به افسانههای اینترنتی علاقه دارید؟ پس بازی Go Home Annie را از دست ندهید
پروندهای از دنیای مرموز SCP
افسانههای اینترنتی و به قولی کریپیپاستاها از آن دسته موضوعات جذابی محسوب میشوند که بعید است به سراغشان بروید و معتادشان نشوید. در میان صفحات اینترنتی که این داستانهای ترسناک را به اشتراک میگذارند، یک وبسایت واقعا مرموز و دوست داشتنی به نام SCP وجود دارد که داستان بازی Go Home Annie هم از دنیای همین سازمان شروع میشود. در ادامه با بررسی بازی Go Home Annie همراه ویجیاتو باشید.
سازمان SCP یک شرکت مخفی است که وظیفه دارد تا جهان را از شر اتفاقات ماوراءالطبیعه در امان نگه دارد. هر اتفاق عجیب و غریبی که در جهان رخ دهد و هر موجود یا شیء ناشناختهای که کشف و ضبط شود، به این سازمان آورده میشود تا روی آن آزمایش شده و منشاء آن کشف شود و در نهایت تمامی این آیتمها بایگانی میشوند تا دست بشر به آنها نرسد.
بازی Go Home Annie شما را در نقش شخصیتی به اسم «آنی» میگذارد که مادر خود را به هنگام تولد از دست داده است. آنی، زندگی خوبی را به همراه پدر خود تجربه میکرد تا این که یک روز پدرش ناپدید میشود و طی این اتفاق، شخصیت اصلی بازی ما وارد راه خلاف میشود و نهایتا به زندان میافتد. حال طی اتفاقاتی، رئیس سازمان SCP آنی را یافته و او را مسئول تست کردن اشیاء و موجودات مرموز و غیرطبیعی سازمان میکند و بازی دقیقا از همین نقطه آغاز میشود.
داستان بازی Go Home Annie در بهترین حالت خود طی 2 الی 3 ساعت به پایان میرسد و به همین دلیل کوچکترین اشارهای به هر بخش از بازی، داستان آن را تا انتها اسپویل میکند، اما به صورت خلاصه میتوان گفت که سازمان SCP راز واقعی مرگ مادر و ناپدید شدن پدر آنی را در اختیار دارد و ما در طول بازی وظیفه داریم تا این راز را کشف کنیم.
راستش را بخواهید داستان بازی Go Home Annie بینقص نیست، اما کلیت ماجرا با توجه به تجربه بسیار کم تیم سازنده جالب است. تیم توسعه بازی تمام تلاش خود را کرده تا از المانهای سورئال، پلات توئیستهای مختلف و استفاده حداکثری از منابع مختلف شما را سرگرم کند و به همین دلیل، روایت بازی روندی سینوسی دارد که برخی از بخشهای آن واقعا جالب و خلاقانه است. این فراز و فرود تا انتها ادامه دارد و پایانبندی بازی شاید تا حدی ناامیدکننده باشد، اما زمینه را برای ساخت بازیهای بعدی این تیم فراهم میکند.
اتفاق جالبی که داخل بازی Go Home Annie رخ میدهد، شخصیتهای دوست داشتنی و جالبی است که در طول بازی ملاقات میکنید. مثلا یک دوش قدیمی که روح یک شخصیت روس و یک شخصیت آمریکایی در آن گرفتار شده و مدام با هم بحث میکنند از آن اتفاقاتی نیست که آن را در هر اثری پیدا کنید، یا یک گوزن بدون چانه به اسم فرانک با دندانهای تیز و خونین اما قلبی مهربان، از کاراکترهای جذاب و جالب بازی است. اما واقعا همه شخصیتهای بازی جالب نیستند و برای مثال رابطه میان آنی و همکارانش در سازمان SCP آنطور که باید و شاید پیاده نشده است. برای مثال رابطه آنی با گارد سازمان و یا مسئول سلاحها که از قضا به او علاقهمند است، چندان جالب به نظر نمیرسد.
اما هرچه داستان بازی سینوسی و بدون تعادل است، در بخش گیمپلی خلاقیتهای بسیاری دیده میشود که خبر از ذهن خلاق سازندگان بازی میدهد. تجربه دو ساعته بازی Go Home Annie از بخشهای مختلفی تشکیل شده که هر یک سبک و سیاق خاص خود را دارد. برای مثال در ابتدای بازی، همه چیز شبیه به تستهای بازی پورتال به نظر میرسد. شخصیتی که هیچ ایدهای از مکانی که در آن حضور دارد نداشته و به صورت مداوم صدایی از پشت بلندگوها شنیده میشود که نامش را با اسم رمز صدا کرده و به سمت یک کلبه ترسناک و حل پازلهای آن هدایت میکند. این مدل از روایت و طراحی پازل را تنها در آثاری مثل پورتال یافت میشود.
ادامه Go Home Annie تداعیگر یک شبیهساز پیادهروی میشود و بازیکن میتواند اتاقک SCPهای مختلف را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به هر یک از آیتمها را مطالعه کند. این بخش، احتمالا جذابترین قسمت بازی است، اما مشکل آن جا است که به جز چند SCP انگشت شمار، باقی آیتمها بیشتر تزیینی بوده و تمام تعامل بازیکن با آنها به تماشایشان خلاصه میشود. ادامه بازی به مخفیکاری، قسمتهای بقا وحشت و به شکلی عجیب اما جالب، رانندگی با ماشین، مبارزه با باس و نهایتا پازلهای محیطی، درست مثل چیزی که در آثاری مثل P.T تجربه کردیم خلاصه میشود.
هر یک از این بخشها، کیفیت خاص خود را دارد و برای مثال، بخش مخفیکاری با توجه به مکانیزم بسیار ساده رد شدن از موانع استخر قرمز یا SCP-354 خلاصه میشود و راستش را بخواهید واقعا خستهکننده است، اما در عوض بخش رانندگی و مبارزه با SCP-973 (پلیس ترسناک روحزده) جالب از کار درآمده و احتمالا بهترین بخش بازی، پازلهای انتهایی است که داخل یک کلبه جریان دارد. در این قسمت، اتاقها به مانند دموی P.T داخل یک لوپ میافتد و در ادامه وارد یک مکعب متحرک و عجیب قرار میگیرد و باید با تعویض جهت جاذبه، کلید مخفی را پیدا کند.
بازی Go Home Annie از نظر بصری و بخش طراحی چهره و انیمیشنها، یک تجربه واقعا متوسط و بعضا ضعیف و در بخش طراحی محیط قابل قبول است. بازی باگ فنی به خصوصی ندارد و حداقل از این نظر با یک بازی روان و قابل قبول روبهرو خواهید بود. از نظر طراحی صدا هم تجربه روانی را به تصویر میکشد و از آن جا که بیش از هزار نفر برای ایفای نقش در بازی وارد آزمون شدهاند، نتیجه نهایی رضایت بخش به نظر میرسد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.