ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رازهای غار بتمن - Banner
کمیک بوک

۱۰ راز عجیب غار بتمن

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شوالیه تاریکی، مخفیگاه او است که معمولاً به شکل یک غار به تصویر درمی‌آید. در ابتدا این غار صرفاً یک تونلی بود که امارت وین را به محل پارک بتموبیل (Batmobile) ...

محمدرضا صفری
نوشته شده توسط محمدرضا صفری | ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شوالیه تاریکی، مخفیگاه او است که معمولاً به شکل یک غار به تصویر درمی‌آید. در ابتدا این غار صرفاً یک تونلی بود که امارت وین را به محل پارک بتموبیل (Batmobile) متصل می‌کرد اما پس از سال‌ها، این تونل تبدیل به یک غار بزرگ با کلی وسیله شد.

حتی اگر با بتمن آشناییت سطحی نیز داشته باشید می‌دانید که غار بتمن پر از تکنولوژی‌های پیشرفته کامپیوتری است که در اختیار شوالیه تاریکی قرار دارند. بتموبیل‌ها و تجهیزات حمل و نقل زیادی نیز در مخفیگاه زیرزمینیِ خفاش گاتهام مخفی شده است.

با این حال می‌خواهم در این مطلب در مورد اشیایی عجیب و غریب‌تر حرف بزنم که در مخفیگاه شوالیه شنل پوش گاتهام حضور دارند؛ وسایلی که جزو رازهای غار بتمن به حساب می‌آیند.

بعضی از رازهای غار بتمن پیش‌زمینه جذابی دارند، برخی از آن‌ها وحشت‌آورند و برخی دیگر با احساساتتان بازی می‌کنند. در هر صورت، آن‌ها را می‌توان جزو گنجینه‌ها و راز‌های غار بتمن به حساب آورد.


۱۰. تی‌رکس مکانیکی

تی‌رکس مکانیکی به همراه چندین مورد دیگر از رازهای غار بتمن
تی‌رکس مکانیکی به همراه چندین مورد دیگر از رازهای غار بتمن

از بین تمام رازهای بتمن شاید یک دایناسور عظیم الجثه بیش‌تر از هر چیز دیگر توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

این تی‌رکس اولین بار در شماره ۳۵ کمیک Batman (انتشار در ماه ژوئن سال ۱۹۴۶) دیده شد که مربوط به ماجرایی با شخصیتی به اسم استفن چِیس (Stephen Chase) است.

وقتی فردی به اسم موری ویلسون هارت (Murray Wilson Hart) تم پارک دایناسور آیلند (Dinosaur Island) را می‌سازد که پر از دایناسورهای مکانیکی است، از بتمن و رابین می‌خواهد تا دقت کارش را بسنجند. برنامه این بود که زوج داینامیک سی و شش ساعت در دایناسور آیلند، بدون هیچ سلاحی و با هدف بقا، حضور داشته باشند.

اوضاع وقتی به هم می‌ریزد که چیسِ خلافکار کنترل دایناسور آیلند را به دست می‌گیرد و به ماشین‌های مکانیکی دستور می‌دهد شوالیه شنل پوش و سایدکیک مورد اعتمادش را از بین ببرند.

مثل همیشه، بتمن و رابین موفق می‌شوند از این مخمصه فرار و آدم بده داستان را دستگیر کنند. به ازای پاداششان، آن‌ها تی‌ریکس را با خود به بتکیو (Batcave) می‌برند.


۹. پنی غول‌پیکر

خیلی‌ها تصور می‌کنند این پنی غول‌پیکر که در غار بتمن نگه داشته می‌شود از یکی از نبردها با توفیس (Two-Face) حاصل شده است؛ که البته یک جورهایی نیز درست است.

در ابتدا، این سکه بزرگ با طرح لینکلن، یک یادگاری بود که بتمن بعد از یک تقابل با گروه غارتگران پنی (Penny Plunderers) در شماره ۳۰ کمیک World's Finest Comics (انتشار در ماه سپتامبر سال ۱۹۴۷) به دست می‌آورد. این گروه که توسط جو کوین (Joe Coyne) رهبری می‌شد، علاقه به انجام جنایت با محوریت سکه‌های پنی یا هر چیزی که به آن‌ها مربوط بود داشت.

منطقاً اگه یک گروه خلافکاری تشکیل دادید، ترجیح می‌دهید بروید سراغ کارهای کم‌دردسرتر که پول بیش‌تری به شما می‌رساند اما غارتگران پنی میل به این داشتند که کیسه‌های پر از سکه‌های پنی را به دست آوردند؛ البته در این یک مورد تمرکزشان روی یک سکه غول‌پیکر پنی بود.

