هر آن چه لازم است در مورد سرزمین میانه و دنیای ارباب حلقه ها بدانید

هر آن چه لازم است در مورد سرزمین میانه و دنیای ارباب حلقه ها بدانید

دنیای خلق شده توسط جی. آر. آر. تالکین

۲ هفته پیش ۴ ذخیره

به سرزمین میانه خوش آمدید؛ خشکی اصلی آردا و محل به وقوع پیوستن داستان‌های هابیت (The Hobbit) و ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) و دیگر روایات مثل The Children of Hurin، Beren and Lúthien و Unfinished Tales که از ذهن جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) سرچشمه گرفته‌اند.

سرزمین میانه یک قلمرو خیالی است که ریشه در دنیاسازی با جزئیات و اساطیری دارد که الهام بخش ساخته‌های خیالی فراوانی محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند که تازه به سرزمین میانه وارد شدید یا سال‌ها از روایات این قاره لذت برده‌اید، در این مطلب شما را با جنبه‌های مختلف این خشکی آشنا می‌کنیم که شاید از آن‌ها خبر نداشته باشید.


سرزمین میانه چیست؟

یک نقشه از سرزمین میانه (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
یک نقشه از سرزمین میانه (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

سرزمین میانه یا به انگلیسی میدل ارث (Middle-earth) که با نام‌های انور (Ennor) و اندور (Endor) هم شناخته می‌شود، خشکی و قاره اصلی آردا (Arda) است. این سرزمین که محل به وقوع پیوستن مهم‌ترین آثار جی. آر. آر. تالکین به حساب می‌آید اولین بار در رمان هابیت مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، عبارت «سرزمین میانه» اولین بار در حماسه بعدی با نام «ارباب حلقه ها» رسماً استفاده شد.

به عنوان تصور جی. آر. آر. تالکین از گذشته زمین، سرزمین میانه یادآور اروپای کهن در قرون وسطی و پیش از آن است اما با یک تفاوت بزرگ؛ این نسخه از دنیا نه فقط پر از انسان‌هاست بلکه دیگر نژادها مثل الف‌ها، هابیت‌ها، اورک‌ها، دورف‌ها و دیگر موجودات خیالی در آن حضور دارند.

طبق اسطوره‌شناسیِ سرزمینِ میانه‌یِ تالکین، دنیای آردا شامل دنیاهای به هم پیوسته می‌شد. در مرکز این دنیا، سرزمین میانه به عنوان دنیای انسان‌ها قرار داشت و در امتداد اقیانوسی بزرگ با نام بِلِگیر (Belegaer) هم آمان (Aman) قرار گرفته بود. خشکی‌های دیگری نیز در آردا دیده می‌شوند اما دو قاره نام برده شده خشکی‌های اصلی این دنیا هستند.

چه چیزهایی الهام بخش پدیدآمدن سرزمین میانه بودند؟

جی. آر. آر. تالکین پدیدآورنده دنیای سرزمین میانه

ریشه الهامات سرزمین میانه به عنوان یک جهان خیالی را می‌توان در موضوعات مختلفی جست و جو کرد. برای مثال، جی. آر. آر. تالکین در نامه‌های خود اعتراف کرده که پایه‌ریزی سرزمین میانه بر اساس جغرافیای زمین خودمان انجام شده و مکان‌های دنیای پدیدآورده شده توسط او انعکاسی از دنیای خودمان است. علاوه بر این، تجربه‌های تالکین در جنگ جهانی اول نیز روی دنیای خلق شده‌اش تأثیر گذاشتند. محل نبردها و دشمنی‌های بین مردم گوناگون درون سرزمین میانه با رخ‌دادهای جنگ جهانی هم‌خوانی دارند.

