نقد فیلم مسخره باز – «مرا ببوس» در کازابلانکا

وقتی یک عاشق سینما به عشق تئاتر فیلم می‌سازد

52

همایون غنی زاده عاشق سینما است. این را به راحتی می‌توان از تماشای نمایش‌های معروف او مثل «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» و «کالیگولا» فهمید. حال غنی زاده در آستانه چهل سالگی سراغ ساخت اولین فیلم سینمایی خود یعنی مسخره باز رفته که علاوه بر نشان دادن علاقه او به سینما، وابستگی غنی زاده به دنیای تئاتر را هم به تصویر می‌کشد.

فیلم درباره پسر جوانی به نام «دانش» است که رویای بازیگر سینما شدن را در سر دارد. دانش که هنوز به شهرت کافی نرسیده، در سلمانی کاظم خان (علی نصیریان) کنار همکار عجیبش یعنی (شاپور با بازی بابک حمیدیان) مشغول به کار است. او کمدی مخصوص به خود دارد که تصاویر بازیگر معروف سینما با نام هما روی آن چسبانده شده یک جعبه جادویی مثل تلویزیون هم هست که به رویاپردازی‌هایش کمک می‌کند.

مسخره باز در یک فضای بی زمان و بی مکانی جریان دارد. سلمانی و چهره آدم‌ها به‌گونه‌ای است که خبر از رخ دادن اتفاقات فیلم در دهه چهل شمسی می‌دهند اما فیلم‌ بارها به قصد (به طنز!) از یک بازه زمانی می‌زند. آرایشگاه در این فیلم مانند صحنه تئاتر عمل می‌کند و تمام اتفاقات فیلم در این مکان رخ می‌دهند. البته غنی زاده از ضمیر ناخودآگاه دانش استفاده کرده تا جایی که می‌خواهد از رئالیسم جادویی استفاده کند و به مسخره باز تنوع ببخشد.

آشنایی با آرایشگاه

تقریبا نیمی از فیلم به آشنایی با دانش، کاظم خان و شاپور، وضعیت جامعه‌ای که داستان در آن جریان دارد و بازپرس (رضا کیانیان) می‌شود. فیلم‌برداری و فرمی که غنی زاده برای استفاده از به تصویر کشیدن قصه دانش و همکارانش استفاده کرده جذاب است به طوری که در همان دقایق ابتدایی متوجه می‌شوید با فیلمی طرف هستید که نمونه آن را کمتر در سینمای ایران دیده‌اید.

کشش داستانی نیمه ابتدایی فیلم در نیم ساعت ابتدایی آن تمام می‌شود. شما با روحیات کاظم خان آشنا می‌شوید، تیک‌های عصبی شاپور و گذشته او را می‌شناسید و ارزش بازیگری را توسط دانش درک می‌کنید. به همین دلیل، فرم جالب مسخره باز به کمک آن می‌شتابد و اجازه نمی‌دهد که بیخیال تماشای این فیلم شوید. بعد رسیدن به نیمه فیلم، ناگهان مسخره باز گره‌های داستانی جدیدی رو می‌کند که شما را تا سی دقیقه‌ای انتهایی فیلم درگیر نگه می‌دارند و در نهایت با پایان بندی غیر منتظره‌ای روبرو می‌شوید که اصلی‌ترین نکته مثبت این فیلم دوست داشتنی است.

بله دوست داشتی! نحوه حرکات بازیگران در صحنه، لباس‌های اتو کشیده و منظم و حرف زدن نسبتا مکانیکی بازیگران به فیلم فضای فانتزی و تئاتریکال بخشیده. شاید به همین خاطر است که در نگاه اول متوجه نشوید که چه چیز مسخره باز با دیگر فیلم‌های فانتزی ایرانی تفاوت دارد اما با کنار هم گذاشتن این المان‌ها می‌توان به این نتیجه رسید.

عنصر تکرار یکی از مهم‌ترین المان‌های رسیدن به این فرم جالب در مسخره باز است. طی فیلم دفعات زیادی کاظم خان را می‌بینید که به اشتباه سبیل کسی را می‌تراشد یا شاپور که با تحریک بازپرس شروع به انتقاد از وضعیت موجود کرده و کاظم خان هم بعد از مدتی عصبانی شده و شاپور را به خفه شدن دعوت می‌کند!

