ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

ایکس باکس نسل بعد بهتر است «ایکس باکس سری پی‌سی» نام بگیرد

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که پی‌سی گیمرها کامپیوتر شخصی و سخت‌افزارشان را ارتقا می‌دهد، افزایش پرفورمنس و کارایی دستگاه است. البته که می‌توان دلایل دیگری هم برای این موضوع یافت -مثلا قابلیت‌هایی تازه که مصرف ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که پی‌سی گیمرها کامپیوتر شخصی و سخت‌افزارشان را ارتقا می‌دهد، افزایش پرفورمنس و کارایی دستگاه است. البته که می‌توان دلایل دیگری هم برای این موضوع یافت -مثلا قابلیت‌هایی تازه که مصرف انرژی یا نویز را کاهش می‌دهند- اما به عنوان یک قانون کلی، پی‌سی گیمرها هنگام ارتقای سیستم به دنبال افزایش عملکرد هستند که به عبارت دیگر می‌شود نرخ فریم و رزولوشن بالاتر.

همین مزیت بزرگ در معماری کامپیوترهای شخصی در کنار سازگاری با کتابخانه‌ای عظیم از بازی‌های قدیمی که قدمت برخی از آن‌ها به چند دهه پیش بازمی‌گردد است که باعث شده پی‌سی‌ها پلتفرمی اینقدر قدرتمند و محبوب در سراسر جهان باشند.

مایکروسافت اخیرا یک بلاگ پست تحت عنوان «ایکس باکس سری ایکس: قدرتمندترین و سازگارترین کنسول نسل بعد با هزاران بازی در هنگام عرضه» منتشر کرده که جیسون رونالد، مدیر برنامه‌های ایکس باکس سری ایکس، به تشریح برخی از جزییات تازه راجع به Backward Compatibility و بهبودهای عملکردی که در اجرای بازی‌های قدیمی روی کنسول جدید به وجود می‌آورد پرداخته است.

اگر این پست را بخوانید، متوجه خواهید شد تمام بهبودها و ارزش افزوده‌هایی که همراه با ایکس باکس سری ایکس از راه می‌رسند، به لطف تکنولوژی AMD و تکنولوژی شبیه به کامپیوترهای شخصی مورد استفاده در کنسول نسل نهمی مایکروسافت است.

اگر بخواهیم جانب مایکروسافت را بگیریم، توسعه قابلیت سازگاری با بازی‌های کنسول ایکس باکس ۳۶۰ روی کنسول ایکس باکس وان (که ۵ سال پیش تحقق یافت) به هیچ وجه کار آسانی نبوده است. اگرچه این پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، تمام بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ را شامل نمی‌شد، اما مایکروسافت در حرکتی بسیار تحسین‌برانگیز به مشریان خود اجازه داد که هنگام خرید ایکس باکس وان، مجبور به رها کردن تمام بازی‌های قبلی‌شان نباشند.

ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان پردازنده و معماری پردازشگر گرافیکی کاملا متفاوتی از یکدیگر دارند. از آن زمان به بعد اما تمام کنسول‌های ایکس باکس -و همینطور ایکس باکس سری ایکس- از پردازنده AMD x86 و تکنولوژی پردازشگر گرافیکی AMD Radeon بهره گرفته‌اند، درست مانند یک پی‌سی سنتی.

ایکس باکس سری ایکس

ارتقای یک پی‌سی مجهز به واحد پردازشی Ryzen 3 و گرافیک یکپارچه Vega به پردازنده قدرتمندتر Ryzen 9 و پردازشگر گرافیکی سری Radeon Navi، نیازمند هیچ تلاش و جادوی خاصی نخواهد بود تا سازگاری با عناوین قبلی حفظ شود. با وجود یک کتابخانه کامل از بازی‌ها و همینطور پرفورمنس بهبودیافته، همین موضوع درباره سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس هم مصداق خواهد داشت.

در بلاگ پست مایکروسافت به مزایای حافظه سریع‌تر NVMe SSD اشاره می‌شود، حتی زمانی که مشغول اجرای بازی‌های قدیمی روی ایکس باکس سری ایکس هستید و در جایی دیگر به دامنه داینامیک بالا که قبلا امکان‌پذیر نبود و همینطور نرخ فریم دو برابری برخی بازی‌ها برای دستیابی به انیمیشن‌های روان‌تر اشاره شده است.

اگرچه بدون هیچ تردید مایکروسافت هزاران ساعت صرف کنترل کیفیت تکنولوژی‌اش و تست بازی‌هایی که برای نسل‌های قبلی طراحی شده‌اند کرده تا از یک تجربه خوب برای مشتریان اطمینان حال نماید، پی‌سی گیمر درونمان به شکلی اجتناب‌ناپذیر پاسخ می‌دهد «نه بابا!». مایکروسافت پردازنده، مموری، پردازشگر گرافیکی و حافظه را درست مانند یک کامپیوتر شخصی ارتقا داده و حالا به سرعت بارگذاری بیشتر، گرافیک بهتر، پشتیبانی از رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بهبودیافته دست پیدا کرده. واقعا شوکه‌کننده است!