جی. آر. آر. تالکین استاد ادبیات انگلیسی و یک متخصص در زبان‌شناسی، به خصوص در زمینه تاریخچه نوشتاری و شفاهی، محسوب می‌شد. سرزمین میانه او پر است از شعر، موسیقی و سنت‌های تاریخی که باعث شده تالکین دنیایی از فرهنگ‌ها و نژادهای مختلفی خلق کند. از دیگر موارد تأثیر گذار در پدید آوردن سرزمین میانه می‌توان به اساطیر نورس، اشعار حماسی آنگلوساکسون، داستان‌های پریان و منظومه اسطوره‌ای فنلاند با نام کالوالا (Kalevala) اشاره کرد که بر داستان‌ها، شخصیت‌ها و زبان‌های آثار جی. آر. آر. تالکین اثر گذاشتند.

خود نام سرزمین میانه از عبارت «میدل ارد» (Middel-erde) انگلیسیِ میانه نشأت می‌گیرد؛ یک ریشه شناسی عامیانه برای کلمه «میدنگیرد» (Middangeard) از زبان انگلیسی باستان. میدنگیرد چندین بار در بیوولف (Beowulf) دیده می‌شود؛ یک متن حماسی باستانی که تالکین آن را ترجمه کرده و تأثیر زیادی از آن در نوشتار خود گرفته است.


سرزمین‌های مهم سرزمین میانه

شایر (The Shire)

  • شایر در بخش شمال غربی سرزمین میانه، قسمت شمالی اریادور (Eriador)، قرار دارد و محل زندگی هابیت‌هاست.
  • با مقایسه نقشه سرزمین میانه با نقشه‌های مدرن اروپا، شایر در همان موقعیت انگلستان قرار می‌گیرد که شباهت‌های زیادی بین این سرزمین و این کشور می‌توان یافت.
  • آب و هوای شایر مثل انگلستان است: خنک، با مقدار زیادی بارش باران و تابستان‌های گرم. ساکنان شایر به زبان‌های هابیتیش (Hobbitish) و وسترون (Westron) حرف می‌زنند که با نام کامن اسپیچ (Common Speech) یا گفتار رایج هم شناخته می‌شود.

روهان (Rohan)

  • روهان که در دشت‌های بین کوه‌های مه‌آلود (Misty Mountains) و کوه‌های سپید (White Mountains) واقع شده یک امپراطوری متشکل از انسان‌هاست.
  • زمین‌های روهان شاداب و سرسبز هستند و این طور توصیف شده‌اند که شبیه به یک «دریای چمن» به نظر می‌آیند.
  • زبان‌های رایج در این بخش سرزمین میانه روهیریک (Rohirric)، خازدال (Khuzdul) و وسترون است.

رووانیون (Rhovanion)

  • رووانیون که با نام وایدرلند (Wilderland) هم شناخته می‌شود یک منطقه بزرگ در شمال سرزمین میانه به حساب می‌آید. این جا مکانی است که میرکوود (Mirkwood)، بزرگ‌ترین جنگل سرزمین میانه، در آن قرار دارد.
  • این بخش که قبلاً هابیت‌ها را در خود جای داده بود، محل زندگی موجودات مختلفی محسوب می‌شود؛ از دورف‌ها، الف‌ها و انسان‌ها گرفته تا اورک‌ها، عقاب‌ها، اژدهایان و برخی از هابیت‌های باقی مانده.

گاندور (Gondor)

  • گاندور برترین امپراطوری انسان‌ها در سرزمین میانه است. تالکین در نامه‌های خود بیان کرده که گاندور بر اساس ایتالیا پدید آمده.
  • اولین پادشاهان گاندور در ابتدا اعضای خاندان آناریون (Anárion) بودند. اما پس از یک بحران جانشینی، تاج و تخت به دست پیشکارها افتاد. پس از شکست دوم و نهایی سائورون، پادشاهی گاندور احیا شد و آراگورن تاج را بر سر گذاشت.
  • وسترون زبان اصلی مردم گاندور محسوب می‌شود.