بعد از شکست دادن کوین و غارتگران پنی، بتمن این سکه غول‌آسای پنی را به عنوان یادگاری خودش برمی‌دارد!

حالا جریان توفیس چیست؟ خب، در یکی از ریتکان‌های اخیر گروه غارتگران پنی کاملاً حذف شدند و این سکه لینکلن عظیم الجثه تبدیل به یکی از وسایلی شد که توفیس با آن به شوالیه تاریکی حمله کرده است.

نقشه توفیس شکست می‌خورد، شوالیه شنل پوش گاتهام مبارزه را می‌برد و یک سکه به عنوان یادگاری به رازهای غار بتمن اضافه می‌شود.


۸. اولین سکه دو سرِ توفیس

سکه غول‌آسای لینکلن با توجه به این که در مورد کدام کنون (Canon) فکر می‌کنید، ممکن است به توفیس مرتبط باشد یا نه اما سکه‌ای که قطعاً با هاروی دنت (Harvey Dent) ارتباط دارد، سکه دو سری است که در بتکیو وجود دارد. همان سکه‌ای که دنت با آن همه چیز را به شانس واگذار می‌کند.

این سکه نه تنها از این نظر مهم است که بعد از شکست دادن توفیس به دست بتمن افتاده، بلکه قبل از هاروی این سکه به سال مارونی (Sal Maroni) تعلق داشته است؛ یعنی یک یادگاری از دو ویلن بتمن. مارونی در واقع همان رئیس مافیایی بود که به صورت هاروی دنت اسید پاشید و باعث شد تا هویت توفیسِ او خلق شود.

بتمن به این دلیل این سکه را نگه داشته است که زمانی او و هاروی دنت با یکدگیر دوست بوده‌اند. بروس وین نسبت به بلایی که سر هاروی آمده احساس همدردی زیادی می‌کند و خیلی سعی کرده تا به او در تغییر هویتش کمک کند.

به خاطر این رابطه، هاروی این سکه را به بتمن داده چرا که می‌ترسیده اگر این سکه در اختیارش باشد، دوباره هویت پلید توفیس کنترل او را به دست بگیرد، اتفاقی که چه با سکه و چه بدون سکه، غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد.


۷. کارت جوکر بزرگ شده

بعضی از رازهای غار بتمن، یادگاری‌های کوچکی از لحظات یا اشخاص خاصی هستند که شوالیه تاریکی در طول فعالیت‌هایش با آن‌ها برخورد داشته است. بعضی دیگر از رازها اما بزرگ، غول‌آسا و توی چشم هستند؛ مثل کارت جوکر بزرگ شده که کنار پنی لینکلن و تی‌رکس مکانیکی قرار گرفته است.

ریشه این کارت جوکر را می‌توان تا خود شاهزاده جرم و جنایت گاتهام دنبال کرد. این کارت زمانی به عنوان دکور یکی از مخفیگاه‌های جوکر مورد استفاده قرار گرفته بود. البته نه فقط کارت، بلکه این دلقک دیوانه اشیای زیادی با تم کازینو را با اندازه‌های بزرگ برای خود ساخته بود.

مثل بسیاری از اشیای درون غار، بتمن این کارت غول‌پیکر را بعد از این یکی از نقشه‌های شرورانه جوکر را نقش بر آب کرد، برای خود برداشت.

کسانی که سریال انیمیشنی بتمن را تماشا کرده باشند هم در دهمین قسمت فصل اول سریال، نشانه‌هایی از ساخت این کارت بزرگ را شاهد بوده‌اند.


۶. دفترچه خاطرات دانا درای

آلفرد در حال تمیز کردن محفظه دفترچه بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا

احتمالاً اولین سوال این باشد که دقیقاً در مورد دفترچه خاطرات چه کسی صحبت می‌کنم. باید بگویم که دانا درای (Dana Drye) به عنوان بزرگ‌ترین کاراگاهی شناخته می‌شد که دنیا به خود دیده بود. همه ما در مورد اسم مستعار «بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا» که به بتمن نسبت داده شده شنیده‌ایم ولی با این حال گفته شده درای به قدری حرفه‌ای بود که باعث می‌شد به بروس وین به چشم یک آماتور نگاه کنیم.

بعد از این که درای درخواست دیدار با بتمن، رابین و چهار کاراگاه دیگر را می‌کند، به طرز مرموزی به قتل می‌رسد. وقتی این گروه سعی می‌کنند هویت قاتل دانا را کشف کنند، شوالیه شنل‌پوش می‌تواند مسئله را حل کند.