استفاده از این ریتم تکرای باعث به‌وجود آمدن موقعیت‌های طنز و تعلیق‌های جالبی در داستان شده. برای مثال، بارها به این موضوع اشاره می‌شود که کاظم خان به خاطر سنش دیگر نمی‌تواند موی مردم را بتراشد و به همین اصلاح صورت‌ها به صورت انحصاری در اختیار او است. به همین دلیل وقتی موقعیتی پیش میاد که شاپور و دانش نمی‌خواهند کاظم خان صورت شخصی خاص را بتراشد، از آن‌جایی که اهمیت موضوع برای شما به عنوان تماشاگر جا افتاده، حسابی از نتیجه همین اتفاق ساده هیجان زده خواهید شد.

فرم به جای قصه

فیلم از همین تکرار روزمرگی برای بیان دغدغه‌های اجتماعی خودش هم استفاده کرده. البته همان‌طور که پیش از این گفتیم همایون غنی زاده در این فیلم تا حد زیادی تحت تاثیر روایت نمایشی است به همین خاطر مفاهیم فیلم هم به صورت کاملا نمادین بیان شده‌اند. برای مثال، شخصیت دانش که معیارهای یک کاراکتر ضد اجتماع دارد، افکار مردم را مسموم و خطرناک می‌داند و به همین خاطر در شست‌شوی سر مشتریان سلمانی اغراق می‌کند و اعتقاد دارد که سر و موها هر چقدر هم که شسته شوند، هنوز کثیف هستند و نمی‌توان هیچ آن‌ها را کاملا پاک کرد.

از این ساختار فرمی که بگذریم، می‌رسیم به پایان بندی فیلم که مسخره باز را وارد فضای کاملا متفاوتی می‌کند. در این مرحله اتکای فیلم به رویاهای دانش و ارتباط او با شخصیت هما بیشتر می‌شود. همزمان تماشاگران منتظر پاسخ دادن به گره‌هایی هستند که فیلم در میانه‌های داستان مطرح کرده بود. در واقع فیلم به جای این که رویه قبلی خود را ادامه دهد، با اتفاقات عجیب و غریب غافلگیرتان می‌کند.

تنوع اتفاقات فیلم در انتهای داستان بسیار بالا است اما از آن‌جایی که مسخره باز قبل از این به شما ثابت کرده که ریتم عجیبی دارد، از تعدد این اتفاقات عجیب سردرگم نخواهید شد و در عوض لذت می‌برید.

بازی بابک حمیدیان در نقش شاپور نکته خاصی ندارد اما صابر ابر و به خصوص علی نصریان در به ثمر رساندن کاراکتر خود حسابی درخشیده‌اند. گریم هدیه تهرانی هم خیلی خوب از آب در آمده و حضور او در رویاهای دانش از جذابیات‌های بصری مسخره باز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مسخره باز فیلم غافل‌گیری‌ها است. چه به خاطر فرم جالبش و چه کاراکترهای متفاوت و اتفاق‌های عجیبی که روی صحنه رخ می‌دهند. شاید محتوای مسخره باز کمی در مقابل بقیه بخش‌های آن لنگ بزند و در قامت یک فیلم سینمایی بلند نباشد اما همین فرم خوب و کارگردانی درست اتفاقات عجیب و صد البته انتخاب خوب موسیقی که شامل ترانه‌های کلاسیکی مثل «مرا ببوس» است باعث می‌شود تا از تماشای این اثر آن هم در سینمای یکنواخت و قابل پیش‌بینی ایران خسته نشوید.

