۷ بازی بزرگی که رقبای خود را نابود کردند
اصولا رقابت سالم در هر چیزی میتواند باعث پیشرفت طرفین شود. دنیای بازیهای ویدیویی نیز از این قضیه مستثنی نیست و رقابت استودیوهای بزرگ با هم، باعث شده تا روز به روز بر کیفیت بازیها ...
اصولا رقابت سالم در هر چیزی میتواند باعث پیشرفت طرفین شود. دنیای بازیهای ویدیویی نیز از این قضیه مستثنی نیست و رقابت استودیوهای بزرگ با هم، باعث شده تا روز به روز بر کیفیت بازیها افزوده شود و چرخ این صنعت پولساز نیز با سرعت بیشتری بچرخد. با این حال، تمام استودیوها و ناشران نیز باعث پیشرفت رقبای خود نشدند. بلکه کاری کردند بازیهایی که اتفاقا شهرت خوبی هم داشتند، نابود شوند و دیگر شاهد نسخههای جدیدشان نباشیم. در این مقاله به سراغ این موضوع رفتیم و از ۷ بازی بزرگی برایتان گفتیم که رقبای خود را به نابودی کشاندند. با ویجیاتو همراه باشید.
بیشتر بخوانید:
- ۱۰ ویژگی آزار دهنده بازیهای جهان باز که هنوز از بین نرفتهاند
- ۷ باسی که دلمان نمیخواست با آنها مبارزه کنیم
- داستان Ghost of Tsushima چقدر با واقعیت همخوانی دارد؟
- ویجیلاگ: از سایلنت هیل کوجیما تا ریبوت مجموعه؛ سایلنت هیل جدید در راه است؟
7) Tekken Vs. Virtua Fighter
زمانی که مورتال کامبت و استریت فایتر در دنیایی کاملا دو بعدی به رقابت با هم میپرداختند، این سگا با ویرچوا فایتر بود که ژانر فایتینگ را وارد فاز سه بعدی کرد. البته موفقیت این بازیها دوام چندانی نداشت. چراکه سال ۱۹۹۴ باندای نامکو از بازی تکن پرده برداشت و سبک فایتینگ را با انیمیشنهای روان سه بعدی و مکانیکهای گیمپلی کاربردی متحول کرد. با این حال، سگا سریع تسلیم نشد و سعی کرد تا سال ۲۰۰۷ بازی فایتینگش را زنده نگهدارد. اما در نهایت به آنها ثابت شد که ویرچوا فایتر دیگر سهم بزرگی در بازار بازیهای فایتینگ ندارد و تصمیم به بازنشسته کردن این فرانچایز گرفتند.
6) Half Life Vs. Sin
در سال ۱۹۹۸ یک شوتر اول شخصی به نام «سین» با داستانی علمی-تخیلی عمیق، گرافیکی سه بعدی و پر جزئیات و گیمپلی انقلابی برای پیسی عرضه شد. شرایط برای سازندگان این بازی ایدهآل به نظر میرسید تا اینکه چند هفته بعد شرکت ولو، هفلایف را روانه بازار کرد و بازی تبدیل شد به مهمترین شوتر اول شخص تاریخ ویدیو گیم. جالب اینکه عرضه بستههای گسترشدهنده و قسمت دوم سین نیز، تقریبا همزمان بود با معرفی دنباله هفلایف. خب دیگر خودتان حدس بزنید چرا دیگر خبری از فرانچایز سین نیست.
5) GTA Vs. Driver
در سال ۱۹۹۹ استودیو جیتی اینترکتیو بازی درایور را برای پلی استیشن روانه بازار کرد. اثری که بسیار از آن به عنوان GTA سه بعدی یاد میکردند و به شما اجازه میدادند در دنیایی بزرگ گشت و گذار کنید و به فعالیتهای مختلفی مشغول شوید. به همین خاطر درایور خیلی سریع به محبوبیت رسید و نسخه دومش نیز با استقبال خوبی همراه بود. البته دوران شکوه موفقیت این مجموعه زیاد طول نکشید. چراکه تقریبا دو سال بعد GTA 3 با گرافیک سه بعدی، جهانی پویا و طراحی مراحل متنوع از راه رسید و نه تنها سبک بازیهای جهان باز و سند باکس را متحول کرد، بلکه باعث شد سری محبوب درایور نیز به حاشیه برود و دیگر کسی در موردش حرف نزد. با عرضه نسخههای بعدی GTA، از میزان فروش بازیهای درایور نیز به مراتب کم شد. تا جایی که دیگر صاحب امتیاز درایور، متوجه شد که رقابت با GTA به نفعش نیست و تصمیم گرفت بعد از «درایور سنفرانسیسکو»، نسخه دیگری از این مجموعه را منتشر نکند.