مشخص می‌شود که درای در واقع خودش را به قتل رسانده است تا غیرقابل حل‌ترین معمای ممکن را خلق کند. البته این تمام ماجرا نیست، چرا که شوالیه تاریکی متوجه می‌شود دانا خیلی وقت بود که می‌دانست بتمن و رابین در واقع بروس وین و دیک گریسون هستند.

از روی احترام به دانا که هویت این دو نقاب‌زن را برای خودش نگه داشته است، بتمن ادعا می‌کند که نمی‌داند چه بلایی سر دانا درای آمده و چهار کاراگاه دیگر را نیز متقاعد می‌کند که این پرونده غیرقابل حل است.

بعد از این ماجرا، شوالیه تاریکی با نگه داشتن دفترچه خاطرات دانا درای در غار خود، به او ادای احترام می‌کند.


۵. شمشیر دثتروک

دثتروک (Deathstroke) نه تنها یکی از حرفه‌ای‌ترین و کاربلدترین آدمکش‌های دنیای کمیک‌های دی‌سی است، بلکه یکی از قدرتمندترین دشمنان بتمن در طول دهه‌های متوالی به حساب می‌آید.

وقتی قرار باشد در مورد مهم‌ترین ویلن‌های بتمن صحبت کنیم، ذهن اکثر مخاطبان به جوکر، پنگوئن (Penguin)، بین (Bane) و یا حتی ریدلر (Riddler) متمرکز می‌شود ولی در واقع اسلید ویلسون (Slade Wilson) بیش‌تر از اکثر این اسم‌ها برای بتمن دردسر ایجاد کرده است.

چیزی که باعث خاص شدن اسلید می‌شود، این است که او جزو معدود افرادی است که می‌تواند در مبارزات پا به پای بتمن پیش برود. فرقی نمی‌کند قرار باشد با مشت بجنگد یا شمشیر، دثتروک و بتمن وقتی در مقابل هم قرار می‌گیرند انگار که قرار است بدون توقف و بی‌پایان با یکدیگر بجنگند و بجنگند.

اسلید که در طول داستان‌ها توانسته چندین بار بتمن را شکست دهد، یک بار هم از شوالیه شنل‌پوش شکست خورده و مجبور به تسلیم شده است.

به نشان این پیروزی، بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا یکی از شمشیرهای مخصوص دثتروک را برای خود برداشت و آن را در غارش قرار داد.


۴. حلقه کریپتونایتی لکس لوتر

حلقه کریپتونایتی در انگشت بتمن
حلقه کریپتونایتی در انگشت بتمن

برای بسیاری از طرفداران دنیای کمیک بوک‌ها، یکی از شناخته‌شده‌ترین پنل‌ها از رقابت مدرن بتمن و سوپرمن، جایی است که بتمن با یک حلقه کریپتونایتی در جریان داستان Hush، به صورت سوپرمن ضربه‌ای محکم وارد می‌کند.

با این حال، دفعات دیگری نیز وجود داشته است که بزرگ‌ترین کاراگاه دنیا با یک حلقه کریپتونایتی سراغ آخرین پسر کریپتون رفته باشد.

این حلقه نیز یکی دیگر از رازهای غار بتمن به حساب می‌‌آید. شاید بپرسید این حلقه چگونه ساخته شده است؟ برای جواب این سوال باید سراغ لکس لوتر (Lex Luthor) برویم.

لوتر این حلقه را به عنوان بخشی از یک نقشه برای شکست دادن سوپرمن ساخته بود که البته در نهایت نقشه‌اش شکست خورد. بعد از این اتفاق اما این خود مرد پولادین بود که حلقه را به شوالیه تاریکی داد؛ او مطمئن بود که بتمن از آن در موقعیت درست استفاده خواهد کرد.

در سال‌های اخیر مشخص شده که نه تنها این حلقه را می‌توان در غار بتمن پیدا کرده، بلکه یک محفظه پر از انواع سنگ‌های کریپتونایتی در بتکیو وجود دارد.


۳. لباس ردهود

قبل از این که جوکر تبدیل به جوکر شود، او به عنوان ردهود (Red Hood) شناخته می‌شد.

داستان از این قرار است که این مرد مضطرب و خام، با افراد نادرستی همراه می‌شود تا بتواند خرج زندگی‌اش را دربیاورد. این افراد، او را متقاعد می‌کنند تا لباس ردهود را به تن کند. در نهایت، این مرد خام به درون خمره مواد شیمایی پرت می‌شود و از این حادثه جوکر با پوست سفید رنگ، موهای سبز و عقل از دست رفته بیرون می‌آید.

