یادداشت: چرا “Tenet” را دوست نداشتم؟
پیش از دیدن فیلم جدید نولان با خودم فکر میکردم، احتمالاً شاهد چیزی خاص در ابعاد کلان خواهم بود. مخصوص زمانی که دریافتم نولان تمام اسباب بازیهای دنیا را برای کار جدیدش دراختیار داشته. فراموش ...
پیش از دیدن فیلم جدید نولان با خودم فکر میکردم، احتمالاً شاهد چیزی خاص در ابعاد کلان خواهم بود. مخصوص زمانی که دریافتم نولان تمام اسباب بازیهای دنیا را برای کار جدیدش دراختیار داشته. فراموش نکنیم نولان فردی است که از اساس به پرده سبز اعتقاد چندانی ندارد. بنابراین داشتن بودجهای به بزرگی ۲۰۰ میلیون دلار خود یک انگیزه برای دیدن فیلم جدید نولان است.
با این اوصاف من در مواجه با فیلم تنت باید شوکه میشدم. چرا که این فیلم هم بازیگران قدرتمندی دارد و هم از تصاویر عالی سود میبرد. اما اگر بخواهم بیرحمانه و صادقانه حرفم را بگویم، کریستوفر نولان با تنت یکسری موضوعات خام و حتی کمی ساده انگارانه را به من بیننده تحویل داده است. مطمئناً این بدترین فیلمنامهای است که نولان تاکنون نوشته و یک قدم بزرگ رو به عقب نسبت به سایر فیلمهای اوست.
کریستوفر نولان قطعاً کارگردان قدرتمندی است و هرگز قبل از تنت فیلم ضعیفی نساخته است. اما شرمآور است که باید بگویم اثری که به ظاهر شخصیترین کار او تا به امروز به نظر میرسید، اولین فیلم واقعاً بد او نیز خطاب خواهد شد. آثار ضعیفتر نولان در مقایسه با فیلم جدید او تنت مانند یک شاهکار به نظر میرسند.
بیشتر بخوانید:
- ۱۰ تا از جزئیات پنهان فیلم Tenet که احتمالا از دست دادهاید
- فیلم Tenet درباره چیست؟ شرحی بر جدیدترین ساخته کریستوفر نولان
- نقد فیلم Tenet – نولانیترین فیلم کریستوفر نولان
اما چرا تنت به چنین وضعی دچار است؟! یکی از ایرادات این فیلم طولانی بودن بیدلیل آن است. از اساس فیلمهای نولان اغلب طولانیتر از چیزی هستند که باید باشند. و این واقعیت در تنت بیشتر به چشم میآید. فیلمهای معمولیتر نولان چون شوالیه تاریکی برمیخیزد و بینستارهای نیز کمی طولانی هستند. اما به دلیل اینکه اتفاقات و وقایع آن قابل بحث منطقی است، کنار آمدن با زمان فیلمها سخت نیست.
اما متأسفانه من بیننده در تنت با یک ایده یا بهتر است بگویم یک حیله روبرو هستم که تنها دلیلی برای آکروباتهای پیچیده سفر در زمان به من میدهد. بنابراین، گذراندن یک زمان طولانی و بدون هیچ منطقی برای من سخت است. بد ماجرا این است که ما باید دیالوگهای قلمبه سلمبه شخصیتهای فیلم را برای دو ساعت و نیم بدون هیچ نتیجه قابل ذکری دنبال کنیم. تازه زمانی اوضاع بدتر میشود که این تریلر به ظاهر جاسوسی قادر به ایجاد یک تعلیق واقعی هم نیست. اینجاست که باید صراحتاً گفت تنت یک فیلم کسلکننده کامل است.
تنت نوعی فیلم است که به ظاهر بسیاری تصور میکنند برای درک کامل آن باید کار را دو بار یا بیشتر مشاهده کرد، اما دیدن دوباره این فیلم دشوار است. چرا که اساساً یک فیلم باید درون خودِ اثر رمزگشایی یا فهمیده شـود. اما تنت و اساساً آثار نولان با این دیدگاه شکل میگیرند که بیننده با مراجعه به منابع خارج از فیلم به یک نتیجه برسد. بدون شک پاس دادن بیننده به یوتیوب یا منابع دیگری خارج از خود فیلم اشتباه است.
از جانب دیگر وقتی ما با لیست بازیگران تنت روبرو شدیم همه مشتاق دیدن این اسامی زیر یک سقف مشترک بودیم. اما واقعیت این است که چندین بازیگر قوی در تنت هدر رفتهاند. فیلمساز بریتانیایی در این کار نتوانسته از توانایی هنرمندان اسم و رسم دارش استفاده کند. و این ریشه در پوچی فیلمنامه کار است. برخی نامهای داخل فیلم بدون انجام یک عمل درست در کار محو میشوند. برای مثال آرون تیلور جانسون نه تنها تا دیر وقت ظاهر نمیشود که هیچ، بلکه کار مهمی نیز در طول فیلم انجام نمیدهد.