با این وجود، Quick Resume قابلیتی معرکه در ایکس باکس سری ایکس است. Quick Resume به بازیکنان اجازه می‌دهد بازی را دقیقا از همان‌جایی که رها کرده‌اند ادامه دهند و گفته می‌شود به صورت همزمان از چندین بازی پشتیبانی می‌کند. چنین قابلیتی نیازمند تلاشی سخت است و بدون تردید آرزو می‌کردیم این قابلیت را روی پی‌سی‌هایمان هم داشتیم.

اما تلاش برای مجاب کردن گیمرها به اینکه حفظ سازگاری کنسول با عناوین نسل قبلی نیازمند «ابداعات شگرف در طراحی پردازنده شخصی‌سازی شده و همینطور طراحی منحصر به فرد سیستم عامل ایکس باکس و هایپروایزر» بوده، اندکی زیاده‌روی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • pouya
    pouya | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    نمیدونم چرا تا یه خبر خوب از ایکس باکس میاد سونی فنا حرص میخورن من اصلا فن بوی نیستم خب قبول کنید ایکس باکس نسل بعد حداقل روی کاغذ از ps5 خفن تره همونجور که انحصاریای ps5 بعضایاشون خیلی باحان

  • TheSovietUnionOfEsm
    TheSovietUnionOfEsm | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    هیچی پی سی نمیشه. هیچ کنسولی مثل پی سی نمیشه

  • mani
    mani | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    خطاب به همه دوستان،مقاله سایت نیست بلکه ترجمست این بنده خداها ننوشتن که انتقد میکنید

  • Pedram
    Pedram | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    خدمت نویسندهٔ گرامی با کمال احترام عرض کنم که اتفاقا نیازمند سیستم سفارشی سازی شده و سیستم نرم افزاری خاصی هست که بشه سه نسل از کنسول ها رو به صورت بهبود یافته و تازه نه بر پایهٔ استریم اجرا کرد ؛ چیزی که حاصل تلاش صدها هزار نفره - اگه بکوارد به این صورتی که اکس باکس سری اکس داره ارائه میده اینقدر راحت بود، الان پی اس 5 باید میتونست مثل همون کنسول بازی های نسل ششم و هفتم رو هم به صورت کامل و با بهبود گرافیکی اجرا کنه، اما دیدیم که حتی عناوین ps4 رو هم کامل پشتیبانی نمیکنه (الان دوباره بهم ایمیل میدید میگید متعصبی) خلاصه اینکه بهتون پیشنهاد میکنم اسم سایت رو به سونیاتو تغییر بدید بلکه ملت تکلیفشونو بفهمن

    • Sackboy
      Sackboy | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

      اولا که این مقاله از سایت Forbes ترجمه شده، بعدشم حرف اصلی مقاله اینه که علت راحتی پشتیبانی مایکرو از بازی های نسل قبل اینه که عملا شخصی سازی چندانی تو کنسول پیاده نشده. اصلا همین که هسته ی اصلی سیستم عامل، ویندوزه، و مایکرو در نسل 9 دقیقا داره از همون سیستم عامل نسل قبلش استفاده می کنه، خودش گویای همه چیزه.
      در این که بکوارد کامپتبلتی چیزی خوبی شکی نیست. ولی علت اصلی این که مایکرو در این زمینه بهتر عمل کرده، دقیقا همین چیزیه که مقاله توضیح داده. وگرنه اگر کنسول مایکرو هم مثل کنسول نسل7 سونی بود، شرایط خیلی فرق می کرد. البته که هنوزم دقیق معلوم برنامه ی سونی برای نسل بعد دقیقا چیه!
      ضمن این که این نسل مایکروسافت به خاطر جبران کمبود محتوا و نداشتن استودیوهای first party قدرتمند، مجبور بود انقدر روی backward compatibility سرمایه گذاری کنه.

  • بدنساز
    بدنساز | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    این سر و صداهای مایکروسافت شبیه فیلمهای پاگنده‌اس. طرف میومد کلی فیگور میگرفت و پا عوض میکرد و شوآف(!) میکرد ولی با یه کشیده پاگنده چپه میشد ?