.کپی شد https://vgto.ir/19u

52
نظر تو چیه ؟

avatar
1000
24 نظرات
28 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین واکنش
پرطرفدار ترین
36 نویسندگان دیدگاه
J.erfaniامید حمیدیعلیرضاNimaمسعود آخرین نویسندگان دیدگاه
  مشترک شدن  
جدید ترین قدیمی ترین بیشترین امتیاز
اطلاع رسانی کن
J.erfani
مهمان
J.erfani

مسخره باز باتوجه به جلوههای ویژه و سینمایی و استفاده از هنرمندان برتر واقعا کسالت اور و بی روح ومسخره بود زمان و زبان و پرداختن به مسایل اجتماعی رو در پوششی بسیار گنگ به نمایش گذاشته بود واقعا نمیدونم ترس از چی باعث شده بود که از سر وته همه چیز بزنه وجرات وجسارت نداشته باشه وفیلم رو عقیم تحویل تماشگر بده ،

امید حمیدی
مهمان
امید حمیدی

برایدرک کامل فیلم نظر دوستان را جلب می کنم به نقدی با عنوان ” پنکه لرزان ” در سایت سلام سینما که از فیلم رمز گشائی کرده است.

علیرضا
مهمان
علیرضا

با وجود هنرپیشه های خوب دوراز انتظار بود فوق العاده مسخره ازی بود وقت تلف کردیم سانس فوق العاده پردیس زندگی هم رفتیم سالن خالی هرچی فیلم جلوتر رفت سالن خالی تر می شد تا اخرش فکر کنم اپارات چی خودش تنهایی دید البته فرصت خوبی شد برای چند نفر که باهم دردل تاریکی درد دل کنند نه موضوع نه تصویر برداری و صحنه پردازی هیچی اش خوب نبودیا ارایشگاه زیبا تلویزیون افتادم

محمدرضا
مهمان
محمدرضا

من نظر شخصي خودم رو ميخوام بگم – اصلا اين فيلم و دوست نداشتم و به نظرم خيلي مسخره و غير طبيعي بود و اون اخرش ديگه به اوووووج مسخرگيش ميرسه طوري كه سردرد گرفته بودم و فقط ميخواستم تموم شه بتونم سالن و ترك كنم
طرز راه رفتن مث ادم اهني ها تو ارايشگاه ببخشيد سلموني !!! و اينجوري كه روي خط راست مث روبات حركت ميكردند و اون پرنده اي كه هي ميومد و همهههه و همهه به شكل وحشت ناكي حالت تهوع بهم ميداد
اصلاااا اصلاااا پيشنهاد نميكنم ديدن اين فيلمو

نگار
مهمان
نگار

ب شدت فیلمو دوست داشتم و لذت بردم از لحظه لحظه ش. فقط یه سوال دارم اون اهنگ crazy ک تقریبا آخرای فیلم پخش شد کدوم ورژنشه؟ من ورژن اصلیشو دانلود کردم ولی اونی نیست ک تو فیلم پخش شد. اگ کسی دارتش برام تو تله بفرسته لطفا : negarshvr

Nima
مهمان
Nima

Gnarls Barkley – crazy (live from the )basement

مهناز
مهمان
مهناز

در یک کلام دیوانه وار بود. آشفتگی عجیب و غریبی داشت که آخرش متوجه می شدی ناشی از آشفتگی ذهن بیمار و عقده مند دانش است. دانش واقعا روان پریش بود و درگیری های روانی زیادی با خودش داشت بخاطر گذشته ی ناراحت کننده اش که توی تصمیم هاش تاثیر می گذاشت. نفرت و توجه همزمان او به گداها، تصمیم ناگهانی اش برای قتل زنهای گدا. خلوت خنده دارش توی کمد با عکسهای هما. و ناشی گری اش در بازیگری و اصرار بر بازیگر بودنش که احتمالا بخاطر این بود که مادر واقعی اش یا شایدم مادر خیالی اش در… ادامه مطلب »

ميم
مهمان
ميم

واقعا بد بود. اگه ميخواين برين سينما كه سرگرم شين اصلا اين فيلمو بهتون توصيه نميكنم. من و خانوادم نيم ساعت اخرش همش چشممون به ساعت بود كه بالاخره كي تموم ميشه :((( عذاب الهي بود

مریم
مهمان
مریم

مشکل شما اینه که فیلمو برای سرگرمی میبینین نه نقد و فکر

نوید
مهمان
نوید

فکر کنم هدف این فیلم سرگرمی باشه البته

م ص
مهمان
م ص

من نظرم کاملا مخالف اقا یا خانم میم هست. به نظر من تماشای فیلم یا انتخابش یا خوش اومدن و بد اومدن از اون فیلم یه چیز کاملا سلیقه ایه. من از این فیلم خیلی خوشم اومد. چون به نظرم یه اثر متفاوت بود. واینکه تا اخر فیلم تونست منو روی صندلی سینما نگه داره. من پیشنهاد میدم برای یبارم شده هرکی این فیلمو ندیده بره ببینه. فیلم جالبیه

نگار
مهمان
نگار

شما برو همون تگزاس تو ببین.

