بررسی بازی Enshrouded (نسخه دسترسی زودهنگام)
اگر چندین ایده کلیدی از چندین بازی موفق اما متفاوت را کنار یکدیگر بگذارید، احتمالش زیاد است که ترکیب آن ایدهها نتواند به یک تجربه لذتبخش ختم شود. اما اگر یک بازی از قضا بتواند ...
اگر چندین ایده کلیدی از چندین بازی موفق اما متفاوت را کنار یکدیگر بگذارید، احتمالش زیاد است که ترکیب آن ایدهها نتواند به یک تجربه لذتبخش ختم شود. اما اگر یک بازی از قضا بتواند با موفقیت این کار را انجام بدهد چه؟ نتیجهاش میشود Enshrouded که نهتنها وعده آینده درخشان و جذابی به بازیکنانش میدهد، بلکه حتی همین حالا هم یکی از کاملترین تجربههاییست که در فضای بازیهای Early Access استیم میتوانید پیدا کنید. با بررسی ویجیاتو از این بازی همراه باشید.
بازی Enshrouded ساخته استودیو آلمانی Keen Games است که شاید آنها را با Pocket Knights بشناسید. آنها در گذشته سابقه کار روی بازیهای نقشآفرینی را داشتهاند، اما Enshrouded قطعا جاهطلبانهترین پروژه آنهاست. اگر بخواهیم این اثر را با تشبیه به بازیهای دیگر توصیف کنیم، ابتدا Valheim را تصور کنید. حالا دو نسخه اخیر زلدا را روی آن بریزید. سپس به عنوان ادویه دو قاشق ماینکرفت و اسکایریم اضافه کنید و در نهایت به اندازه نوک انگشت الدن رینگ بریزید. این مخلوط را حسابی هم بزنید تا به Enshrouded برسید. وقتی که وسعت دریای مکانیکهای بازی انقدر زیاد است، قطعا برایتان سوال میشود که آیا تمام آن مکانیکها به یک اندازه باکیفیت هستند یا خیر. پس بگذارید نگاهی به المانهای کلیدی بازی و نحوه پیادهسازی آنها داشته باشیم.
بازی در دنیایی به نام Embervale جریان دارد. دنیایی که در اثر طمع انسانها غرق در طاعونی شد که بسیاری از بخشهایش را در یک مه کشنده به نام Shroud مدفون کرد. حال شما به عنوان یک Flameborn از خواب عمیق خود بیدار میشوید تا مسیر خود را در این دنیای مریض پیدا کنید و تمدن را به آن برگردانید. این ایده داستانی کلی Enshrouded است که هنگام شروع بازی روایت میشود. بعد از آن شما در دنیای بازی رها میشوید تا مسیر خود را پیدا کنید و با گشت و گذار در دنیای «امبرویل»، خرده خرده با سرگذشت آن بیشتر آشنا شوید.
بخشی از الهامگیری بازی از الدن رینگ اینجا نمایان میشود. Enshrouded داستان خود را تکه تکه و در قالب یادداشتهایی که در سراسر دنیا پیدا میکنید روایت میکند و خبری از داستانگویی سرراست نیست. حتی همان اندک NPCهایی که در امبرویل پیدا میکنید نیز صرفا نقش یک روکش انسانی برای مکانیکهای مختلف بازی را دارند که از قضا چند خط دیالوگ هم میگویند. بدین ترتیب نباید انتظار یک روایت درگیرکننده از بازی داشته باشید. شما در امبرویل هستید که در آن گشت و گذار و ساخت و ساز کنید و صرفا در میان راهتان با تکههای کوچکی از سرگذشت آن آشنا میشوید.
کمی به این دنیا بپردازیم. Embervale، حتی در فاز دسترسی زودهنگام بازی، به شدت وسیع و متنوع است. حتی اگر از وسعت و تنوع این دنیا هم بگذریم، دو نکته بسیار تحسین برانگیز درباره آن وجود دارند؛ یک اینکه این دنیا بهطور کامل دستساز است و اثری از Procedural Generation در آن نمیبینید، و دو اینکه تمام محیطها و سطوح بازی بر اساس Voxel هستند. به عبارت دیگر، صفر تا صد محیطهای بازی قابل تخریب و دستکاری هستند. در واقع تنها با یک کلنگ در دست میتوانید از دل غارها و سنگها برای خود مسیرهای جدید باز کنید، یا آن چاله کوچکی که نمای حیاط خانهتان را خراب کرده را صاف کنید.
در همان اوایل بازی به یک گلایدر و یک قلاب مجهز خواهید شد که کمک بزرگی به لذتبخش شدن گشت و گذار میکنند. این به خصوص درباره گلایدر صادق است که همان نقش پاراگلایدر نسخههای اخیر The Legend of Zelda را دارد، اما با سرعتی به مراتب بیشتر. از آنجایی که فعلا هیچ وسیله نقلیه یا حیوان قابل سواری در Enshrouded وجود ندارد، گلایدرتان سریعترین راهی است که برای جابجایی در محیط دارید. خوشبختانه استفاده از آن هم لذت بخش است، مخصوصا در زمانهایی که از یک برج یا تپه مرتفع میپرید و برای چندده ثانیهای احساس سوپرمن بودن دارید.