بدتر از همه اینکه، سِر مایکل کین افسانهای به معنی واقعی کلمه جز استفاده ابزاری چیزی دیگری برای حضورش در تنت وجود ندارد. چه فایدهای دارد اگر قرار نیست کاری با بازیگری نداریم چنین نقشی را برایش تولید کنیم، داشتن چنین بازیگران قدرتمندی در یک فیلم امتیاز است. اما تنت تنها با نام بازی میکند تا یک نقش یا شخصیت.
جُدای از این وجود شخصیتی چون کت نیز چیزی جز یک حضور منفعلانه نیست. یک نقد مکرر از آثار نولان وجود شخصیتهای ضعیف زن در فیلمنامههای اوست. این لزوماً در مورد همه فیلمهای او صدق نمیکند. به عنوان مثال، راشل داوز (کیتی هولمز و مگی جیلنهال) در سه گانه شوالیه تاریکی و مال (ماریون کوتیار) و آریادن (الن پیج) در فیلم Inception استثنا هستند - اما این مشکلی است که در برخی از فیلمهای دیگر او وجود دارد. پرستیژ، بینستارهای و اکنون تنت بزرگترین آثار ضعیف نولان در این زمینه هستند.
کت (الیزابت دبیکی)، همسر مورد آزار و شکنجه آندری ساتور (کنت برانا)، شرور اصلی، به راحتی یکی از بدترین نمونههای این مشکل است. اگرچه الیزابت دبیکی در نقشش بسیار خوب است (همانطور که انتظار میرفت) اما شخصیت کت یک عنصر ضعیف و یک قربانی غیرفعال در بیشتر زمان اجرای این فیلم است. صادقانه بگویم، او بیشتر از اینکه به یک شخصیت شباهت داشته باشد شبیه یک طرح داستانی است، زیرا او عمدتاً راهی برای نزدیک شدن قهرمان داستان به شخصیت ساتور است. دبیکی با استعداد بالایش واقعاً لیاقت بهتر از این را داشت.
همانطور که از کریستوفر نولان انتظار دارید، تنت بسیار خوش ساخت است. اما جایی که با سایر فیلمهای پرفروش وی تفاوت دارد این است که اکشن در اکثر موارد تنت جالب است اما بسیار فراموش شدنی به نظر میرسد. حتی صحنهای که آنها به معنای واقعی کلمه یک هواپیمای واقعی را نابود میکنند، یک حادثه مافوق تصور نیست. بیشتر فیلم Tenet را شخصیتهای وراج و اشیایی تشکیل میدهند که بینهایت به جلو و عقب میروند و تازگی این موضوع نیز خیلی زود از بین میرود. و این در حالی است که درک و فهم اتفاقات برای تماشاگران به اندازه کافی کشش و تعلیق ندارد.
با تمام اوصاف، نویسنده سایت دیجیتال اسپای یعنی ایان ساندوِل طی یک مقاله تلاش داشته به سوالات مختلف بینندگان فیلم Tenet پاسخ دهد. قطعا لازم به ذکر نیست اما اگر فیلم جدید کریستوفر نولان را تا اتنها تماشا نکردهاید، از خواندن ادامه مقاله خودداری بفرمایید. حال اگر فیلم را دیدهاید و سوالات مختلفی در ذهنتان نقش بسته، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و بدانید که این مطلب کلا اسپویل فیلم است!
- کریستوفر نولان به انتقاد از فیلمهای ابرقهرمانی میپردازد
- شکست تجاری Tenet میتواند دلیلی بر مرگ همیشگی سینماها باشد؟
- یادداشت: چرا “Tenet” را دوست نداشتم؟
در مقایسه با لحظات شگفتانگیز دیگر فیلمهای محبوب نولان چون تعقیب جادهای شوالیه تاریکی، صحنه افتتاحیه هواپیمای شوالیه تاریکی برمیخیزد، جنگهای هوایی دانکرک، نبرد چرخشی تلقین و…، صحنههای اکشن Tenet کاملاً ساده به نظر میرسند.
تازه اگر چشم خود را روی اکشن نه چندان ماندگار این فیلم ببندیم، با دیالوگهای طولانی و گاهی نامفهوم تنت چه کنیم؟! در بسیاری از لحظات فیلم سعی میکردم با دیالوگها و گفتگوهای دو نفره کار ارتباط بگیرم، اما به نطر فیلمساز خواهان چنین ارتباطی با بیننده نبوده است. جدای از این طراحی صدای تنت نیز به طرز وحشتناکی آشفته است.
