۱۰ بازی که به شکل غافلگیرانه دیوار چهارم را شکستند!
شوخیهایی که هیچ کسی انتظار آنان را نداشت
شکستن دیوار چهارم در دنیای بازیهای ویدیویی مثل هر جای دیگر به معنای برداشتن مانع بین مخاطب و خود اثر است. سادهتر بخواهم بگویم وقتی یک بازی از وجود خودش آگاه میشود، اشاراتی به دنیای واقعی و گیمر به صورت مستقیم میکند. این بحث المان خاصی در دنیای ویدیوگیم حساب نمیشود، اما درست مانند فیلم و سریالها از شروع قرن ۲۱ بیشتر با آنها برخورد کردهایم. برای مثال بین همه عناوین تاریخ صنعت بازی، سری متال گیر سالید بیشتر و بهتر از همه برای شکستن دیوار چهارم شناخته میشود و دفعات بسیاری با این سبک اتفاقات طرفداران را شوکه کرده است. حال در این متن از ویجیاتو قصد داریم ۱۰ مورد را بررسی کنیم که دیوار چهارم خیلی غیرمنتظره توسط بازیها شکسته شده است. پس با ما همراه باشید.
- 1 ویرایش اسکریپت – بازی Deadpool
- 2 حقالسکوت گرفتن از توسعهدهندگان – بازی Conker’s bad Fur Day
- 3 پشت قاب سیدی بازی – بازی Metal Gear Solid
- 4 خشمگین شدن آقای Resetti – بازی Animal Crossing
- 5 به اندازه کافی دیدهاید – بازی Tomb Raider ۲
- 6 از استیک وسط دستگیره استفاده کن – بازی Batman: Arkham Asylum
- 7 تماس گرفتن با توسعهدهندگان – بازی Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
- 8 تاثیرات سلامت عقل – بازی Eternal Darkness: Sanity’s Requiem
- 9 اتاق خطر را ریست کنید – X-Men
- 10 پیام مخفی در نامه – بازی Startropics
ویرایش اسکریپت – بازی Deadpool
اگر با ددپول آشنا هستید، مطمئنا میدانید که شخصیتی پرحرف، خودآگاه و شکننده دیوار چهارم با شوخیهای جالب است. طرفداران توقع داشتند که بسیاری از شاخصههای شخصیتی ددپول را در بازی ببینند، اما هرگز مشخص نبود شوخیهایش چگونه در دیالوگها و صفحه ظاهر میشوند. با این که بیشتر اشارات دیوار چهارمی ددپول اواخر بازی دیده میشوند، اولین باری که چنین عملی از او دیده میشود خیلی بامزه و البته غیرقابل انتظار بود.
ددپول برای تبدیل شدن به ستاره اصلی بازیاش یک اسکریپت ویرایش شده و بعد از آن یک بمب را به استودیو سازندهاش یعنی High Moon Studios میفرستد. اسکریپت فرستاده شده عملا به شکل کامل تغییر کرده بود و به شدت صداپیشه خود ددپول را تمسخر میکرد. شاید همه ما با این سبک از شوخیهای او آشنا هستیم، اما بدون شک هیچ کدام توقع چنین حرکت هوشمندانه و البته متفاوت که تطابق کاملی با شخصیتش را هم دارد نداشتیم.
حقالسکوت گرفتن از توسعهدهندگان – بازی Conker’s bad Fur Day
در بازی Conker’s bad Fur Day از استودیو Rareware، یک ارور عجیب درون یکی از باس فایتها که هیولایی عظیم شبیه به Xenomorph در فیلم Alien است، رخ میدهد. ناگهان سکانس مبارزه فریز میشود و کانکر روی صفحه بر میگردد و میپرسد که آیا مهندس نرمافزاری وجود دارد که برای رفع مشکل کمکش کند. بعد از این اتفاق یک متن ماتریکسی سبز رنگ روی صفحه میآید تا راه حل مشکل پیش آمده را ارائه بدهد.
کانکر بعد از این اتفاق از توسعهدهندگان حقالسکوت میگیرد و ناگهان جعبه اسلحه بسیار بزرگی برایش ظاهر میشود. شکستن دیوار چهارم همیشه منبع مناسبی در فیلم و بازیها بوده که کمدی خلق کنند، اما مشکل فنی کانکر به موردی تبدیل شد که هیچ شخصی انتظار دیدن آن را نداشت.