4) Resident Evil Vs. Alone in the Dark
اگر Alone in the Darkهای سه بعدی ساخته نمیشدند، شاید هیچوقت ژانر بقا و وحشت به اینجا نمیرسید. اما بیایید با هم رو راست باشیم؛ این کپکام بود که با عرضه اولین قسمت رزیدنت ایول در سال ۱۹۹۶، ژانر سروایول هارر را دگرگون کرد. رزیدنت ایول هر چه Alone in the Darkهای کلاسیک داشتند را گرفت و صد برابر بهتر کرد. بازی کپکام خیلی سریع تبدیل شد به یک بلاکباستر سودآور که هر نسخه تازهاش، فروش بیشتری را نسبت به بازیهای قبلی تجربه میکرد. اما در سوی دیگر نسخههای تازه Alone in the Dark وارد فاز در جا زدن شدند و از نظر کیفی هم قابل مقایسه با رزیدنت ایولها نبودند. حتی ریبوت این مجموعه که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد نیز به قدری بد بود که خیلی از طرفداران میگفتند ای کاش هیچ وقت این بازی منتشر نمیشد. اثری که حکم قتل فرانچایز Alone in the Dark را امضا و بازار ژانر بقا و وحشت را دو دستی تقدیم کپکام کرد.
3) Overwatch Vs. Battleborn
زمانی که بتل بورن عرضه شد، تقریبا همه میدانستند که عمر بازی زیاد به دنیا نیست. چراکه دقیقا چند هفته بعد قرار بود اورواچی عرضه شود که نه تنها سطح سبک جدید شوترهای موبا را یک پله بالاتر برد، بلکه نقدهای فوقالعادهای از سمت منتقدین دریافت کرد و توانست جایزه بهترین بازی سال را نیز از آن خود کند. موفقیت چشمگیر اورواچ در مقابل بتلبورنی که فقط توانسته بود نمره قبولی از منتقدین بگیرد، باعث شد که گیمرها طوری با ساخته گیرباکس رفتار کنند که انگار هیچ وقت ساخته نشده.
2) Call of Duty Vs. Medal of Honor
با عرضه Allied Assault در سال ۲۰۰۲، سری مدال آو آنر تبدیل شد به مهمترین شوتر نظامی اول شخص آن دوران. بازی در یک کلام فوقالعاده به نظر میرسید و نبردهای خونین جنگ جهانی دوم را به زیباترین شکل ممکن به تصویر میکشید. بازی در یک کلام بیرغیب بود؛ البته تا سال ۲۰۰۳ که اولین نسخه Call of Duty توسط اکتیویژن منتشر شد. اثری که اینفینیتیوارد در زمان توسعه اسمش را «قاتل مدال آو آنر» گذاشته بود و واقعا هم با انتشارش قتل عام این سری بازیها آرام آرام رقم خورد. در سال ۲۰۰۷ اکتیویژن با عرضه مدرن وارفیر و بردن سری Call of Duty به دنیای جنگهای مدرن، رسما چیزی را پیش رویمان گذاشت که در هیچ بازی شوتر نظامی دیگری ندیده بودیم. حرکتی انقلابی که الکترونیک آرتز پاسخ مناسبی برای آن نداشت. تلاشهای الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ برای بازگرداندن مجموعه مدال آو آنر به میدان رقابت نیز کارساز نبودند و متاسفانه فرانچایز محبوب دیگری که تاریخچه خوبی در دنیای ویدیو گیم داشت نیز به دست فراموشی سپرده شد.
1) World of Warcraft Vs All MMO Games
درست است که در این سالها، آثاری چون Star Wars The Old Republic یا فاینال فانتزی ۱۴ توانستند گیمرهای زیادی را به سمت خودشان بکشانند اما صادقانه هم به قضیه نگاه کنیم، کافیست اسم MMO بیاید تا ناخواسته نام World of Warcraft در ذهنمان نقش ببندد. در سالی که World of Warcraft عرضه شد، بزرگترین بازی MMO آن زمان چیزی در حدود ۵۰۰ هزار کاربر داشت. با این حال، بعد از عرضه بازی بیلیزاد آرام آرام آنها توانستند بیش از ۵۰ درصد کاربران علاقهمند به این سبک را به سمت خود بکشانند. این رویه تا جایی ادامه داشت که World of Warcraft توانست رکورد ۱۲ میلیون مشترک را در عرض چند سال بزند و نامش را به عنوان یکی از پر مخاطبترین بازیها در تاریخ ویدیو گیم ثبت کند. لقبی که حتی بعد از ۱۶ سال، هنوز هیچ بازی دیگری نتوانسته آن را از چنگ World of Warcraft بیرون بکشد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
nba 2k vs nba live
یکی از متفاوت ترین و جالب ترین مقاله هایی که بود که دیدم
واقعا دمتون گرم
مخلصیم برادر
جی تی ای و هالف لایف و کالاف خیلی
ممنون از همه مقالات خوبتون فقط چرا همش تاپ ۷ ؟!