اغراق نیست اگر بگوییم در لحظاتی شما دیگر قادر به شنیدن بیشتر دیالوگها نخواهید بود زیرا سایر صداهای موجود در صحنه همه چیز را غرق میکنند. و این اتفاق واقعاً مضر است. چرا که به همین دلیل ما خیلی از تعاملات را درک نمیکنیم. در شوالیه تاریکی برمیخیزد، برخی درک گفتگوی بِین (تام هاردی) را بسیار دشوار میدانستند. تنت نیز دقیقاً همین گونه است، فقط این ایراد در کل فیلم گسترش مییابد و در مورد هر شخصیت نیز به کار میرود. و این به همان اندازه که به نظر میرسد بد است.
همچنین در این آشفته بازار تنت، علم نیز کاملاً بیمعنی است. در تریلرهای فیلم Tenet، همه مواردی که مربوط به سفر در زمان بودند جذاب و بسیار گیجکننده به نظر میرسیدند، بنابراین بدون شک همه منتظر بودیم مکانیکها و قوانین دنیای تنت در خود فیلم به درستی توضیح داده شوند. متاسفانه اما، شما با دیدن اثر حتی گیجتر از قبل از داستان دور خواهید شد.
در اوایل فیلم، دانشمندی (کلمانس پوئزی، كه طرفداران هری پاتر ممكن است او را با نام فلور دلاكور تشخیص دهند) برخی از مكانیكها را برای شخصیت اصلی داستان (جان دیوید واشنگتن) توضیح میدهد و میگوید: "سعی نکنید آن را درک کنید." در این لحظه، این حس وجود دارد که اساساً چرا تنت تلاش میکند تا این مفاهیم ناموزون را توضیح دهد. این سوال من چیز بیجایی نیست، چرا که اگر بیننده قرار نیست چیزی را درک کند چرا وقت او گرفته و برایش صحنهسازی میکنید؟!
البته، شاید سفر در زمان در فیلم تنت توضیح داده شده باشد. فقط افرادی مثل من نتوانستهایم آن را بشنویم آنهم به لطف اینکه صدای داخل فیلم بسیار آشفته بود.
اکثریت شُهرت نولان برای خلق همین گرههای پیچیده است. اما تفاوت اینجاست نولان پیشتر چنین مفاهیمی را روانتر و سادهتر بیان میکرد. علاوه بر این، در فیلمهای گذشته نولان این طرحها واقعاً چیز معناداری را نشان میدادند. اما در تنت ما با معمای به ظاهر ویژهای طرف هستیم که حل آن به قول طرفداران تیفوسی نولان کار امثال من نیست.
در Memento، ایده پیچیده فراموشی کوتاه مدت قهرمان داستان بود. در تلقین، مکانیکهای مختلف رویا در خدمت یک داستان هیجانانگیز سرقتی بودند و یک خط داستانی احساسی درباره گناه نیز در قلب فیلم وجود داشت. در Interstellar نیز، یک داستان به ظاهر قدرتمند درباره عشق پدر و دختر در مرکز داستان وجود داشت. اما در تنت هیچ چیزی وجود ندارد.
هیچ هستهای در مرکز آن وجود ندارد، بنابراین حتی اگر به نوعی بفهمید که معنی همه چیز چیست، باز نکته جالبی برای کشف وجود ندارد. تنت مانند یک فیلم کاملاً نفوذناپذیر و پیچیده به نظر میرسد و این باعث میشود هوای متکبرانه و متظاهرانهای به آن بخشیده شود که در واقع دیدگاه بسیار مطرودی است. وقتی صحبت از توطئههای پیچیده میشود باید از هیچکاک یاد گرفت تا نولان.
وقتی در فیلمی شخصیت اصلی تنها یک قهرمان به ظاهر بیهویت است، و دوستش یک فیزیکدان کماندو، چه انتظاری باید از مابقی اثر داشت؟! اساساً، تنت در ترکیب خود یک شخصیت کاملاً واقعی ندارد. این ایراد اشکآور است. هیچ صحنه احساسی وجود ندارد، هیچ یک از شخصیتها قوس ندارند و رشد نمیکنند و همه چیز از هر لحاظ بدون احساس، سرد و بی روح است. اغراق نیست اگر بگویم تنت یکی از بی روحترین فیلمهای اخیر هالیوود است.