البته باید در نظر داشته باشید که بخشهای زیادی از امبرویل در همان مه کشنده مدفون یا به قول خود بازی، Enshrouded شدهاند. در این مناطق نهتنها با دشمنان بیشتری نسبت به مناطق عادی مواجه میشوید، بلکه برای دقایق محدودی میتوانید در آنها تردد داشته باشید. بازی به ندرت به شما حس یک خطر جدی میدهد (چیزی که در ادامه به آن میپردازیم)، اما مواقعی که در این مناطق هستید و به ثانیههای پایانی تحمل خود نزدیک میشوید، یکی از اندک مواقعی است که چنین احساسی به شما دست میدهد.
اما هدف از گشت و گذار در بازی چیست؟ اینشراودد همزمان یک تجربه اکشن نقشآفرینی و یک بازی در سبک بقا است. در نتیجه با هر صندوقی که باز میکنید و هر دشمن و باسی که میکشید، تجربه کسب میکنید و لوت جدید و همچنین منابع اولیه برای کرفتینگ پیدا میکنید. تکلیف بخش اکشن نقشآفرینی Enshrouded مشخص است؛ زرهها و سلاحهای سطح بالاتر که مستقیما شما را قدرتمندتر میکنند و با کسب تجربه و لول آپ کردن میتوانید در درخت مهارت گسترده و متنوع بازی خود را ارتقا دهید. اتفاقا یکی دیگر از نقاط تحسین برانگیز بازی همین است که بازی به شما اجازه ساخت Buildهای مختلف میدهد که هر کدام سبک بازی خاص خود را دارند. این مسئله به ویژه خود را هنگام بازی کردن با چند نفر دیگر نشان میدهد؛ یک نفر میتواند بیلد خود را روی هیلر بودن ببندد، دیگری میتواند در نقش تانک حکم سپر بلای گروه را داشته باشد و الی آخر.
اما بازی در بخشهای مرتبط با بقای خود به شکلی طراحی شده که برای برخی میتواند بسیار جذاب باشد و برای برخی دیگر نه. Enshrouded تا جایی که ممکن است نمیخواهد شما را با مکانیکهای Survival اذیت کند. غذا و آب برای حیات ضروری نیستند و لازم نیست دائما توجهتان به گرسنگی و تشنگی شخصیتتان باشد. در عوض مواد غذایی نقش تقویتکننده دارند و با تغذیه میتوانید نوار سلامتی و استامینای خود را افزایش دهید. از طرفی دیگر سیستم خرابی لوازم هم بسیار مهربان است و نهتنها آیتمهای شما عمر زیادی دارند، بلکه با مراجعه به یک میزِ کار به سرعت و بدون کوچکترین هزینهای تعمیر میشوند. حتی مرگ هم عواقب سنگینی ندارد. در اکثر بازیهای این سبک، شما بعد از مرگ از هر لوازمی که داشتید برهنه میشوید و فقط با برگشتن به محل مرگ و برداشتن آیتمهایتان قادر به بازپسگیری آنها هستید. اما Enshrouded تمام زرهها و سلاحهایتان را سر جایشان نگه میدارد و صرفا بخشی، تاکید میکنم، بخشی از مواد اولیه شما را در محل کشته شدنتان رها میکند.
اگر فردی باشید که از سفت و سختی چنین مکانیکهایی در بازیهای Survival لذت میبرید، Enshrouded احتمالا برایتان یک ضد حال خواهد بود و حتی ممکن است برایتان کسلکننده شود. اما اگر برعکس از اینکه گیم پلی دائما شما را تحت فشار قرار دهد لذتی نمیبرید، این بازی دقیقا برای شما ساخته شده است.
اما اگر جزو قشر خلاق در معماری و عمران هستید، اینشراودد را حتما باید امتحان کنید. ابزارهای ساخت و ساز بازی واقعا بینظیرند. نهتنها برای ساخت ساختمانهای مد نظرتان امکانات زیادی دارید، بلکه کار کردن با آنها هم بسیار ساده است. بدین ترتیب بسیاری از سردردهایی که هنگام ساخت و ساز در سایر بازیها به وجود میآیند، در Enshrouded وجود ندارند. بنده که شخصا در معماری افتضاحم و اوج هنرم ساخت کلبههای مستطیلی است، اما اگر ذوق و شوق ساخت یک قلعه باشکوه یا یک روستای زیبا را دارید، اینشراودد یکی از مناسبترین بازیها برای شماست.
اما کمی به سیستم مبارزات بازی بپردازیم. کامبت Enshrouded نسبت به چیزی همچون Valheim بهمراتب تر و تمیزتر است و کاملا میتوان دید که بازی الهاماتی از مجموعه سولز و همچنین نسخههای اخیر Assassin's Creed گرفته. از قابلیت قفل دوربین روی یک دشمن گرفته تا قابلیت Dodge و Parry همگی از شباهات بازی به دو سری یاد شده هستند و حتی سیستم استفاده از کمان در حین مبارزات هم به شدت یادآور اسسینز کرید است.