حقیقتش نمیخوام به زور گزینه اضافه کنم. سعی میکنم برای انتخابهام حرف داشته باشم واقعا. اگه به ۱۰ برسه که چه بهتر. اگرم نه، سعی میکنم روی ۷ یا ۸ تا ببندم مطالب رو.
خیلی خوبه
نیما جان یه پیشنهاد
یادته یه زمان مقالاتی تحت عنوان دنده معکوس منتشر میشد تو دیجیاتو؟ به نقاط ضعف بازیها میپرداخت و جنبه هایی رو بررسی میکرد که مورد توجه عموم نبود؟ حتی گاد او وار و دیترویت روهم نقد کرده بود. خیلی جالب بود
اگه بتونی باز از اون سریا بگذاری خیلی عالی میشه
خصوصا بعد بررسی عناوین مطرح اگه بعد از بررسی یه دنده معکوس بگذارید خیلی جذاب میشه.میتونید اسمشم بزارید نگاتیو و تو لایو هم قرارش بدین. خیلی جذاب میشه.
آره اتفاقا استارت اون مقالات رو خودم زدم با گاد آو وار. مطالب خوبی بود و هر از گاهی بهش فکر میکنیم که برشون گردونیم. خدا رو چه دیدی، شاید برگشتن به زودی.
من فک کنم سن آندرس هم بود که یه بازی باهاش تو رقابت بود که حتا راک استار تو بازی بیلبورد زده بود و اونو مسخره کرده بود
اونم میزاشتین
اگه این لایسنس ها همینجوری پیش بره فیفا و pes هم به این لیست اضافه میشن
( که امیدوارم این اتفاق نیفته )
واقعا لعنت بر این لایسنس ها
fortnite vs PUBG کو؟؟؟
کدومشون اون وقت بهتره؟؟؟نگو که fortnite
گل گفتی..?
دادش تو اون سال فورت محو کرد پابجی رو الان آشغال و افتضاح شده اون موقع حال میداد
آره الان دوره دوره ی کالاف موبایل و کالاف وارزون هست و دشمن فورتنایت کالافه
کالاف موبایل جدی؟ معلومه فقط با موبایل پس پلی میدی
اسپم:
دوستان شرمنده میتونید چند تا بازی خوب نسل 7 رو معرفی کنید . بتمن و کالاف و جی تی ای رو دان کردم ولی از بقیه بازی ها خیلی اطلاعات ندارم که چجورین.ممنون
gta v
forza horizen
red dead redemption
god of war 3
resident evil 5 va 6
dead space 2
assasen creed brotherhood
batman arkham night
arkham knight نسل 7 نیست
metal gear rising revengeance
bioshock infinite
battlefield 4
tomb raider 2013
assassins creed 2
assassins creed 4
beyond two souls
far cry 3
dmc
max payne
portal 2
crysis 3
skyrim
splinter cell: blacklist
?
اقا دمتون گرم عالی
Kill zone
Metro last light
Mafia 2
Infamous
Tlou 1
Shadow of the colossus
Dishonored
اینا بازیهای خوبین
مخصوصا اخری و مافیا 2 و مترو رو بهت توصیه میکنم البته مترو 2033 هم توصیه میشه.
شماره های 5-4-2 رو خیلی مواققم خصوصا GTA...اصلا بازییش یه دنیای دیگس...از اون طرف رزیدنت 4 هم عالی وشاهکار...من فقط از capcom یه خواهش دارم جون من رزیدنت 4 رو ریمیک نکن...وگرنه...گند میزنی به خاطرات بچگیمون...???یا اگرم میای ریمیک کنی یه 3-4 سال وقت بزار شاهکار ار آب در بیار...??
ایکاش همون داستانو کلا همون بازیو فقط گرافیکش بره بالا بدن بیرون
کلا تو ریمیک کردن باید عین داستان نسخه اصلی بسازه باهمون پازلا وهمون حالا و هوا...نه مثل رزیدنت ریمیک 3.....
اتفاقا گیم پلی و شخصیت پردازی ها باید به روز بشه.
به به
بیچاره مدال او هانر ?
Underground هنوز هم بعد سالها خاطره خوبی ازش مونده
کاش ea سیاستهای درستی درمودش داشت
Ea خیلی به ما و صنعت گیم بدهکاره