از این گذشته، جدیدترین فیلمهای اکشن هالیوود، حتی فیلمهای ضعیف، دارای نوعی قوس شخصیت یا خرده داستان دراماتیک هستند. اما Tenet تنها تمرینی در سبک است. این نیز زمانی مشکل ندارد که حداقل سبک کار جذاب باشد. متأسفانه، از آنجا که تنت بسیار کسلکننده و بدون شوخ طبعی است، سبک و استایل نیز آنچنان که باید به چشم نمیآید.
برای جمع و جور کردن نوشتهام باید بگویم: در حالی که کریستوفر نولان بهترین کارگردان فیلمهای پرفروش و بلاکباستری امروز است، اما آثار او چند نقص تکراری دارند. این نقایص عبارتند از: کمبود حس شوخطبعی، شخصیتهای زن ضعیف، گفتگوهای طولانی با دیالوگهای سنگین، زمانهای بیش از حد نیاز برای اجرا و عدم رشد گاهبهگاه شخصیت.
این نقایص همیشه وجود داشته است، اما قبل از این چنین ایراداتی، هرگز نولان را از مسیر رو به جلویش پایین نیاوردهاند و فقط باعث انحراف جزئی در فیلمهای او شدهاند. اما این حرف تا تنت قابل دفاع بود. فیلم تنت همه این نقصها را بیرون آورده و آنها را درست و شیک مرتب میکند.
پیچیدگیهای فیلم جدید کریستوفر نولان واقعا زیاد است و اساسا مفاهیم موجود در آن به خودی خود هر فردی را گیج میکنند. در نهایت امیدواریم این مقاله از ایان ساندوِل تا حدی به درک و بینش بیشتر شما از وقایع تنت کمک کرده باشد.
بیشتر بخوانید:
- ۱۰ تا از جزئیات پنهان فیلم Tenet که احتمالا از دست دادهاید
- فیلم Tenet درباره چیست؟ شرحی بر جدیدترین ساخته کریستوفر نولان
- نقد فیلم Tenet – نولانیترین فیلم کریستوفر نولان
این اثر طولانی، توخالی و پُر از گفتگوهای به ظاهر گُنده است. از جانب دیگر تنت و فیلمسازش در این کار به طرز ناخوشایندی پرُ مدعا هستند. البته این خود بزرگبینی یک سؤقصد بلندپروازانه است که احتمالاً تعدادی از مخاطبان نولانی را از کار او متنفر خواهد کرد.
قطعاً من دوست داشتم Tenet خوب باشد اما در نهایت این یک فیلم ضعیف است. و البته این ضعف گویای این است که همیشه قرار نیست برای فرد مشهوری چون نولان فرش قرمز تمجید پهن کرد. بنابراین، از نگاه من فیلم تنت بدترین اثر نولان تاکنون است.
تماشاکنید: تنت به زبان ساده
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فیلمنامه TENET هم ترجمه شده. در سایت فیدیبو میتونید مطالعه ش کنید.
دقیق، عمیق و قوی....
حقیقتا لذت بردم از یادداشت. واقعا دست مریزاد
راستش هم موافقم و هم مخالف.
نظرم رو داخل نقد فیلم نوشتم.
دیگه اینجا تکرارش نمیکنم.
بسیاری از شاهکارهای هنری جهان، در عصر خودشون با بی اقبالی مواجه شدن.
برای درک این فیلم باید قلم و کاغذ کنارت باشه..... و جزء به جزء رو بنویسی و در یک پازل کنار هم قرار بدی.
به نظر من tenet، شکل سینمایی رمان کافکا در ساحل بود...که بر خلاف چیزی که شما از فیلم متوجه شدین، در اون زمان اصلا یک متغیر نیست!
یادمون نره که هنر اصلی رو نمیشه به طور کامل درک کرد....در غیر اینصورت دیگه هیچ جذابیت فراگیری نخواهد داشت و یکبار مصرف خواهد بود.
مطمعنم سالها بعد، به کژفهمی و سهل انگاری خودتون در قبال این اتفاق مهم (tenet) خواهید خندید.
tenet اونقدر خوب هست، که تلاشی بیش از 2 ساعت و نیم برای فهمش نیاز باشه....لطفا تنبل نباشید. بر خلاف چیزی که نولان از شما میخواد (درک نکنید، حس کنید)، باید وقت زیادی رو برای درک این دستاورد صرف کنید. همونطور که درک تئوری نسبیت عام در عرصه علم کار سخت و زمان بریه و از عهده بسیاری از ما بر نمیاد!
