بازی Far Cry 6 چگونه الهامگیری از کوبا را اشتباه متوجه میشود؟
یارا که با الهام از کوبا تصویرسازی شده است یکی از آن محیطهای پویایی است که بستری را برای روایت دیکتاتوری و قیام چریکها فراهم میآورد. حال در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ...
یارا که با الهام از کوبا تصویرسازی شده است یکی از آن محیطهای پویایی است که بستری را برای روایت دیکتاتوری و قیام چریکها فراهم میآورد. حال در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این فضاسازی و تاثیرگذاری مثبت و منفی آن در به تصویر کشیدن ایده کلی داستان بازی Far Cry 6 بپردازیم. با ویجیاتو همراه باشید.
یارا جزیرهای است که تقریبا در زمان متوقف شده است.
نوید خاوری؛ کارگردان بازی Far Cry 6مدیا و رسانه همیشه در تغییر باور افراد، معیارگذاری و مشخص کردن برچسبهایی نظیر خوب یا بد بودن یک مساله، تسلط عجیبی در کنترل ذهنیت عموم افراد جامعه داشتهاند. برای مثال پس از بازیهای ویدیویی چند سال اخیر، بسیاری از گیمرها با شنیدن خاورمیانه تنها جنگ، رگبار و خشونت را به یاد میآورند. این مساله به همان اندازه که در فرهنگ عامه و واقعیت ریشه دارد به همان اندازه هم دور از ذهن و گاها اغراقشده بهنظر میرسد. حال پرسش اصلی این است: شما به عنوان یک گیمر و با تکیه بر تصویرسازی یوبیسافت از کوبا چه انتظاری از کوبا دارید؟ احتمالا سرزمین عجایب نوستالژیکی که در آن میتوانید اسبسواری کنید، مردم خونگرم و بامزهای ببینید، با ماشینهای دهه ۵۰ جادهها در بنوردید و حس کنید جایی در گذشته به حال خود رها شدهاید.
حقیقتا این انتظار به هیچ عنوان تعجبآور نیست زیرا نهتنها در حال حاضر که دههها است در تخیل بازیسازان و به طور کلی در باور عمومی گنجانده شده است. اما این تصور اشتباه، واقعیت مردم کوبا در قرن ۲۱ را به طور کلی نادیده میگیرد. در واقع این کوبا نیست که در مسیر توقف زمان قرار گرفته که دانش جهانیای است که مدتها در این گذشته منجمد شده است. فرهنگ عامهای اشتباه که از زمان مجموعه فیلمهای پدرخوانده (به طور خاص قسمت دوم) بدون تغییر باقی مانده است.
انقلاب کوبا؛ سنارویی برای خلق بازیهای ویدیویی
ششمین قسمت از مجموعه بازیهای Far Cry هم به تبع بازیهای ماقبل این سری، اثر قابل احترام و خوبی به شمار میرود که طرفداران از آن انتظار داشتند. یک شوتر اول شخص جهان باز که با در اختیار گذاشتن اسلحه و وسایل نقلیه مختلف، شما را وا میدارد تا کنترل و تصرف نقاط مختلف نقشه را به دست بگیرید. فارکرای ۶ علاوه بر انسانها، جانوران و حیوانات مختلفی را در این راه با شما همراه میکند. از یک خروس جنگجو گرفته تا سگ بامزه و ویلچرداری که بازیکن را در راه نابودی رئیس جمهور دیکتاتوری که در حال آماده ساختن پسرش برای به دست گرفتن حکومت است، همراهی میکنند. طبق گفته سازندگان بازی، آنها برای به تصویر کشیدن یارا به مدت یک ماه در رابطه با کوبا و اتفاقاتی که در آنجا رخ داده تحقیق و تفحص کردهاند. آنها ادعا میکنند تیم توسعه چیزی حدود ۳۰ روز را در کوبا گذرانده و با چریکهای سابق ملاقات داشتهاند. یوبیسافت میگوید در طول فرآیند توسعه همیشه افرادی برای اطمینان از دقت به خرج داده شده در تاریخ و فرهنگ وجود داشته و بر این روند نظارت داشتهاند. میدانیم تیم توسعه سعی داشته تا برداشت کاملا آزاد و جدیدی از انقلاب کوبا داشته باشد. اثری که سعی در آشکار کردن پیامهایی همچون عدالت اجتماعی دارد اما به طرز ملموسی تکراری و به دور از هرگونه خلاقیتی بهنظر میرسد. اما چرا؟
از زمان انقلاب کوبا تا به امروز این رخداد یکی از محبوبترین سناریوها برای بازتاب فرهنگ آمریکای لاتین در بازیهای ویدیویی بوده است. در سال ۱۹۸۷ بازی SNK Guevara منتشر شد؛ اثری آرکید و شوتر که از این داستان الهام گرفت و به سبک و سیاق خود تغییراتی را در آن اعمال کرد. بیایید با یکدیگر روراست باشیم فارکرای ۶ به عنوان اثری که ۳۰ سال پس از SNK Guevara منتشر شده است تنها در همان حد و اندازه از این بستر برای روایت و دنیاسازی کمک میگیرد. این مساله و گیر دادن اینچنینی منتقدان به بازی، از زمان عرضه دومین قسمت مجموعه تا به امروز وجود داشته است. فارکرای ۶ هم برای دوری از انتقادات چنینی، «نجات دادهشدن توسط مردی سفیدپوست» را به تکرار همان سناریو اما اینبار توسط فردی لاتین تغییر میدهد. از طرفی مقدار استفاده سازندگان از دیالوگهای اسپانیایی که اکثر مخاطبان فهم درستی از آن ندارند نهتنها حس آشنایی را به گیمر منتقل نمیکند که برعکس آن حس میهندوستی و خودمانی بودن را سلب میکند. در کنار تمام این موارد اما همین که بازی انتخاب جنسیت دلخواه را در اختیارتان قرار میدهد و کاراکترتان (فرقی ندارد مرد باشد یا زن) هیچ تاثیری در روند داستانگویی ندارد به خودی خود نکته مثبتی برای این اثر به شمار میرود.