مبارزات Enshrouded در کل در سطح خوب و لذتبخشی قرار دارند، و بعضا میتوانند چالشبرانگیز هم باشند. با این حال تنوع دشمنان آنقدرها زیاد نیست و باسها هم اغلب همانند دشمنی معمولی رفتار میکنند که صرفا درشتاندامتر است و نوار سلامتی طویلتری دارد. بدین ترتیب مبارزات بازی صرفا در حد خوب و بهقولی کار راه بنداز قرار دارند، اما نباید انتظار یک سیستم پیچیده و عمیق از آن داشته باشید.
تمام سیستمهایی که گفتیم در مجموعه واقعا عظیمی از محتوا جا گرفتهاند. شخصا بازی را به اتمام نرساندهام و نمیتوانم دقیقا بگویم که بازی برای چند ساعت میتواند سرگرمتان کند، اما با توجه به چیزی که من در مپ بازی دیدم، حداقل صد ساعت محتوا از دنیای کنونی امبرویل در میآید. اینجاست که شاید سوالی برایتان پیش بیاید: آیا بازی کشش این همه ساعت محتوا را دارد؟
حقیقتا نمیتوانم بگویم. در ساعاتی که با بازی گذراندم بسیار به من خوش گذشت و همین حالا بدون معطلی میتوانم آن را به شما پیشنهاد کنم. احتمالا اگر بخواهم ۵۰ ساعت دیگر هم بازی کنم باز هم اوقات خوشی را میگذرانم، اما شاید این وضعیت برای همه بازیکنان صادق نباشد. چیزی که باید راجع به بازی در نظر داشته باشید این است که Enshrouded مجموعهای از چندین المان مختلف است که اکثر آنها در حد خوب و سرگرمکننده هستند، اما نه فراتر (به جز بخش ساختمانسازی که واقعا عالیست).
بگذارید در قالب مقایسه توضیح دهم. اگر انتظار یک تجربه Survival هاردکورتر دارید، Valheim همچنان انتخاب برتر است. اگر انتظار مبارزات چالشبرانگیز دارید یا اهل داستانهای فانتزی مرموز هستید، بازی قطعا در حد الدن رینگ شما را راضی نمیکند. اگر بحث گشت و گذار و ماجراجویی برایتان اهمیت بیشتری دارد، زلداهای اخیر همچنان بالاتر از این بازی هستند. میدانم که حداقل دو مقایسه غیرمنصانه در این پاراگراف انجام دادم، اما فقط میخواستم منظورم از تعریفی که بالاتر درباره بازی ارائه دادم را برسانم.
اینشراودد بیشتر برای بازی کردن بهصورت چندنفره طراحی شده، اما تجربه تکنفره آن هم قابل قبول است. شخصا بازی را تنهایی تجربه کردم و به نظرم عامل جذابیت آن برای من، همین ماجراجویی با حال و هوای آرامتر بود. اما اگر بهصورت گروهی بازی را تجربه میکنید، فکر میکنم همکاری با یکدیگر برای ساخت شهرهای کوچک در این دنیای بزرگ و زیبا واقعا میتواند شما را برای ساعتها در خود نگه دارد.
در نهایت باید در نظر داشت که Enshrouded بهتازگی عرضه شده و در روزهای اول فاز Early Access خود به سر میبرد. سازندگان وعده دادهاند که بازی تا اواخر سال میلادی جاری در این فاز میماند و سپس بهطور کامل منتشر میشود. نقشه بازی قرار است از حالت کنونی هم گستردهتر شود و باید دید که Keen Games دیگر چه مکانیکها و ویژگیهایی به تجربه کنونی اضافه کند.
در کل نسبت به آینده اینشراودد بسیار خوشبین هستم و معتقدم اگر به برخی از مکانیکهای بازی کمی عمق بیشتری اضافه شود، این بازی میتواند به یکی از محبوبترین بازیهای سبک خودش تبدیل شود. Enshrouded فعلا فقط روی استیم منتشر شده، اما با انتشار نهایی خود قرار است به کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس هم بیاید.
خلاصه بگم که ...
بازی Enshrouded شاید یکی از کاملترین و جاهطلبانهترین عناوینی باشد که تاکنون در فاز دسترسی زودهنگام استیم منتشر شده. بازی چندین المان مختلف از چندین سبک متفاوت را کنار هم قرار داده و از قضا خوب هم این کار را انجام داده است. اما در حال حاضر انتظار نداشته باشید هر کدام از این المانها به اندازه بهترینهای سبک خودشان عالی باشند.
میخرمش
اگر به دنبال ماجراجویی در یک دنیای عظیم و زیبا هستید، یا بهدنبال یک تجربه Survival هستید که چندان اذیتتان نکند، Enshrouded قطعا اوقات خوبی برای شما و دوستانتان فراهم میکند.
نمیخرمش
اگر از بازی انتظار مکانیکهای سفت و سخت در Survival دارید ممکن است از بازی ناامید شوید. در کل انتظار نداشته باشید المانهای مختلف بازی در حد بهترینهای سبک خودشان باشند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.