بالاخره یکی پیدا شد که به جماعتی متوجه کنه
بعضی مسائل انقدر راحت قابل درک و نقد نیستند
مسئله حتی نولان و تنت نیست
مسئله زمان و مکان ما آدمها ست که در کمترین زمان ممکن و در کمترین جایگاه براحتی فیلمی رو تحلیل و بررسی کردیم و با این سرعت پرونده ی تنت و نولان رو بستیم
واقعا ماها کی هستیم ؟؟ و امثال نولان کی اند ؟؟
دستاورد ما کجاست و دستاورد اونا کجا ؟؟
راستی دوستان اگه کسی میتونه این مسئله فیلم و تئوری هاشو توضیح بده برای من ممنون میشم خیلی از دوستان گفتن ما فهمیدیم شما نفهمیدیم ولی هیچ مطلبی درباره فیلم نذاشتن
فعلا بحث بین طرفداران و دشمنان نولان
بحث بعدی هم مقایسه تنت با کارهای دیگه نولان
این جواب رو باید اونایی بدند که از فیلم خوش شون نیومده ،،، چون دقیقا متوجه شدند و فهمیدند و لذت نبردند
نمیدونم کامنتتون در باب کنجکاوی بود یا صرفا تمسخر منتقدینِ سفت و سخت، ولی خب در هر صورتی برای هر کسی که به دنبال درک فیلمه این کامنتا میتونه مفید باشه و استفاده کنه.
(حاوی #اسپویل )
http://vigiato.net/p/126357#comment-73607
http://vigiato.net/p/126357#comment-73598
http://vigiato.net/p/126357#comment-74388
http://vigiato.net/p/126357#comment-71678
http://vigiato.net/p/126357#comment-72497
http://vigiato.net/p/126357#comment-72639
دوستان عزیز نمیدونم به چه زبانی بگم به خوبی میگیم نمیشه به بدی میگیم نمیشه. دوستان عزیزم هر کارگردانی افت و خیز داره هر کارگردانی هیچ کارگردانی نبوده که همیشه فیلم خوب بسازه توی زندگی هم همینه ما نمیتونیم همیشه کارامون رو بی نقص انجام بدیم. آلفرد هیچکاک،کوئنتین تارانتینو، مارتین اسکورسیزی و نولان و هر کس دیگه ای قرار نیست همیشه شاهکار تحویلمون بدن. بعضی وقتا خوب در نمیاد. من واقعا از آثار نولان مانند میان ستاره ای و تلقین بسیار لذت بردم و چند بار دیدمشون، اما این کارگردان در دو فیلم آخرش خوب عمل نکرده. بیاید واقعیت رو بپذیریم که فیلم تنت در لیست فیلم های ساخته شده ی نولان در رده ی آخر قرار گرفته من منتقد نیستم اما بلاخره یچیزایی رو از فیلم فهمیدم اینم برداشت من:
1.واقعا انتخاب دیوید واشنگتن واسه ایفای نقش بدترین انتخاب ممکن بود چون اصلا خوب بازی نکرد و واقعا شخصیت پردازی بدش و دیالوگ های کلیشه ایش کل فیلم رو به گند کشیده بود. با احترام به رابرت پتینسون هم بگم رابرت پتینسون بازیش نسبت به واشنگتن بهتر بود ولی بازم بازی معمولی داشت و نقشش به یاد ماندنی نشد. همچنین بنظر من بازیگرای نقش مکمل مثل کنت برانا بازیشون از نقش های اصلی بهتر بود.
2. پیچیدگی فیلم واقعا در حدیه که وقتی فیلم های نولان رو چند بار میدیدی مطمئنا میفهمیدی و اگه نمیفهمید میرفتی با یه سرچ ساده تو نت مطلب رو میگرفتی ولی واقعا پیچیدگی فیلم در حدیه که اگه چند بار ببینی درک که نمیکنی هیچی توی سایت های اینترنتی هم هیچ منبع مرجعی وجود نداره که بفهمی داستان رو. علاوه بر اون برعکس پیچیدگی های لذت بخش فیلم های قبلی نولان این پیچیدگی این فیلم لذت بخش نیست و فقط شما گیج میکنه.
دوستان عزیز من نه با نولان مشکل دارم نه از طرفدارای سر سختشم. ولی باور کنین نولان با یه فیلم بد ساختن ارزشش زیر سوال نخواهد رفت پس انقدر جهل بخرج ندید و واقعیت رو قبول کنیم که این فیلم نا امیدمون کرد. دلیل این پدیده هم بخاطر اینکه انتظاراتمون از از این کارگردان بالا برده بودیم واگرنه افت یک کارگردان در یک فیلمش امری عادیه. در ضمن به عنوان یه فکت هم بگم که نیل بزرگی های مکس نیست این فرضیه رد شده دوستان با تشکر از خوندن کامنت.
??
