بررسی اتاق فرار جادو سیاه – عمارت جنزده
تعداد اتاقهای فرار در کشور روز به روز بیشتر میشود و این اتفاق به غیر از آنکه منبع بیپایانی از سرگرمی را برای علاقهمندان این بازیها فراهم کرده، باعث شکلگیری رقابت شدیدی بین مجموعههای مختلف ...
تعداد اتاقهای فرار در کشور روز به روز بیشتر میشود و این اتفاق به غیر از آنکه منبع بیپایانی از سرگرمی را برای علاقهمندان این بازیها فراهم کرده، باعث شکلگیری رقابت شدیدی بین مجموعههای مختلف برای ارائه بهترین و متفاوتترین تجربه ممکن هم شده است. در این بین ژانر ترسناک بین طرفداران اسکیپروم محبوبترین به شمار میرود و مجموعه جاست اسکیپ هم با اتاق فرار «جادو سیاه» به رقابت دهها اتاق فرار دیگر در این ژانر رفته است. در ادامه با بررسی این اسکیپ روم از ویجیاتو همراه باشید.
به عمارت باشکوه خانواده آیزاک خوش آمدید
سده ۱۸ میلادی است. لرد ادوارد آیزاک به همراه همسر و پسرش در عمارتی سلطنتی در بریتانیا زندگی میکنند. همهچیز برای این خانواده اشرافی بر وفق مراد است تا اینکه اتفاقی عجیب برای پسر آیزاک یعنی توماس میافتد. خانواده آیزاک از عمارت خود نقل مکان میکنند و مردم شهر دیگر هیچ وقت توماس را نمیبینند.
شایعاتی به گوش میرسد که توماس جنزده شده و تلاشهای پدرش برای رها کردن او هیچ کدام جواب نداده است و همه جنگیرها تا به امروز کشته شدهاند. برای همین آیزاک تصمیم میگیرد پسرش را در همان عمارت زندانی و با نصب قفلها و معماهای مختلف دسترسی دیگران به او و فرار کردن پسرش را غیر ممکن کند. اما شما و همراهانتان آخرین امید برای سر در آوردن از این طلسم و نجات جان توماس هستید.
این تمام چیزی است که پیش از شروع اتاق فرار جادو سیاه باید در مورد سناریو آن بدانید. همانطور که مشخص است، داستان کلی بازی به هیچ وجه ایده جدیدی نیست و مشابه آن را در دهها اتاق فرار دیگر و فیلمهای سینمایی دیدهایم. اما خوشبختانه این بار هم تیم طراح بر خلاف خیلی از اتاقهای فرار دیگر موفق شده تا به نوعی حضور انواع مختلف معماها و حتی سیستم راهنمایی گرفتن بازی را با سناریو توجیه کند.
جادو سیاه با یک ستاپ اولیه هیجانانگیز آغاز میشود. قبل از ورود به بازی گیم مستر یکی از شما را به عنوان جنگیر اعظم انتخاب میکند و گردنبندی مخصوصی را دور گردنش میاندازد. بعد با بستن چشمهایتان وارد فضای اول بازی میشوید و با پخش موسیقی اولین چیزی که میبینید، حیاط بیرونی یک عمارت اسرارآمیز است.
جادو سیاه مثل برخی دیگر از اسکیپ رومهای مطرح تهران، فضای بازی نسبتا بزرگی دارد و شما را با خود به چندین اتاق مختلف میبرد. طراحی و دکوراسیون برخی از این فضاها مثل حیاط بیرونی و اتاق اصلی عمارت با دقت و جزییات بالا انجام شده اما برخی از قسمتها به خصوص در اواخر بازی، آن ظرافت اولیه را ندارند.
ترساندن بازیکنها و انتقال حس وحشت به صورت عمده روی دوش موسیقی، بازیگر و فضاسازی قرار دارد. از بین این سه مورد به نظرم در استفاده از موسیقی زیادهروی شده و در بسیاری از مواقع صدای بلند موسیقی هم ارتباط بین شما و همتیمیهایتان را سختتر و از حل معما جلوگیری میکند و هم باور دارم قطع شدن مقطعی موسیقی یا حتی نبود آن در ترسناکتر و واقعیتر شدن بازی بیشتر تاثیرگذار است.
المانهای جامپاسکر و وظیفه بازیگر در بازی هم مشابه چیزی است که در بازیهای ترسناک دیگر دیدهایم. نقطه قوت «راز سیاه» این است که تیم بازیگری کار خود را در ترساندن شما با اکتهای درست به خوبی انجام میدهد اما مشکل تکرار زیاد این تکنیک که البته در بسیاری از اتاقهای فرار دیگر هم دیدهایم، کمی از اثرگذاری آن کم میکند.
اما در مجموع اتاق فرار جادو سیاه کار خود را در ترساندن مخاطب، القا حس واقعی حضور در یک عمارت و سناریوی فانتزی به خوبی انجام میدهد و در پایان سوالی را هم بیپاسخ باقی نمیگذارد. هر چند المانهای ترس و معماهای بازی باعث میشوند دیگر آنقدری به منطق سناریو و اتفاقی که واقعا افتاده است، چندان فکر نکنید.
معماهای چالش برانگیز و متنوع
محبوبیت و استقبال گسترده از اتاق فرارهای ترسناک به مذاق بسیاری از طرفداران قدیمی این سرگرمی خوش نمیآید چرا که بسیاری از اسکیپ رومها با تمرکز روی المانهای ترس، طراحی معماهای درست را فدای خلق اتمسفری وحشتناک میکنند اما خیالتان راحت باشد چرا که اتاق فرار «جادو سیاه» یکی از آن اسکیپ رومها نیست.
با وجود اینکه قفلهای موجود در بازی از همان نوعهایی هستند که همه اتاقهای فرار از آن استفاده میکنند اما راهحل رسیدن به آنها بسیار متنوع و در موارد زیادی چالش برانگیز است. صدای بلند موسیقی و تکرار برخی از المانهای ترس شاید این معماها را سختتر از آنچه که واقعا به نظر میرسند، نشان دهند اما به نظرم سختی آنها و شیبشان در بیشتر موارد منطقی و درست است.
ترکیب یکی از متفاوتترین این معماها با ترسناکترین بخش بازی هم به نظرم بهترین لحظه جادو سیاه را رقم میزند که توضیح بیشتر در مورد آن بدون شک مزهاش را از بین میبرد. اما این را هم در نظر داشته باشید که جادو سیاه هم یک اتاق فرار کاملا خطی است که خوب یا بد بودن آن کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.
اطلاعات تکمیلی
برای حل تمام معماها و نجات دادن توماس ۷۵ دقیقه وقت دارید و برای این کار باید تیمی بین ۴ تا ۸ نفر تشکیل دهید. با در نظر داشتن سختی معماها از یک طرف و ایمنی بیشتر به خاطر کرونا، به نظر ما بهترین حالت تیمی ۶ نفره است، به شرطی که همه تیم تجربه بازی کردن اتاق فرار را داشته باشند. برای رزرو اتاق فرار جادو سیاه میتوانید به صفحه خود بازی در سایت جاست اسکیپ مراجعه کنید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.