با این وجود اشتباهات یوبیسافت به همینجا ختم نمیشود. از عدم استفاده از بازیگران لاتین گرفته تا تلفظ اشتباه جملات و اصطلاحات اسپانیایی که توسط افرادی غیربومی این زبان ضبط شده است، بیش از پیش فضاسازی اشتباهی را در ذهن مخاطب میپرورانند. در نهایت میتوان گفت چیزی که یوبیسافت از یارا ارائه میدهد به شناخت فرهنگ مردم کوبا کمک نمیکند که در عوض با چیرگی بر تمدن آنها، وجهه اشتباهی از آن را در معرض نمایش همگان قرار میدهد.
یوبیسافت در دام تکرار کلیشههای مضر
«چیچارون» را به یاد دارید؟ خروس جنگی معروف این بازی که یکی از بهترین همراهان شما در بازی است. یوبیسافت و فارکرای با به نمایش گذاشتن حیوانات وحشی و تاکید بر خشونت یارا، سطح فرهنگی مردم کوبا را به طرز زشتی به تصویر میکشند. مثال دیگر همان سگ معلول و ویلچرداری که شاید در نگاه اول بسیار بامزه بهنظر برسد و باعث خنده بازیکنان شود اما از یاد نبرید این خندهها به قیمت استهزا و تقویت این کلیشههای مضر در مورد مردم آمریکای لاتین و افراد دارای معلولیت تمام میشود. حال تمام اینها را در کنار آن دیالوگهای وان کورتز (Juan Cortez) که به ایجاد هرج و مرج و خشونت یک چریک اشاره داشت، اضافه کنید تا به درک بهتری از این مساله برسید.
البته ممکن است تلاش یوبیسافت برای گنجاندن فرهنگ آن هم فراتر از سطح روایی در مرکزیت مکانیزمهای بازی را چیزی خلاقانه یا تحسینبرانگیز دانست اما در همین حین بسیاری از اتفاقات تاریخی کوبا مانند تحریم تجاری توسط ایالات متحده و به تبع آن فروپاشی اقتصاد این کشور تنها با تکجملاتی بسیار سطحی، به طور خلاصه و گذرا یادآوری غیرمفیدی ارائه میدهند. به طور کلی یوبیسافت و توسعهدهنگان بازی Far Cry 6 با روایتی شلخته و دور از واقعیت، وجهه امروزی مردم کوبا را نشان نمیدهند. اتفاقی تلخ که انتظار داریم در نسخههای بعدی این سری جبران شود و دیگر شاهد چنین اثری از سوی آنها نباشیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به نظر من این ها اکثرا تقصیر دولت (حکومت) یک کشور هست، مثل حکومت کمنیستی کوبا که کار هایی در دنیا میکنند که نه تنها آبروی کشور رو میبرن بلکه اون کشور و حتی مردمش رو زشت نشون میدن (مثل الان که خیلیا فکر میکنن مردم ایران آدم کش هستن)
اخطار در مورد بخش حذف شده:
لطفا حرف هایی نزنید که باعث ایجاد هرج و مرج در سایت شود(حرف های سیاسی و .....)
معمولا کوبا رو همینطور نشون میدن
پروپاگاندای ضد کمونیستی/سوسیالیستی
واقعا کشور های اروپایی و آمریکایی و کلا همه جهان باید تصورشون از کشور های آسیایی رو درست کنن ما ها آدم های عادی ای هستیم با فرهنگ های بسیار زیبا و جالب نه آدم های وحشی و جنگ طلب ?
کوبا توی آسیا نیست
کلا دارم میگم
همان قدر که پرنس آو پرشیا تصویر دقیقی از ایران است فارکرای شیش هم تصویر دقیقی از کوبا و آمریکای جنوبی است!
همونطور که ایرانی ها رو یک مشت وحشی غیر متمدن نشون میدن کوبا هم اینجوری نشون میدن
باید دقت کنیم که سازنده ی بازی هم ایرانیه و از این موضوع زخم خورده
همونطور که شما هم هر چرت و پرتی رو باور میکنید این رو هم قبول میکنید
مردم طوری شدن که حتی اگه یوبی سافت شاهکار هم بسازه به زور میخوان از توش ایراد در بیارن
همین بازیو اگه راکستار میساخت همه میگفتن بازی هیچ ایرادی نداره
نمیگم یوبی سافت بی نقصه
نمیگم فارکرای شاهکاره
ولی بعضی ها ام شورشو در اوردن انقدر هیت کردن یوبی سافتو
خیر دوست من. دقت کنی جی تی ای تریلوژی ریمستر رو همه هیت کردن
چون یوبیسافت خیلی افت کرده
راکستار هم بیاد مثلی یوبی باگ یا یوبی شابلون بازی بسازه هیت میشه
پ.ن: نژاد پرستی