ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

چرا باید به واقعی بودن نمایش Phantom Blade Zero شک کنیم؟

بازی Phantom Blade Zero، یکی از شک‌برانگیزترین نمایش‌های شوکیس پلی‌استیشن را به خود اختصاص داد، اما چرا به این بازی شک کردیم؟ اخبار شوکیس اخیر سونی کماکان داغ است و یک سری از بازی‌های نمایش‌داده ...

محمدرضا نوروزی
نوشته شده توسط محمدرضا نوروزی | ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

بازی Phantom Blade Zero، یکی از شک‌برانگیزترین نمایش‌های شوکیس پلی‌استیشن را به خود اختصاص داد، اما چرا به این بازی شک کردیم؟

اخبار شوکیس اخیر سونی کماکان داغ است و یک سری از بازی‌های نمایش‌داده شده طی این رویداد، بیش از باقی عناوین مورد توجه گیمرها قرار گرفتند. در این بین حواشی بسیاری حول تریلر Phantom Blade Zero به وجود آمد و در این مقاله، قصد داریم به این بازی و نمایش آن بپردازیم.

پیشنهاد می‌کنم که قبل از مطالعه‌ی این مطلب، تریلر اثر را تماشا کنید.

محتوای بسیار زیاد در مقابل تیم توسعه‌ی کم تجربه و بسیار کوچک

در واقع، بزرگترین ابهام پیرامون Phantom Blade Zero در رابطه با گیم‌پلی آن بوده و بسیاری از بازیکنان و کارشناسان بر این باورند که ممکن است در تصاویر ضبط شده از این بازی اغراق صورت گرفته و یا آن که تریلر پخش‌شده در زوایایی خارج از دوربین اصلی اثر ضبط شده باشد.

بیایید تا ابتدا اطلاعات خود را از این اثر مرور کنیم. می‌دانیم که بازی یک تجربه‌ای به مانند گوست آو سوشیما بوده که در گیم‌پلی خود از المان‌های سولزلایک استفاده کرده و البته داستان آن حدودا 30 تا 40 ساعت به طول می‌انجامد.

از طرفی گفته شده که بازی علاوه بر یک بخش تک‌نفره‌‌ی جذاب با ارزش تکرار بالا، از حالت چندنفره پشتیبانی خواهد کرد و بازیکنان می‌توانند بدون پرداخت دلاری اضافه‌تر از قیمت محصول، آن را به همراه دوستان خود تجربه کرده و دانجن‌ها و سیاه‌چال‌های بازی را از دست شیاطین و دشمنان مختلف نجات دهند.

جالب است بدانید که تمامی محتوای گفته شده، تنها توسط ۳ نفر در دست ساخت قرار داشته و اگر چه ممکن است تیم خود را تا به امروز تکمیل‌تر کرده باشند، اما ساخت چنین محتوای غنی‌ای توسط یک تیم کوچک بعید به نظر می‌رسد.

اگر به یاد داشته باشید، یکی از عناوینی که در E3 سال ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد و از قضا توسط یک تیم بسیار کوچک در دست ساخت قرار داشت، Bright Memory Infinite بود که از قضا به مانند همین فنتوم بلید خودمان، افراد زیادی را به خود جذب کرد، اما در انتها شاهد تجربه‌ای بودیم که اگرچه از نظر بصری بی‌شباهت به نمایش‌های جذابش نبود نبود، ولی در باقی بخش‌ها به شکلی نه‌چندان سرگرم‌کننده عمل کرد و منجر به ناامیدی طرفداران خود شد.

این موضوع در صورتی است که حتی محتوای ارائه شده در Bright Memory Infinite بسیار کمتر از چیزی است که از فنتوم بلید زیرو انتظار داریم و این موضوع را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دلایل موجود برای شک کردن به موفقیت نتیجه‌ی نهایی دانست.

یکی دیگر از نکاتی که در این رابطه باید به آن توجه شود، تجربه‌ی بسیار کم تیم توسعه بوده چرا که تا به حال تنها بر روی یک تجربه‌ی نه‌چندان موفق موبایلی کار کرده و تقریبا یک استودیوی ناشناخته به شمار می‌رود.