پشت قاب سیدی بازی – بازی Metal Gear Solid
فرانچایز متال گیر سالید نقطه آغازی برای لحظات غیرعادی، سکانسهای عجیب و غریب و البته شکستن دیوار چهارمهای غیرضروری توسط هیدئو کوجیما بود. در بازی متال گیر سالید ۱، راه اصلی ارتباط گرفتن با متحدان خودتان تماسهای رادیویی است که باید فرکانس هر فرد را وارد دستگاه کنید. بعد از ملاقات با Meryl Silverburgh، سرهنگ Roy Campbell به شما دستور میدهد تا با برادرزاده مریل تماس بگیرید و بفهمید که آیا واقعا فامیل هستند یا خیر.
مشخصا برای انجام چنین کاری باید فرکانس مدنظر ما درون بازی وجود داشته باشد، اما هیچ اثری از آن نیست. کمپبل میگوید فرکانس مورد نیاز ما پشت قاب سیدی بازی است. قطعا هر کسی با شنیدن آن شوکه میشود ولی قضیه وقتی جالبتر میشود که بدانید فرکانس مورد نیاز ما دقیقا پشت قاب سیدی بازی وجود دارد. در اصل گذاشتن چنین موردی درون بازی برای پیشگیری از کپیبرداری غیرمجاز بود. این لحظه غیرمنتظرهترین چیزی بود که بازیکنان تا آن زمان به چشم دیده بودند، اتفاقی که شروعی بر شکستن دیوار چهارم توسط بازیهای ویدیویی به طور جدیتر تبدیل شد.
خشمگین شدن آقای Resetti – بازی Animal Crossing
آقای Resetti فرد بدی نیست، فقط مشغول انجام دادن کار خودش است و خوشحال میشود که بقیه به حرفهایش گوش بدهند. درون انیمال کراسینگ، وظیفه آقای رستی این است که مطمئن شود شما قبل خروج از بازی، حتما بازی خود را سیو کرده باشید، کاری که زیاد توسط بازیکنان فراموش میشود. هر دفعه که بخواهید بدون سیو کردن به بازی برگردید، آقای رستی مدام ظاهر میشود و هر بار خستهتر و ناراحتتر از قبل صحبت میکند. اما هرگز نباید به دفعات زیاد هشدارهایش را نادیده بگیرید چون باعث خشمگین شدن او خواهید شد.
اگر واقعا آقای رستی را عصبانی کنید، او از شما قطع امید کرده و یا بازی را به اراده خودش ریست میکند یا فایلهای سیو و دیتا ارزشمندتان را با خودش میبرد. انیمال کراسینگ بدون شک جزو اعتیادآورترین بازیهای دنیاست که صدها ساعت باید برایش وقت بگذارید و عملا این کار آقای رستی واقعا ظالمانهترین کار علیه شما خواهد بود. خیلی عجیب است که چنین موردی درون یک بازی مخصوص بچهها قرار داده شده و شما را با یک چشمپوشی عادی مجازات سختی میکند. حضور آقای رستی و رفتاری که دارد شاید غیرمتعارفترین سبک شکستن دیوار چهارم در دنیای بازی نام بگیرد.
به اندازه کافی دیدهاید – بازی Tomb Raider ۲
لارا کرافت بدون شک کاراکتری نمادین در دنیای بازی است و به عنوان یکی از شناخته شدهترین و تاثیرگذارترین کاراکتر زن، جایگاه ویژهای دارد. پی همین موضوع، استودیو Core Design تصمیم گرفت با طرفدارانش در بازی توم ریدر ۲ شوخی جالبی از طریق دیوار چهارم انجام دهد.
در طی یکی از مراحل قبل از اینکه لارا وارد حمام شود، صورتش را رو به دوربین میکند و با عصبانیت میپرسد: آیا به اندازه کافی مشاهده نکردهاید؟ بعد از این سوال هم شات گان خود را برداشته و به سمت ما شلیک میکند. شکی نیست که هیچ کسی توقع چنین پیچش و استفاده خلاقانه از دیوار چهارم را درون بازی نداشت.
