ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم و سریال

نقد سریال زخم کاری (قسمت دوازدهم و سیزدهم) _ یک زخم واقعا کاری

هر چه به پایان سریال زخم کاری نزدیک تر می‌شویم، این سریال بیشتر در میان مخاطبان جا باز می‌کند. اخیرا قسمت سیزدهم این سریال توسط پلتفرم فیلیمو منتشر شده که قسمت مهم و سرنوشت سازی ...

ایمان اکرمی
نوشته شده توسط ایمان اکرمی | ۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

هر چه به پایان سریال زخم کاری نزدیک تر می‌شویم، این سریال بیشتر در میان مخاطبان جا باز می‌کند. اخیرا قسمت سیزدهم این سریال توسط پلتفرم فیلیمو منتشر شده که قسمت مهم و سرنوشت سازی بود. با نقد سریال زخم کاری، همراه ویجیاتو بمانید. در مقاله‌های قبلی سریال زخم کاری، زیاد در مورد ریتم و سرعت روایت سریال سخن گفتیم. سریال به گونه‌ای آغاز شد که مخاطب انتظار یک سریال هیجان انگیز با ریتم و سرعت بالا را داشت. اما محمد حسین مهدویان با ادامه سریال، به مخاطب نشان داد که گاهی برای نشان دادن درونمایه، باید ساختار را شکست.

  • نقد سریال زخم کاری - مکبث بومی، نوآر ایرانی و یک فم فتال اصیل
  • ساختار این سریال به جای کشمش زیاد بین شخصیت‌های دو جبهه مخالف و فراز نشیب زیاد، یک روند مستقیم که از عرش شروع شده و به فرش می‌رسد را دنبال می‌کند. بازهم بر می‌گردیم به درونمایه قدرت طلبی. انتخاب یک درونمایه برای روایت، کار سختی نیست، سختی کار آنجا است که نویسنده باید این درونمایه را طوری درون روایت قرار دهد تا مخاطب در عین غرق شدن در روایت بی نقص، به طور غیر مستقیم، از شدت واقعی بودن درونمایه و نظمی که در روایت به وجود آورده به وجد بیاید.

    خوشبختانه محمد حسین مهدویان توانست این نظم را بین درونمایه و روایت برقرار کند. روایت سریال یک ساختار بسیار منحصر به فردی دارد. ما در ابتدای سریال، شخصیت‌های مالک و سمیرا را می‌بینیم که هدف قدرت طلبی خودشان را دنبال می‌کنند. همچنین ظاهرا خانواده شادی دارند که صمیمیت خاصی بین اعضای آن بر قرار است.

    اما به مرور و با ادامه سریال، این خانواده از نقطه اوج خودش رفته رفته به پایین کشیده می‌شود. قدرت طلبی بیش از حد سمیرا، انتخاب‌های بی اساس مالک و اختلاف بین فرزندان و پدر و مادر، این خانواده را به اوج ضعف خودش می‌رساند. این همان روند منحصر به فردی است که در موردش صحبت می‌کردم. محمد حسین مهدویان برای رساندن حرفش به مخاطب، روند سقوط یک خانواده از نقطه اوج قدرت را نشان می‌دهد که هر لحظه با انتخاب‌های اشتباه پدر و مادر خانواده، اوضاع آن‌ها بدتر می‌شود.

    اما یکی از نقطه تمرکز‌های دو قسمت اخیر سریال زخم کاری، شخصیت سمیرا و رابطه متقابلش با شخصیت مالک است. هر لحظه که از سریال می‌گذشت، این دو شخصیت بیشتر نقطه نظر‌هایشان مشخص می‌شد. سمیرا خودش را در نوک قله قدرت می‌بیند؛ او فکر می‌کند همیشه دست بالا را دارد و حق دارد تا دیگران را برای اهداف خودش به خدمت بگیرد. او هر بار که به نظر می‌رسد به آخر خط رسیده و چیزی به سقوطش نمانده، یک نقشه دیگر رو می‌کند و بازی را عوض می‌کند.

    او نشان داد که تنها با یک دروغ ساده، می‌تواند تیم دشمن را سرگردان کند و جبران نشدنی‌ترین ضربه‌ها را بزند. هرچند که این دروغ به قیمت آسیب دیدن خانواده‌اش باشد.