در این شب شوم، بتمن نیز درگیر ماجرا می‌شود. در واقع به خاطر تقابلی کوچک با شوالیه شنل‌پوش بوده که ردهود به درون خمره پرتاب می‌شود. بتمن به همین دلیل و به عنوان یک یادآوری، لباس ردهود را در غار خود به نمایش گذاشته است.

گاهی اوقات فقط کلاهخود ردهود را می‌توان در بتکیو دید و برخی اوقات نیز لباس کامل ردهود شامل کلاهخود، شنل و تاکسیدو در غار بتمن حضور دارد.


۲. رابین از دست رفته

لباس رابین از دست رفته در فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice
لباس رابین از دست رفته در فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice

آرک داستانی A Death in the Family در سال ۱۹۸۸ یکی از شناخته‌شده‌ترین داستان‌های تاریخ کمیک‌های بتمن به حساب می‌‌آید.

اگر با این داستان آشنایی زیادی ندارید، باید گفت که در خط داستانی A Death in the Family، جیسون تاد (Jason Todd)، دومین رابینِ بتمن، توسط جوکر به قتل می‌رسد؛ دلقک دیوانه گاتهام دیوانه‌وارانه با ضربات دیلم به جان این جوان می‌افتد و سپس بدن نیمه‌جان او را در انباری رها می‌کند که لحظاتی بعد منفجر خواهد شد.

دی‌سی در حرکتی خاص، سرنوشت جیسون تاد را به یک نظرسنجی در بین مخاطبان واگذار می‌کند تا آن‌ها تعیین کنند که آیا می‌خواهند این رابین کشته شود یا خیر.

مرگ جیسون تاد باعث تغییرات زیادی در دنیای بتمن و بروس وین در دهه‌های آتی شد. شوالیه تاریکی نیز به نشان احترام به او، لباسش را در بتکیو، گاهی همراه با عبارت «یک سرباز خوب»، به نمایش درآورده است.

از کمیک‌ها تا انیمیشن‌ها و حتی فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice، می‌توان نشان این حادثه شوم را به چشم دید.

حتی بعد از این که جیسون تاد در سال ۲۰۰۵ و خط داستانی Under the Hood به طرز معجزه‌آسایی زنده می‌شود، لباس رابین از دست رفته باز هم در غار بتمن باقی می‌ماند و به بتمن بزرگ‌ترین شکست زندگی‌اش را یادآوری می‌کند.


۱. نامه‌ای از پدر بروس

نامه‌ای که بروس وین را به گریه انداخت
نامه‌ای که بروس وین را به گریه انداخت

آرک داستانی Flashpoint نوشته جف جانز یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ کمیک‌ها دی‌سی به حساب می‌‌آید که به کلی این دنیا را دچار تغییر کرده است.

بعد از این که بری آلن به گذشته سفر می‌کند تا جان مادرش را نجات دهد، یک دنیای جدید را به وجود می‌‌آورد. این دنیا تفاوت‌های زیادی با دنیای اصلی دی‌سی دارد و یکی از آن تفاوت‌ها این است که به جای مارتا و توماس وین، این بروس بود که در کرایم اَلی (Crime Alley) کشته شد.

به خاطر غم از دست دادن فرزندشان، توماس تبدیل به به بتمنی شد که شدیداً خشن است و مارتا نیز عقل خود را از دست داد تبدیل به جوکر این دنیا شد.

در اواخر آرک داستانی Flashpoint، توماس فداکاری می‌کند تا دوباره دنیای قبلی دی‌سی، جایی که هنوز پسرش زنده است، به وجود آید. اما قبل از این که دنیای خودش از بین برود، یک نامه احساسی می‌نویسد تا فلش به دست بروس برساند.

در یکی از نادرترین لحظات تاریخ بتمن، مخاطبان می‌توانند ببینند که بروس با دریافت و خواندن نامه، اشک می‌ریزد. این نامه به قدری برای بروس خاص است که آن را در بتکیو نگه می‌دارد.


به مطالعه ادامه دهید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Bruce
    Bruce | ۲۵ مهر ۱۳۹۹

    عالی بود.

  • علی
    علی | ۲۴ مهر ۱۳۹۹

    من چند بار کمیک های بتمو خوندم همیشه برام سوال بود اون دایناسور از کجا اومده ممنون بابت مقاله

  • Aref3831
    Aref3831 | ۲۴ مهر ۱۳۹۹

    این batcave کلا خیلی خفنه .

مطالب پیشنهادی