حال این استودیوی کوچک چگونه می‌تواند یک تجربه‌ی سینمایی با گیم‌پلی فوق‌العاده را به گونه‌ای به تصویر بکشد که حتی بعید به نظر می‌رسد تا استودیوهای بزرگ این صنعت ادعایی برای ساخت آن مطرح کنند؟ البته که مواردی چون بهینه‌سازی، بخش موسیقی و البته کار روی افکت‌های گرافیکی بازی توسط یک تیم به این کوچکی بسیار بعید خواهد بود.

یعنی سازندگان بزرگی چون فرام‌سافتور، ساکر پانچ و یا تیم نینجا نمی‌توانستند در طول این سال‌ها از چنین تکنولوژی‌ای استفاده کرده و یک اثر سامورایی/نینجایی جذاب را به مخاطبین خود تقدیم کنند؟

زوایای دوربین عجیب و غریب

به تریلر بازی دقت کنید؛ خصوصا زمانی که شخصیت اصلی داستان یعنی Dark Raider با باس‌فایت‌ها و دشمنان مختلف مبارزه می‌‎کند و دوربین در حین مبارزات، مدام از زاویه‌ای به زاویه‌ای دیگر سوییچ می‌شود.

اوج این تغییر زاویه‌ی دوربین مربوط به لحظاتی است که کاراکتر ما از روی دیوار بالا می‌رود تا حرکت خود را روی باس‌فایت بازی اجرا کرده و یا در صحنه‌ای دیگر سعی دارد که همزمان با دو انمی به خصوص که ارابه‌ی او را تعقیب می‌کنند مبارزه کند.

حال در این بین دوربین مدام روی این دو سوییچ شده و در حالی که حملات یکی متوقف نشده، دوربین روی شخص بعدی قفل می‌شود.

طبیعتا این لحظات سینمایی می‌تواند برای یک تریلر فوق‌العاده ظاهر شود، اما از آن جایی که به ادعای برخی، تمامی سکانس‌های ضبط شده برای تریلر بازی In-Game هستند، ماجرا کمی پیچیده خواهد شد.

حتی اگر تریلر پخش شده به صورت کاملا In-Game باشد، با کمی دقت و به خصوص تمرکز روی حالت دوربین در دقیقه‌ی ۲:۱۶ که در زاویه‌‌ی بسیار بدی قرار می‌گیرد، این حس که احتمالا در طول تجربه‌ی خود بارها و بارها با این مشکل دست و پنجه نرم خواهید کرد به طرفداران منتقل خواهد شد.

فرض کنید که کنترلر خود را در دست گرفته‌اید و قصد دارید تا با دشمنان بازی مبارزه کنید، اصلا همان صحنه‌ی مبارزه با دشمنان اسب‌سوار بازی را در نظر بگیرید. آیا می‌توانید در کنار این میزان تغییر زاویه‌ی ناگهانی دوربین با دشمنان بازی به مبارزه بپردازید و همزمان روی دفاع ضربات تمامی دشمنان تمرکز کنید؟ من که بعید می‌دانم!

گیم‌پلی غیرقابل باور

شاید بتوان این مبحث را در راستای اشکال قبلی دانست. فرض می‌کنیم که دنبال کردن دوربین بازی به مانند تجربه‌ای که سازندگان قصد ارائه‌ی آن را دارند ساده باشد و بتوانیم همزمان روی دشمنان متعدد بازی تمرکز کنیم.

در این صورت مشکل دیگری به وجود می‌آید و آن کمبو‌ها و ضربات پی در پی نمایش داده شده در طول تریلر است. دوباره Dark Raider را می‌بینیم که همزان شمشیر خود را از غلاف بیرون می‌کشد و به مبارزه‌ای شدیدا روان با دو دشمن روبه روی خود پرداخته و به صورت همزمان از پای خود استفاده کرده و ضربات یک شخص سوم را که از پشت به او یورش می‌برد را دفع می‌کند.

