را دریافت میکند. انتخاب وسایل نقلیه موجود در بازی هم به نوبه خود جالب است و طنز بزرگنمایی نشده آن دلنشین است.
مهمترین چیز در مورد جنبه بصری گاراج، هارمونی و هماهنگی بین تمام محتویات اثر با جعبه و ساختار کلی بازی است. از کاور بازی تا قطعات آن، همگی یک تم خاص فانتزی را یدک میکشند که به خوبی یک پازل بصری جذاب را تکمیل میکنند. شاید تنها ایراد به پیکره کلی این پازل، طرح پشت کارتهای وسیله نقلیه باشد که میتوانست کمی بهتر انجام شود.
البته یک نکته منفی بزرگ در چاپ بازی وجود داشت که قطعات اسکناس بازی در زمان پانچ کردن، پوسته میشدند و کاغذ پشتی آنها کنده میشد. البته تیم بابرکا از این مشکل مطلع بود و دلیل آن هم استفاده تیم چاپ از چسب نامناسب عنوان شد.
برای فروش
با توجه به تمام چیزهایی که گفتم، شاید این اولین بار باشد که این جمله را میگویم: من خرید گاراج را نسبت به عنوان اصلی ترجیح میدهم؛ دلایل زیادی هم برای این موضوع وجود دارد:
- بازی گاراج با کسب کپیرایت از سازنده بازی ساخته شده است و این ارزش این عنوان را چندین برابر میکند. در واقع این بازی نسخه فارسی عنوان اصلی است که کیفیت خوبی هم دارد.
- بازی اصلی از نظر سبک گرافیکی و ظاهری واقعا قدیمی شده است و اصلا جذابیت بصری ندارد. هر چه نباشد بازی برای 23 سال پیش است و اگر غیر از این بود باید تعجب میکردیم.
- میزان واردات عنوان اصلی بسیار محدود بوده و تقریبا پیدا کردن آن در فروشگاههای بازیهای رومیزی کار سختی است. حتی اگر موفق به پیدا کردن آن شوید، قیمتی حدود 600 هزار تومان باید برای یک جعبه کوچک آبی و صد البته زشت پرداخت کنید. در حالی که گاراج با قطعات خوب و طراحی بصری بهتر و با داشتن لایسنس قیمتی بین 120 تا 130 هزار تومان دارد.
- همانطور که گفتم تم فروش وسایل نقلیه فانتزی میتواند بسیار هیجان انگیزتر از معامله املاک باشد.
در کل میتوان گفت گاراج یک عنوان کمنقص در بازار فعلی ایران به شمار میرود که تمام استاندارد و بایدهای تولیدی را حفظ کرده است. هنگامی که گاراج را در دستتان میگیرید، احترام به مخاطب را حس میکنید؛ محصولی که به تمام ابعاد آن هنگام ساخت توجه شده باشد، خودش را نشان خواهد داد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.