شهریار
مهمان
شهریار

خب خیلی چیزا تو فیلم سعوال هست بچه .گدا…..ولی من فکر کردم کاظم خان نمایانگر گذشته وشابور نمایانکر حال و دانش برای اینده
در حالی که کاضم خان از دست رفتن خیلی چیزارو مهم نمیبینه مثل سبیل .شابور شاکی با رسیدن به مادیات حال موضعشو عوض کرد ودانش همش در خیال اینده.
تکرار نمایانگر زندگی روز مره و مو شبیه انسانها .خیلی با ارزش یا بی اهمیت بشن

Arash
مهمان
Arash

البته بد نیست غیر از سینما روی املای صحیح کلمات فارسی هم کمی کار کنید

صادق
مهمان
صادق

:)))))))))

Lady parisa
مهمان
Lady parisa

فيلم متفاوت و خوبي بود و حرفاي زيادي براي زدن داشت.موسيقي انتهاي فيلم هم آهنگ silence بود

amir
مهمان
amir

koop island blues

م.الف.س
مهمان
م.الف.س

اما دو نکته دیگر: چرا شاپور و دانش به گدا پول می دهند؟ دو دلیل وجود دارد، گدا ابزاری است برای انجام کار های کثیفشان، برای تحمل زندگی با فروش غیر قانونی مو های زنان و گدا شاید راه کوچکی برای دانش باشد که کمک می کند از زندان بی معنایی زندگیش فرا تر رود و مفید باشد. بچه کوچک کیست؟ این بچه نماد بچگی همه انسان ها است، بچه هایی که غبار خیال پیرشان نکرده و هنوز زنده و چابک اند. این بچه با وجود فهم سختی ای که از رفتن هما به آن دچار خواهد شد گریه نمی… ادامه مطلب »

م.الف.س
مهمان
م.الف.س

اما پایان ماجرا: سرهنگ کیانی در پایان به طرزی ساده و پوچ می میرد و به زندگی خویش که مثابه دروغی است که به خود و جامعه گفته پایان می دهد. کاظم خان در حالی که فروپاشی هویت(لغو شدن مجوز کسب) و زندگی اش را می بیند با حسرت ناکرده هایش جان می سپارد. شاپور نماد کسی است که آنقدر اشتباه کرده که دیگر نمی تواند از جبر اشتباهاتش بیرون بیاید و اشتباهاتش را تکرار می کند، چون باید بکند و با اینکه نمی خواهد دانش را لو دهد میگوید مجبور شدم، هر اسمی که تو یادمه باید بگم. و… ادامه مطلب »

م.الف.س
مهمان
م.الف.س

به قول دبی فورد همه می گویند رسیدن به آرزو ها سخت است اما هیچکس نمی گوید زندگی با باور نرسیدن به آرزو ها از آن هم سخت تر است. این زندگی سراسر حال بد و اضطراب و ملال است. ملال و پوچی اگزیستانسیال زندگی سه بازیگر اصلی در فیلم به خوبی روشن است، زندگی ای پر از تکرار و بیهودگی. زمانی هم که فردی را می بینند که از خودشان زیبا تر است، مو هایش را جوری خراب می کنند یا سیبیلش را جوری می زنند که فرد زیبایی اش زایل شود و دوباره سه بازیگر ما بتوانند با… ادامه مطلب »