    کارگردان حتی با یک شات از صحنه نشان می‌دهد که سمیرا در نوک قله قرار دارد و هدف مقابلش، در عجز و ناتوانی کامل به سر می‌برد

    شخصیت سمیرا، از همان ابتدا، طرح یک هدف بلند مدت و بزرگی کشیده بود؛ رسیدن به قدرت از طریق بالا کشیدن ارزش خانوادگی‌اش، هدفی بود که از ابتدا در سر داشت. او نیاز داشت تا شخصی مثل مالک که نقطه ضعف‌های بزرگ و حساسی دارد، کمکش کند تا به این هدف برسد. پیش از این در مقاله تحلیل شخصیت مالک، گفتم که این شخصیت در زندگی به دنبال ارزش می‌گردد. ارزشی که بتواند با آن حقارتی که در گذشته تجربه کرده را جبران کند.

    این همان نقطه ضعفی بود که شخصیت سمیرا از آن استفاده کرد تا به هدف خودش برسد. شخصیت سمیرا سال‌ها به مالک ارزش داد و به قول معروف او را شیر کرد تا به سمیرا کمک کند نقشه شومش را علیه حاج عمو پیاده کند.

    در واقع مالک قربانی قدرت طلبی سمیرا است. او می‌توانست این ارزش‌ها را به روشی دیگر به خودش ببخشد اما با دخالت لیدی مکبث طور سمیرا، مالک انتخاب کرد که در عناصر دیگری ارزش را جست و جو کند. در قسمت سیزدهم، باری دیگر مالک قربانی نقشه‌های شوم سمیرا می‌شود. نقطه ضعف او، در جست و جو ارزشمند بودن و ناتوانی‌اش در این راه است. با دروغ سمیرا در مورد پدر واقعی میثم، مالک به معنای واقعی طعم یک زخم کاری را می‌چشد.

    آنجا که میثم به مالک به صورت غیر مستقیم می‌گوید که برایش فرقی نمی‌کند پدرش چه کسی باشد و بیشتر برای مائده نگران است، مالک به معنای واقعی، بی ارزش بودن در زندگی خانوادگی را تجربه می‌کند.

    اساس تغییر و تحول شخصیت‌ها، ضعف‌هایشان و زجر‌هایی است که به واسطه این ضعف‌ها تجربه می‌کنند. یک شخصیت زمانی وارد وادی تغییر می‌شود که به معنای واقعی عذاب بکشد.

    بعد از زجر‌های مالک، اکنون احتمال اینکه نوبت به طغیان مکبثی او برسد زیاد است. شاید در قسمت‌های آخر، شاهد طغیان مالک در عین سقوطش باشیم. باید ببینیم که این طغیان چه کیفیتی دارد و چه کسایی را زمین می‌زند؛ آیا فقط به انتقام از سمیرا ختم می‌شود یا همچنان هدف قدرت طلبی خودش را ادامه می‌دهد؟ در هر صورت به احتمال زیاد، باید منتظر مانور نهایی شخصیت مالک باشیم.

    نقد جدیدترین سریال‌های تلویزیونی را در ویجیاتو بخوانید:
    • نقد سریال آنها – دیگران می‌آیند
    • نقد سریال Panic – نوجوانان علیه چالش‌های مرگبار
    • نگاهی به مجموعه آنتولوژی Solos – یک جاه‌طلبی دیگر از آمازون
    • نقد سریال زخم کاری – مکبث بومی، نوآر ایرانی و یک فم فتال اصیل
    • نقد فصل اول سریال Sweet Tooth – دورگه‌های کوچک به کره زمین پا می‌گذارند

    دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
    مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
    • MOHAMMAD-REZA-MADADI
      MOHAMMAD-REZA-MADADI | ۸ شهریور ۱۴۰۰

      ایول داری سید

    • SBH
      SBH | ۷ شهریور ۱۴۰۰

      اقا ایمان هنوز منتظر تحلیل شخصیت های
      لایت یاگامی (دث نوت)
      ردینگتون ( بلک لیست)
      لولوش بریتانیایی (کد گیاس)
      شخصیت اول اینسپشن که هنوز یادم نیومده اسمشو

      هستم ها
      ضمنا این مقاله هم عالی بود

      • ایمان اکرمی
        ایمان اکرمی | ۸ شهریور ۱۴۰۰

        لطف داری. تحلیل شخصیت یکی از خفن‌ترین شخصیت‌های انیمه‌ای تو راهه، اینایی هم که گفتی رو گذاشتم تو لیست.

        • SBH
          SBH | ۸ شهریور ۱۴۰۰

          حسی دارم بهم میگه اسمش کاکنکیه ها ؟؟؟??

          ولی خدایی اصلا کل نویسنده ها یه طرف شما یه طرف اصلا مقاله بد تو کارت نیست همه شاهکار

    مطالب پیشنهادی