  • HeroPersia
    HeroPersia | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    این قابلیت کنسول ماکروسافت واقعا قابل ستایشه.
    اما برای اینکه من مجاب بشم ایکس باکس سری ایکس بخرم کافی نیست چون در همین نسل کل عنواین انحصاری ماکروسافت روی پلتفرم pc بازی کردم با بالاترین کیفیت با دسته ایکس باکس وان حتی کامپیوترم به tv وصل کردن دقیقا حس داشتن کنسول ایکس باکس وان و در کنارشم یه ps4 گرفتم در نسل ۹ هم همینطور اصلا نیازی به کنسول ماکروسافت نیست روی pc با بهترین کیفیت میشه انحصاری هاشو بازی کرد.

    • سهیل
      سهیل | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

      دوست عزیز میشه بگی چطوری میشه این کارو انجام داد؟

      • HeroPersia
        HeroPersia | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

        دوست عزیز همه بازی ها ماکروسافت میشه بصورت اشتراکی خرید با کمترین هزینه ممکن حتی آنلاین هم میتونی بازی کنی بصورت مادام.فقط یه سرچ بزن خرید سی دی کی اشتراکی ماکروسافت اولین سایتی ک میاد کل بازی ها ماکروسافت داره.توضیحات کامل سایتش هست و یچیز دیگه بازی های ماکروسافت کاملا بهینه رو کامپیوتر اجرا میشن حتی اگه سیستم قویی نداشته باشی.بازم اگه کمکی باشه خدمتم

        • سهیل
          سهیل | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

          ممنونم متوجه شدم
          دمت گرم واقعا

  • babak
    babak | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    داداش یه جونده بخور بعد مقاله بنویس ?
    مطمئنی میدونی داری در مورد چه تکنولوژی هایی صحبت میکنی؟

  • محمد
    محمد | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    خطاب به نویسنده : بیا ماکروسافت رو بزن یه کار مثبت کرده که بکوارد رو کامل بی نقص انجام داده دیگه این حاشیه ها چیه میسازید از مقاله هم میشه فهمید که جنابعالی سه سونی فن متعصب هسی سایت کم کم داره به حاشیه میره و افت میکنه

  • M.A
    M.A | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    به نظر یکی باید متن و مقاله بنویسه که واقعا بی طرف باشه و منطقی حرف بزنه.کاملا مشخصه نویسنده متن یک پی اس فن مطلقه??

  • Mohsen
    Mohsen | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    واقعا خیلی حرفه که اول مقالت بیای بگی آوردن بازی‌های 360 روی کنسول X‌BONE کار راحتی نیست که به لطف همون سیستم عامل مبتنی بر هایپروایزر هست بعد آخر مقاله بگی زیاده روی کردن.

    بگذریم که اصلا همین کارهایی که مایکرو میکنه مثل اضافه کردن HDR، بیشتر کردن رزلوشن نیتیو، بالابردن فریم، استفاده از توان حداکثری کنسول بدون نیاز به داون کلاک کردن یا از کار انداختن نصف GPU یا اعمال تغییرات سخت افزاری توی GPU و CPU برای آوردن BC و عدم نیاز به دخالت بازیساز ها برای مطمعن شدن از BC و ساپورت از کل کاتالوگ XBONE همون ب بسم الله هم کاری هست که به لطف همین هایپروایزر عملی شده و چیزی هست که سونی معظم توش مونده.

    در کل من جای دبیر تحریریه یا سرپرست سایت بودم دیگه مقاله تحلیلی به این سادگی نمی‌دادم دست شما :)

  • فرهاد
    فرهاد | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    بهتر اسم سایتو به سونی جاتو تغییر بدین.

  • Morteza
    Morteza | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    همین کاری که میگید رو سونی عین چی توش مونده. مایکروسافت به مشتریش اهمیت میده و این کار رو انجام داده و طبیعی هم هست که ازش به عنوان تلبلیغات استفاده کنه. شما هم بهتره به جای اینکه مطالب یه طرفه بنویسید حقیقت رو ببینید. بسه دیگه اینقدر ذهن مریض خودتون رو به مخاطب تحمیل نکنید. اگر قراره نکات مثبت رو ببینید از هر دو کنسول ببینید اگر هم قراره نکات منفی رو ببینید برای سونی هم ببینید. همین مطلب رو علیه سونی هم میتونید به کار ببرید که چرا نمیتونه مثل مایکروسافت به مشتری هاش احترام بذاره و نسل های قبل رو روی کنسول جدیدش بیاره

    • M.A
      M.A | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

      موافقم باهت?

    • erf
      erf | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

      شرمگاه زنانه نگو

      • Pedram
        Pedram | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

        اگه دروغ میگه بیا ثابت کن

    • Pedram
      Pedram | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

      هیسسسس! داداش الان تیم محترم ویجیاتو بهت ایمیل میزنه میگه متعصبی

    • amir
      amir | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

      آخه سونی رو با ماکروسافت یکی میکنی بهتره نگاه به فروششون کنی که کل ماکروسافت یک دهم سونی هم نفروخته

مطالب پیشنهادی