م.الف.س
مهمان
م.الف.س

تحلیل روانشناختی فیلم مسخره باز شاید بتوان چندین تحلیل از یک روایت واحد ارایه داد. لازم میدانم در ابتدا تاکید کنم که این روایت لزوما درست نیست و ناشی از هرمنوتیکی روانشناختی است. ماجرای فیلم مربوط به جماعتی خواب زده است، جماعتی که چون -دانش- در ذهن خود می زیند، با آرزو هایشان پیش می روند و هرگز جرات دست به عمل زدن ندارند، چون -شاپور- که در آرزوی اصلاح ملت و کشور است اما هیچگاه اقدامی نمی کند یا -کاظم خان- که همیشه در حسرت صحنه ای بود که می توانست به قول خودش فریادی بر سر -سرهنگ کیانی-… ادامه مطلب »

حمید از مهرشهر
مهمان
حمید از مهرشهر

هر اثر هنری برای عرضه به مردم که در اینجا مخاطب نامیده میشوند ساخته میگردد اینکه نکات فنی ، تخصصی و ژانر خاص یک فیلم را ملاک خوب بودن و موفقییت یک فیلم بدانیم و چشم پوشی از خروجی ناموفق فیلم داشته باشیم از نظر من همانند فرو کردن سر در برف توسط کبک است. امروز پس از اینکه چهل هزار تومان عزیزم را دور ریختم هنگام خروج از درب سالن نمایش شاهد سیل نظرات و بازخوردهای منفی این فیلم بودم استفاده از هنرمندان و بازیگران محبوب سینما برای ساخت فیلمی بسیار کم هزینه با دیالوگهای ضعیف و تکراری این… ادامه مطلب »

...KIAN...
مهمان
...KIAN...

بنظرم تازگی این فیلم برای چشم مخاطب ایرانی برگ برندشه.. موقیت های کلامی طنزش تو اکثر جا ها جواب نداده مثل تاکید زیاد کاظم خان به سلمونی و ارایشگاه یا دوئل های دانش و شاپور… از لحاظ میکس صدا هم بد عمل کردن…تو جایی که دو شخصیت دارن حرف میزنن آهنگ گذاشته که اصلا نه میشد از اهنگ لذت برد و نه میفهمیدی دارن چی میگن… فیلمساز جرعت انتخاب پایان برای فیلمش رو نداشت چون در یک سوم اخر فیلم ۴ الی ۵ تا پایان داشت و من تا میخاستم به هر کدومشون عادت کنم, بلافاصله یکی دیگه شروع میشد..… ادامه مطلب »

...KIAN...
مهمان
...KIAN...

یه سوتی هم داشت البته…
کودکی که نقش خردسالی {دانش} رو بازی میکرد, نیم زبون بود ولی بزرگسالی {دانش} این مشکل رو نداشت.

مسعود
مهمان
مسعود

باور كنيد من آدم بي سوادي نيستم . سينما برو هم هستم البته به قول يكي از دوستان فيلم تگزاس رو هم دوست ندارم . ولي راستش آخرش هم نفهميدم اين فيلم چرا ساخته شد . گاهي اوقات فيلم رو براي اساتيد فيلم و هنر مي سازيم و قراره تو دانشگاه هنر پخش بشه و چيزايي تو هست كه فقط اونا مي فهمن كه نبايد توگيشه بليطش رو به من و امثال من بفروشند . اما بايد قبول كنيم كه براي ديدن فيلم همه نوع آدم ميان جلو گيشه و بليط مي خرند . منظورم اين نيست كه فقط به… ادامه مطلب »

احمدرضا(رومشکان)
مهمان
احمدرضا(رومشکان)

بابک حمیدیان قطعا بی نظیره و همچنین توی مسخره باز عالی بود و اگر از صابر ابر و علی نصیریان بیشتر نباشه ،کمتر نیست.و من تعجب می کنم شما اینجوری در مورد ایشون نوشته اید.