با حرفاتون تقریبا موافقم اما اینکه میگین توخالی بود. پرداخت فیلم ضعیف بود که نتونست مخاطبو درگیر کنه و این نابو خوب ارائه بده. من خودم عاشق فیلمای نولانم و همیشه تو فیلماش چندتا نکترو دوست داشتم که وجود داره که متاسفانه تو تنت نبود:
1- تیم بازیگری قوی. تیم بازیگری تنت به هر دلیلی خوب کار نکردن و بازی های تاثیرگذاری نداشتن مخصوصا شخصیت اصلی که خیلی الکی خونسرد انگار نه انگار داره جلوی انقراض بشریتو میگیره
2- پرداخت احساسی جذاب روابط مثه پدردختری- برداری- زن و شوهری. فیلم حتی تو ارائه القای حس مادر فرزندی هم ضعیف کار کرد چه برسه رابطه دوستی صمیمی که آخر فیلم فهمیدیم
3- شخصیت پردازی قوی تک تک کاراکترا. بازم تو این فیلم یه نقص بزرگ دیدیم
به نظرم برای فیلمای نولان نیازی نیست بریم فیزیک بخونیم. فیلمای نولان مثه یه تردستی جذابه. می دونی داره با ذهنت بازی می کنه اما خوشت میاد و لذت می بری. به نظرم تو توضیح اکثر فیلمای نولان یه دیالوگ طلایی از فیلم پرستیژ هست که کریستین بیل هیچوقت نزار مردم حقه هاتو بفهمن چون دیگه هیچوقت نمایشتو ببینن
تنت فیلم خوبی بود اگر یه کارگردان دیگه می ساخت میشد این مشکلات ندید گرفت اما داریم راجب نولان حرف می زنیم
ممنون از نویسنده عزیز. مقاله ی خوب و مستقل و قدرتمندی بود. ولی عجب جنگی تو کامنت ها بود.? نظری درباره فیلم ندارم. هم خوب بود ، هم خوب نبود. (دروغ چرا چون فهمش خیلی سخت بود) ولی ای کاش برای یک بار هم در تاریخ سینما ، یک فیلم (که تنت باشه) رو نقد نمی کردن. همه ی رسانه ها رو عرض می کنم. چون دو گانگی میان مخاطبان تنت خیلی زیاده ، و خدا نکنه که یکی از فدایان نولان یا هیتر هاش این فیلمو نقد کنن. ای کاش این فیلم نقد نمی شد!
امروز من این فیلم رو دیدم و با حرف شما قبول دارم که در مقابل فیلمی مثل میان سیاره ای یک عقب گرد واقعی بود.
من وقتی داشتم فیلم رو میدیدم حالتم اینطور بود:
why how where wtf omg
و در پایان :|
هرکی هم میگه کسی این فیلم رو نفهمید و در آینده معلوم میشه این نشان دهنده ضعف فیلم که نمیتونه با بیان ساده این رو به مخاطب بگه چون احتمال باگ توی روایت ساده هست برای همین میان این باگ هارو با پیچیده کردن داستان پر میکنند.
واقعا توقع ها از نولان هر فیلم بیشتر بیشتر میشه و رقیب نولان خودشه!
متاسفانه یه جوی ایجاد شده که مردم فکر میکنن با نقد نولان روشن فکر میشن
چرا؟ چون تا به الان تمام فیلم هاش خیلی کم نقص و همیشه نمره بالایی داشتن
بعضیا هم میان میگن ما هیچی از فیلم نفهمدیم پس بد بود
خب تو نفهمیدی دلیل بر بد بودن فیلم نیست
نه به نولان پرستان نه به شما هیترای عقده ای
فیلم خوبی بود اما نه در حد آثار قبلی نولان و از همه مهم ترین و ایده ناب و استثنایی فیلم هدر رفت. به هر حال انتظارات از نولان خیلی بالاست
تصورات شما خیلی نسبت به منی که یک مشتاق فیلم دیدن هستم زاویه داره! الان چون من این فیلم نولان رو دوست نداشتم، شدم هیتر عقدهای! انصافاً چنین دستهبندیهای بی دلیلی خیلی یک طرفه به قاضی رفتنه! من هم سینمای نولان رو دوست داشتم و نقد هم داشتم البته - برای مثال به شما بگم سر فیلم قبلی نولان همین جنگها بود و من اگه اون روز چیزی مینوشتم قطعاً تیترش بود چرا دانکرک رو دوست داشتم! خواهش میکنم انصاف داشته باشید
متاسفانه نویسنده درک درستی از اثار نولان و به طور کلی سبک سای فای ندارند و کاملا یک طرفه و مغرضانه نقد کرده ند. شاید هم فقط خواسته اند از نقدهای غیر منصفانه منفی زیادی که درباره این فیلم وجود دارد تبعیت کنند. البته قطعا سلیقه ها متفاوتند ولی اگر کسی نمیتونه با فیلم ارتباط برقرار کنه دلیل بر این نیست که فیلم رو از اساس بی مفهوم و "توخالی" بدونه. در مورد نظرتون در مورد شخصیت زن داستان و اینکه نقشی ضعیف و منفعلانه دارد هم کاملا مخالفم و اتفاقا دقیقا برعکس نظر شما سرنوشت داستان رو شخصیت زن داستان تایین میکنه.