از استیک وسط دستگیره استفاده کن – بازی Batman: Arkham Asylum
در اولین بازی سری بتمن آرکام از استودیو راکستدی، یکی از غیرمنتظرهترین شکستن دیوار چهارمهای تاریخ ویدیوگیم رخ میدهد. اسکرکرو و قدرتهای توهمزایش باعث میشوند خیلی وقتها بتمن به شکلی متوهم با او بجنگد. اشاره دیوار چهارمی بازی زمانی رخ میدهد که گاز توهمزا اسکرکرو باعث به وجود آمدن یک کرش غیرمنتظره و ریست شدن سکانس میشود. سکانسهای قبلی دوباره تکرار میشوند اما چند تغییر بزرگ در آنان وجود دارد.
این بار جوکر پشت فرمان بتموبیل قرار دارد و بعد از آن لحظهای را میبینیم که بتمن همراه با مامور آشوب و هارلی کویین درون آسانسور کنار هم هستند. آخر کات سین، جوکر تفنگی را در میآورد و بتمن را میکشد و سپس صفحه Game Over ظاهر میشود. نکته نوشته شده روی صفحه میگوید از استیک وسط برای جاخالی دادن گلوله جوکر استفاده کن. مشخصا این هم رویای دیگری برای بتمن است چون ماوس فقط دو استیک چپ و راست دارد، مگر این که بتوانید به نحوی بازی را روی نینتندو ۶۴ تجربه کنید.
تماس گرفتن با توسعهدهندگان – بازی Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
سری بازی پوینت اند کلیک مانکی آیلند همیشه خودآگاه بوده است و بسیار هم برای کمدی دیوار چهارمیشان معروف هستند. سال ۱۹۹۱ در بازی مانکی آیلند ۲، یکی از به یاد مادنیترین شکستن دیوار چهارمها مربوط به زمانی بود که درون جنگلی واقع در جزیره Dinky گم شدهایم. بعد از مدتی گشت و گذار، با یک تلفن عجیب روبرو میشوید. زمانی که از تلفن برای تماس گرفتن استفاده میکنید به خط کمک استودیو Lucas Arts متصل خواهید شد، جایی که Chester (اپراتور استودیو) منتظر شماست.
با این که خود سکانس چندان بامزه نیست، صحبتهایی که رد و بدل میشوند صحنه را عجیب و غیرعادی میکنند. گویا تمام مدت چستر از خود تعریف میکند و بسیار هم بد اخلاق و بد رفتار است. شما حتی میتوانید درباره شوخی لطفا دیسک شماره ۱۱۴ را وارد کنید از چستر بپرسید و او هم میگوید که ایده بدی بوده و دیگر نباید این سوال را تکرار کرد.
تاثیرات سلامت عقل – بازی Eternal Darkness: Sanity’s Requiem
اترنال دارکنس یک بازی شدیدا آندرریتد برای کنسول گیم کیوب است. همانطور که اسم بازی بیان میکند، ما بین مرز عاقلی و دیوانگی قرار داریم و بر اساس این دو مکانیکهای مختلفی مشاهده خواهیم کرد. مانند نوار سلامتی، یک نوار سلامت عقل هم وجود دارد که با دیدن یک هیولا از آن کم میشود. وقتی نوار عقل کم میشود، اتفاقات عجیبی هم در بازی و هم درون دنیای واقعی رخ میدهند. تاثیرات دیوانگی زیادی هستند که با کم شدن سطح سلامت عقل مشاهده میشوند، بعضی از آنان خیلی عادی و برخی دیگر واقعا ترسناک هستند. برای مثال صفحه تلویزیون ناگهان سیاه میشود، گویا که واقعا خاموش شده و در همان حال تعدادی حشره ظاهر میشوند، یا صدای درون بازی همراه با یک نوار سبز بزرگ کم میشود که تنظیمات خود تلویزیون را به سخره میگیرد.