Lale
مهمان
Lale

واقعا ارزش وقت گذاشتن نداره! متولیان باید اینو در نظر بگیرن که در قبال وقت و سرمایه ای که تماشاچی میگذاره مسئولن! هفته قبل سانس ساعت دو رفتم اما خیلی جالب بود که از اواسط فیلم خیلیا رفتن و سالن خالی شد ساعت سه و نیم که فیلم تموم شد فقط چهار نفر مونده بودن!!!!! من کسی هستم که به هنر خیلی احترام میزارم و اتفاقا معتقدم باید همیشه عرصه برا خلاقیت و نوآوری باز باشه تا تجربه اندوزی بشه و پیشرفت رخ بده حتی اگه با شکست مواجه شیم…. با تمام احترامی که برا کارگردان و همه عوامل قائل… ادامه مطلب »

mystery
مهمان
mystery

خوشم نیومد ، فیلم متفاوتی بود ولی هر متفاوتی که دلیل بر خوب بودن نیس

Soroush
مهمان
Soroush

سلام
دوستان من دنبال موسیقی ۲ تا سکانس آخر هستم اگرکسی می دونست ممنون میشم پیغام بزاره…
البته منظورم مرا ببوس نیست…!
@SoOoShiiii

Sara
مهمان
Sara

salam
ahange sekanse akhar ke titrazhe payani pakhsh mishe
hello my love/koop
hast

Soroush
مهمان
Soroush

KheYliii hm Mmnon
💫🙌🏻

Nahid
مهمان
Nahid

پیدا کردید ب منم بدید منم دنبالشم. بخصوص اونی ک با مرا ببوس همزمان شد.

Hamid
مهمان
Hamid

crazy gnarls barkley

Soroush
مهمان
Soroush

Tnx Mr
💫👌🏻

Aaaa
مهمان
Aaaa

Koop Island Blues

Aaaa
مهمان
Aaaa

Koop Island Blues

Soroush
مهمان
Soroush

KheYliii hm Mmnon 💫🙌🏻

amir
مهمان
amir

Crazy…Gnarls Barkley
Koop island blues…Koop

سارا
مهمان
سارا

به نظر من مثل اسمش مسخره بود نه داستانی داشت نه حرفی برا گفتن . بی سرو و ته!!!

مهرداد
مهمان
مهرداد

همین وجود مو تو قوطی تن ماهی معنی نیست ، مفهوم باد ظریف و تکنیکی عدا بشه . این فیلم اگر تئاتر بین باشید مفهومشو بیشتر نشون میده

amir
مهمان
amir

شما ادا رو درست بنویس بعد بیا در مورد مفهوم صحبت کنیم.

Leila.m
مهمان
Leila.m

فیلم خیلی خوبی بود یه تاتر سینمایی با جلوه های ویژه ، و به نکات جالبی اشاره کرده بود ،مثلا موی زنان رو به فروش میرساند و آنها را می کشد ، یعنی استفاده از زن و پایمال کردن حقوقش

حبیب
مهمان
حبیب

این که یه جمله ای بگیم که توش ‘زن’ داشته باشه معنی اش این نیست که داریم از حقوق زن ها دفاع می کنیم! وانگهی برای دفاع از حقوق زن ها میشه خیلی کارها کرد، لازم نیست بیایم و مدیوم سینما رو آلوده به هزیان های چرت بعد از آبگوشت خودمون بکنیم! فیلم سیاسی یعنی دزد دوچرخه، یعنی راننده تاکسی، یعنی اژدها وارد میشود (مانی حقیقی).

amir
مهمان
amir

طرف یه چرتی نوشته، تو هم بر گرفتی.

Please
مهمان
Please

فيلم از نظر فيلمنامه و همين طور استفاده بي رويه از جلوه هاي ويژه بسيار ضعيف بود و فقط بازيگران خصوصا استاد نصيريان بسيار عالي درخشيدند و به هيچ عنوان ارزش وقت گذاشتن رو نداره

حبیب
مهمان
حبیب

باز خدا پدرش رو بیامرزه فیلمش رو روی یک ساعت و نیم جمع کرد! کالکشن موسیقی ش رو دوست داشتم. اون سکانس پاپیون ش هم روده بر بود. در حد سرگرمی (فان) میشد تحمل کرد، نه بیشتر!

بیتا
مهمان
بیتا

فیلمی بی نظیر بود

حبیب
مهمان
حبیب

علللککی!!!!

Reza Dark
مهمان
Reza Dark

عالی عالی دمتون گرم

ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...