مگر یک بازیکن چند انگشت دارد که بتواند تمامی این ورودی‌ها را به صورت همزمان وارد بازی کند؟ مگر آن که یک سری از این حرکات سینمایی در قالب کاتسین به نمایش‌گذشته شده و یا آن که بازی شامل لحظات QTE و کلیک زنی بوده و بازی خود این کمبوها را به صورت پیش‌فرض انجام دهد که طبیعتا به مذاق طرفداران خوش نخواهد آمد.

اما در رابطه با سکانس مبارزه با باس‌فایت‌ها، اوضاع اندکی بهتر است و حالت قفل شده‌ی دوربین روی باس و نحوه‌ی مبارزات و دفع ضربات منطقی‌تر به نظر می‌رسد. حداقل این بخش از تریلر به ما اطمینان می‌دهد که اگر بخش‌هایی از بازی حالت QTE و یا دکمه زنی داشته باشند، کماکان می‌توانیم از فنتوم بلید زیرو انتظار باس‌فایت‌های سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیزی داشته باشیم.

سرانجام دیگر بازی‌های مستقل معرفی شده توسط استودیوهای چینی

در نهایت می‌رسیم به آخرین دلیلی که تا حدودی تیر آخر را شلیک می‌کند و آن عدم دسترسی به اطلاعات قابل استناد در رابطه با بازی است. در واقع، سازندگان حتی تاریخ انتشار این اثر را مشخص نکرده‌اند و صرفا می‌دانیم که قرار است یک تجربه‌ی بزرگ و البته مولتی‌پلتفرم باشد و برای تمام پلتفرم‌ها در دسترس قرار گیرد.

شاید باور نکنید، اما تا به امروز آثار بلندپروازانه‌ی بسیاری معرفی شده‌ که به مانند فنتوم بلید زیرو، تنها شاهد یک سری تریلر هیجان‌انگیز از آن‌ها بوده‌ایم و دیگر هیچ خبری از آن‌ها به گوش نرسیده‌ است. ماجرا جایی جالب می‌شود که اکثر این آثار توسط استودیوهای کوچک چینی و به شکلی کاملا مستقل در دست ساخت قرار داشته‌اند.

برای مثال پیشنهاد می‌کنم همین حالا به یوتیوب مراجعه کنید و عبارت «آثار چینی‌ای که هیچ‌گاه ساخته نشده‌اند» را جست و جو کنید تا با تعداد بسیاری ویدیو در رابطه با این آثار مواجه شوید. این گونه آثار حتی تریلرهایی بعضا جذاب‌تر از فنتوم بلید زیرو به نمایش گذاشته‌ بودند و متاسفانه بعد از مدتی در سکوت کامل ناپدید شدند.

در نهایت اما:

همانطور که در متن هم اشاره کردم، اطلاعات چندانی در دسترس ما قرار ندارد و تمامی موارد گفته شده از روی اخبار منتشر شده از سوی سازندگان و تریلر موجود در شوکیس سونی برداشت شده است.

ممکن است Phantom Blade Zero خیلی زودتر از آن چه که فکر می‌کنیم منتشر شود و واقعا آنطور که در نگاه اول از تریلرها به نظر می‌رسد، شاهد یک تجربه‌ی سوم شخص آمیخته به هنرهای رزمی چینی و فوق‌العاده باشیم و تا روز انتشار بازی، هیچ چیز قطعی نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mehdidante
    mehdidante | ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

    بازی توسط سونی معرفی شده و بعیده فیک باشه. از طرف دیگه سازنده ها اعلام کردن برای سیناماتیک شدن تریلر، زاویه دوربین رو تغییر دادن. مبارزات بازی هم خیلی بعید نیستن و بازی بتمن و اساسین کرید سال ها پیش مبارزه همزمان با چند دشمن رو پیاده سازی کرده بودن. گرافیک بازی هم که ممکنه از افراد خارج از استودیو استفاده کرده باشن. بحث تموم کردن و بهینه کردن خیلی مهمه و البته با این تعداد نفر یه بازی کوچیک رو می تونن بسازن.