برای درک این سبک از فیلم های نولان باید به سینمای کوبریک مراجعه کرد
نولان با ساخت این فیلم چه چیزی رو میخواد بیان کنه و نشون بده واقعا پوشیده ست
فرم ، محتوا ، فیلمنامه و ....
بقول بزرگی که میگفت هر فیلمی جایگاه خودش رو داره
Tenet رو در جایگاه تنت ببینید ، یه فیلم مستقل و اول
نه در حال قیاس و قضاوت با اینسپشن یا دیگر کارهای نولان ،،، اصلا فک کنید یه فیلم دارید می بینید بدون عنوان و کارگردان
بدون کارگردان که فیلمی ساخته نمیشه حرفت خیلی خنده داره و این فیلمم نه مستقل اول. مقایسه آثار یه کارگردان مرسومه.
سطح برداشت تون در حد فاجعه ست ،،، بدون کارگردان فیلمی ساخته نمیشه ؟؟؟
معنای مستقل و اول رو هم متوجه نشدید ...
ارزش یابی یک فیلم بر اساس خود فیلم باید بررسی بشه ،،، نه سیر فیلمسازی کارگردان فیلم
تنت یعنی تنت ، اینسپشن هم یعنی اینسپشن
اصولا جماعت ایرانی عادت به این داره هر چیزی رو با هر چیزی قیاس کنه
حتی دوتا برادر دوقلو ...
باشه تو خوبی اصن تنت بهترین فیلم تاریخه. این فیلم در هر جایگاهی مشکل داره حالا تو باهاش حال کردی خوش بحالت برو صبح تا شب بشین ببین
امثال شما حتی یه کامنت رو هم درست نمیخونند ،، چه برسه به دیدن اینطور فیلمها
اصلا از فیلم حمایت نکردم و تایید هم نکردم ،،،
مسئله اینجاست که ما اصلا در مقام قضاوت نیستیم ،،،
به تعداد کاربران و نظرات که نگاه میشه واقعا جای تعجب داره که تو مملکت ما چقدر متخصص و متفکر داریم که بعد از 7 روز از اومدن نسخه اورژینال و با یه بار دیدن فیلم ،، نسخه ش رو پیچیدن
مخلص کلام هر ایرانی متخصص پوشک تا موشک
سرانه مطالعاتی کشور برای هر فرد 12 دقیقه در هفته « اونم چه مطالعه ای »
امثال لمپنی مثه شمام جز ادعا داشتن هیچی نیستین که خودتونو تافته جدا بافته می دونین
از ادبیاتت معلومه شما هم جدا بافته ای ،،،
من با نویسنده موافقم ، این فیلم بیشتر دنبال جلب توجه بود بادادن چند ایده ی علمی و جذاب لما بدون توضیح دقیق برای دنیایی که ساخته و توجیه منطقی و علمی برای اتفاقات و قوانین اون،این فیلم نشون داد نولان ایده پرداز خوبی هست ولی داستان پرداز و نویسنده ی خوبی نیست
به نظر من خییییلی نقد یک جانبه و با نیت خاص بود...
انتظارم خیلی بیشتر بود...
البته نظر هر کس برای محترمه، بنابراین فقط میگم که خیییلی باهاتون مخالفم
نظر شما قابل احترامه
با فاصله در حد کره ماه باید بگم که این فیلم یه شاهکاره و در اینده نمونه برداری و کپی از این آثار زیاد خواهید دید
حتی تو فیلم های آبکی ایرانی
این فیلم برای آینده هست و کسی که متوجه روند فیلم نمیشه بخاطر اینکه فیلم های سطح پایین زیادی تماشا کرده
متاسفانه این چندمین باره میبینم این سایت داره نقد اشتباه و ضد نولان میزنه
نویسنده خودش درک زیادی از فیلم نداره و میخواد به زور مخاطب رو هم منفی باف کنه
این منطقی که شما با اون به من یا امثال من برچسب میزنین خیلی به یک گارد حجومی بی قید و بند شباهت داره - فراموش نکنیم ما داریم در مورد یک فیلم سینمایی گفتگو میکنیم! شما نظرت مخالف با من صحیح، اما قرار نیست با بیاحترامی سمت برچسب زدن به هم بریم
مرحبا امیر جان. موافق این یادداشت هستم ولی تنها اثر کسل کننده نولان که نیست. من دوسه سال پیش گفتم تو دانکرک هم هی منتظر شدم یه اتفاقی چیز خاصی ببینم اما دوساعت گذشت و رسیدم به تیتراژ!