بعد از این اتفاقات بازیکنان اگر بخواهند بازی را سیو کنند با پیام آیا میخواهید همه فایلهای سیو خود را پاک کنید روبرو میشوند. در ادامه هم دو گزینه بله و ادامه دادن بدون سیو کردن وجود دارد، در حالی که هیچ اتفاقی برای این مسئله پیش نمیآید. بازی حتی میتواند به شما صفحه آبی مرگ را نشان بدهد که میگوید ویندوز کرش کرده، یا بگوید که کنترلر را به دستگاه بزنید و حتی الکی تبریک بگوید که فقط دمو را به پایان رساندید. اترنال دارکنس راههای بسیار متفاوت و خلاقانهای برای اذیت کردن بازیکنان داشت. شکستن دیوار چهارم شاید در آن عادی به نظر برسد، اما توقع هیچ یک از آنان را نخواهید داشت. همین اتفاقات ریز درون بازی باعث میشوند که جوی ترسناک و تاثیرگذار برای پلیرها ایجاد شود. شاید دیگر هیچ اثری که به این شکل سر به سر مخاطبین خود میگذارد را نتوانیم در آینده مشاهده کنیم.
اتاق خطر را ریست کنید – X-Men
در بازی اکشن ایکس-من که برای سگا مگا درایو و جنسیس منتشر شد، به بازیکنان گفته میشود که نیاز دارند اتاق خطر را در مرحله Mojo Crunch با ریست کردن کامپیوتر ریبوت کنند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که شما اکثر مرحله را رد کردهاید و بیشتر دشمنان و باس فایت آن را بکشید. وقتی با پیام مذکور روبرو میشوید، دکمه، دستور، راهنمایی و حتی اشاره درستی به کاری که باید بکنید وجود ندارد. منظور از ریست کردن کامپیوتر همان سگا جنسیسی است که شما روی آن دارید ایکس-من را تجربه میکنید.
در اصل شما باید کنسول را ریاستارت کنید تا قادر به ادامه بازی شوید. اگر شما دکمه ریاستارت را چند ثانیه نگه دارید با یک هارد ریست و ریبوت مواجه خواهید شد، اما با سافت ریست کردن یک متن ماتریکسی سبز رنگ روی صفحه میآورد که میگوید ویرویس عفونی کاملا از بین رفته است. این شیوه از استفاده کنسول در راستای گیمپلی واقعا برای یک عنوان سال ۱۹۹۴ غیرمنتظره به شمار میرود. شاید بشود منبع الهامگیری شوخیهای متال گیر سالید با کنسول را همین بازی دانست.
پیام مخفی در نامه – بازی Startropics
وقتی به پیامهای مخفی بازیها در بستههایشان اشاره میشود، اکثر افراد یاد متال گیر سالید و کد روی قاب سیدی آن میافتند. اما اگر بخواهیم به تاریخچه این اتفاق نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که چیزی حدود ۱۰ سال قبل از متال گیر سالید همچنین موردی رخ داده بود. در عنوان اکشن ادونچر نینتندو یعنی استارتراپیکس، درون پکیج بازی یک نامه وجود دارد که شما را راهنمایی میکند تا بدانید شروع بازی چگونه است. اما این همه داستان نیست چون در ادامه با پیامی مرموز مواجه خواهید شد که نامه را باید در آب فرو کنید.
نامه گفته شده یک آیتم درون بازی نیست، بلکه همان برگهایست که همراه با کارتریج اثر دریافت کرده بودید. بعد از فرو کردن نامه در آب، پیامی مخفی نمایان میشود که بعدا برای ادامه دادن داستان و رسیدن به بخش بعدیاش نیازتان میشود. سال ۱۹۹۰ انجام چنین کاری درون یک بازی حرکتی عظیم محسوب میشد و واقعا هیچ شخصی انتظار اتفاقی در این حد غیرمنتظره را نداشت. این سطح از شکستن دیوار چهارم باعث شد گیمینگ قدمی عظیم رو به جلو بر دارد چون ارتباط پروتاگونیست و گیمر به نزدیکترین حالت ممکن رسید و دقیقا میشد خود را جای شخصیت اصلی داستان قرار داد.
خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما دیگر چه نمونههایی از شکستن دیوار چهارم توسط بازیها وجود داشتند که اصلا انتظار آنان را نداشتید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
Animal Crossing کلا دیوار چهارم نداره