  • casinooo.blogfa.com
    casinooo.blogfa.com | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    در ادامه تو یه سایت دیگه به آدرس www.s-game.cn بنر این بازی رو پیدا کردم ولی لینکهای شبکه اجتماعیش کار نمیکنن.

    فکر میکنم احتمال زیاد اینم مثل برایت مموریه
    چین احتمالا برنامش واسه کلون کردن گیما همینه

  • casinooo.blogfa.com
    casinooo.blogfa.com | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    یکم گشتم درباره s-game و بازی هاش رو دیدم.
    عجیبه تمام اطلاعاتی که از این استدیو هست یه بازی به اسم Phantom Blade: Executioners که دو بعدی و با طراحی انیمه ایه و از قضا 2 ملیون دانلود داشته و به عنوان به بازی چینی چند تا جایزه و نامزدی (گیمز کام آلمان 2014 ) داشته ولی هیچ اثری تو سایتش ازین بازی الانش نیست . اکانت اینستاگرام و یوتیوب نداره و فقط یه تریلر از بازی دو بعدی خودش گذاشته

  • Death Lake
    Death Lake | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    نکته ای دیگه ای هم که وحود داره، جلوه های بصری بسیار اغراق شده در تریلر بازی بودن. فقط کافیه همون اول تریلر به قطرات باران روی لباس شخصیت اصلی نگاه کنید تا بفهمید همچین طراحی بارونی از حتی یک استودیو بزرگ هم بر نیومده.

    من هم اعتقادم به اینه که بازی به احتمال خیلی زیاد با تاخیر های فراوان عرضه خواهد شد و هیچ گونه شباهتی به تریلر نخواهد داشت، یا اینکه کلا به فراموشی سپرده میشه.

  • Mmfb
    Mmfb | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    شده داستان هلبلید ایکس باکس

  • CaptainHamed
    CaptainHamed | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    واقعا حیف شد خیلی دوست داشتم بازی خوبی از آب دربیاد براش هایپ بودم ولی خودمم به مبارازتش مشکوک شدم و واقعا هم راست میگی خیلی عنواینن مثل bright memory و wokung هم اینجوری بودند تا جایی که من میدونم

  • دکتر توقف(MAS)
    دکتر توقف(MAS) | ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

    پ.ن:ولی خب باید صب کنیم ببینیم چی میشود
    Only allah can judge them
    فقط خدا میتواند آنها را جوج کند
    🗿

  • دکتر توقف(MAS)
    دکتر توقف(MAS) | ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

    یادمه زمانی که بازی bright memory معرفی و منتشر شده بود تجربه ش کردم.بازی یه "دمو" ۱ ساعته بیشتر نبود‌.سازنده ها وعده یه نسخه کامل ،بزرگ و باشکوه رو میدادن که اسمش "bright memory "infinite بود.
    کلمه "بی نهایت" خودش خیلی هایپ ایجاد میکرد و توقع همه بالا بود.
    اما...
    بازی بعد از یه مدت منتشر شد و به جای اون همه وعده سازنده ها ما چی دیدیم؟!
    یه بازی که عملا همون دمو بود و چیز دیگه ای به جز محیط و انمی های متفاوت نداشت.
    منظورم از "محیط" درواقع ساختمون ها و لول دیزاین متفاوت بود نه چیز دیگه و اتمسفر بازی همون نسخه قبلی بود
    تازه این نسخه "کامل" چند ساعت گیمپلی داشت؟!
    فقط و فقط ۲.۵ ساعت!!!
    یعنی همون دمو بود با کانتنت اضافه خیلی خیلی کم
    منم وقتی فهمیدم phantom blade zero توسط همین استدیو چینی FYQD ساخته (؟) میشه امیدمو از دست دادم
    درکل کلا با دولوپر های چینی حال نمیکنم.بازی هاشون یا اسکی و کپی برداریه یا خالی از هرگونه خلاقیت...

    • محمدرضا نوروزی
      محمدرضا نوروزی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

      نه نه، توسط اون استودیو ساخته نمیشه دکتر جان، صرفا تیمش از وضعیت مشابهی برخوردار هست. استودیوی S-Game ساخت این بازی رو بر عهده داره

مطالب پیشنهادی