کاری به دوستان روشنفکر نمامونم ندارم که به به گویان به استقبال رفتن و میرن فقط برام عجیبه که کسانی روی اثار نولان دنده معکوس میکشن و کور کورانه ستایشش نمیکنن(تقرریبا)
مرسی!
نولان با شاهکار هاش یکم انتظارات رو از خودش بالا برد واگرنه همه ی کارگردان ها بلاخره افت و خیز داره فیلماش ن همیشه موفق نیستند قبل از اومدنش خیلی تعریف پیچیدگیش رو شنیده بودم اما واقعا تا این حد پیچیدگی اصلا فکرشو نمیکردم.مسئله اینجاست که نولان فیلمنامه اش رو یجوری نوشته که تنها دلیلی که پیدا میکنی برا دوباره دیدنش درک کردنش که هر چند درک کردن این فیلم واقعا سخته اما بلاخره درک کردن یک فیلم علمی که فکر میکنم فعلا جز بهترین فیلمای امسال بوده بد نیست. برعکس شاهکار های قبلی نولان مثه میان ستاره ای و تلقین که با زبانی ساده بیان شده و شما اگه با یه بار دیدن نفهمیم با دوبار دیدن میفهمید و داستانش یجوریه که شمارو چند بار دیگه جذبتون میکنه که این بار نمیخواد داستان رو بفهمید لذت ببرید فقط. خب بازم نولان کارگردانی نیست که با یه فیلم بد سابقه خودش رو خراب کنه مطمئنا شاهکار های زیبایی خواد ساخت. ممنونم که نظر من رو خوندید
واقعا نویسنده های ویجیاتو چن سالشونه ؟
اون بار هم یه مقاله نوشته بودن چرا از یوبیسافت متنفریم
یکم سعی کنین به سایت اعتبار بدین این اسمای بچگونه چیه (جدا از اینکه ۹۰ درصد مقاله هاتون فقط ترجمه ست)
الان سن نویسندهام دیگه مشکل ساز شده؟ من به عنوان نویسنده این متن شخصاً دارم به پایان دهه سوم زندگیم نزدیک میشم! گفتن سن من دردی رو دوا نمیکنه - دوستان باید پذیرفت نظرات مخالف همیشه خوشایند ما نیستن، اما این دلیل بر ایراد ساختاری یک شخص نیست که! اعتبار یک مطلب هم به عنوانش نیست واقعاً
سلام ممنون بابت مقاله خوب و بی نقصتون . با دیدن این فیلم باید بگم که پس از مدتی تماشا حوصله ام رو سر برد اما همچنان تماشا میکردم تا شاید شگفت زده بشوم اما اتفاق خاص و عجیبی نیفتاد . زمان فیلم بسیار طولانیست و لحظاتی فیلم بسیار فهمش سخت میشود . به شخصه از داستان فیلم چیز خاصی دستگیرم نشد .
واقعا مقاله مزخرفي بود ..............تو نميفهمي چرا فكر ميكني بقيه هم نميفهند ؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب تو نفهمي به ما چه؟
تیتر و بخون نوشته(چرا دوست ندارم)
چرا عصبی میشی سر چنین چیزی؟
من نمیدونم شما بررسی و نظر دادن پیرامون یک اثر سینمایی رو با چی اشتباه گرفتین؟! بدون شک اینجا میدان جنگ نیست! اما صددرصد میدان بحث هست، دوست عزیز من یک انسان واحد با یک نظر واحد در مورد یک اثر سینمایی هستم! قرار نیست هر حرف و نظر من با شما یا هر یک از دوستان یکی یا موافق باشه! اما نظر من هم دلیلی بر دیده نشدن نظر مخالف من نیست البته شرط یک بحث درست بین هر گروه اجتماعی احترام هست و بَس!
اقا یک سوال چرا من ثبت نام کردم نظراتم ثبت نام میشه ولی میخوام نظرات لایک و دیس لایک کنم میزه به وارد شوید
چون فقط ثبت نامکردی تو سایت وارد نشدی. بالا سمت راست ورودو بزن وارد شو اونوقت میتونی لایک و دیسلایکم بدی.
اون سه نفر دیس دادن بیکار بودن