موردور (Mordor)

  • موردور در جنوب شرق سرزمین میانه و شرق گاندور قرار دارد. برای سال‌های طولانی، سائورون بر موردور حکومت می‌کرد در حالی که سعی داشت کل سرزمین میانه را به دست آورد.
  • موردور بر اساس تجربیات دوران جنگ جی. آر. آر. تالکین، زمانی که او در سنگر‌های جبهه غربی می‌جنگید، پدید آمده بود. در خلق موردور، تالکین همچنین از سرزمین سیاهِ وست میدلندز واقع در انگلستان و توصیفات بیابان گرندل (Grendel) در بیوولف الهام گرفته بود.
  • در طی حکمرانی سائورون در موردور، این ارباب تاریک موجودات زیادی را برای خدمت به خود در این سرزمین جمع کرده بود که شامل انسان‌ها، اورک‌ها و ترول‌ها می‌شدند. در کنار صحبت به زبان وسترون، بساری از ساکنان موردور به بلک اسپیچ (The Black Speech) یا گفتار سیاه هم مسلط هستند. گفتار سیاه زبانی بود که سائورون برای دنبال کنندگان خودش خلق کرده بود.

رون (Rhûn)

  • رون که با نام ایست‌لندز (Eastlands) هم شناخته می‌شود که منطقه بزرگ در شرقِ دورِ سرزمین میانه است.
  • این سرزمین خانه بسیاری از گروه‌های مختلفی محسوب می‌شود که اکثراً با یکدیگر درگیر هستند. اما در خدمت به سائورون، این گروه‌ها به خاطر تنفرشان از غرب با هم متحد شدند.
  • مردم رون به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند که این زبان‌ها همگی از زبان اولین انسان‌های هیلدورین (Hildorien) سرچشمه گرفته‌اند.

آیرون هیلز (Iron Hills)

  • آیرون هیلز که در شمال شرق سرزمین میانه قرار گرفته است قلمرو دورف‌هاست.
  • همان طور که از نامش می‌توان حدس زد، آیرون هیلز پر از منابع آهن است.
  • ساکنان آیرون هیلز علاوه بر خازدال، زبان سریِ دورف‌ها، به زبان وسترون نیز سخن می‌گویند.

مردم و موجودات سرزمین میانه

انسان‌ها

  • انسان‌های سرزمین میانه در ابتدا آتانی (Atani) نام داشتند. این نژاد توسط خدای برتر، ایلوواتار (Ilúvatar)، پدید آمده و از موهبت انسان‌ها برخوردار است: فناپذیری. مثل انسان‌های دنیای واقعی، انسان‌های دنیای تالکین نیز پیر شدن، بیماری و مرگ را تجربه می‌کنند. منتهی، هیچکس مطمئن نیست که پس از مرگ چه اتفاقی برای انسان‌های سرزمین میانه می‌افتد یا آن‌ها به کجا می‌روند.
  • انسان‌ها به خاندان‌ها و خرده فرهنگ‌های متفاوتی تقسیم شده‌اند که باعث بروز درگیری و جنگ بینشان می‌شود.
  • از بین انسان‌های مهم دنیای ارباب حلقه ها می‌توان آراگورن (Aragorn)، برومیر (Boromir) و فارامیر (Faramir) را نام برد.

الف‌ها (Elf)

  • الف‌ها اولین نژادی بودند که توسط ایلوواتار به وجود آمدند. بر خلاف انسان‌ها، الف‌ها پس از رسیدن به نقطه اوج خود دیگر پیر نمی‌شوند و نسبت به بیماری مصون هستند. آن‌ها هنوز هم امکان مرگ دارند اما فقط اگر به شدت دچار یأس شوند یا هدف خشونت قرار بگیرند.
  • الف‌ها در حدود ۵۰ سالگی به بلوغ می‌رسند و تقریباً در همین دوران ازدواج می‌کنند.
  • الف‌ها به شدت زیبا محسوب می‌شوند و توانایی‌های خاصی نیز دارند. این نژاد از شنوایی و بینایی خیلی بهتری نسبت به انسان‌ها بهره می‌برند و به خواب کم‌تری برای کارآمدی نیاز دارند.
  • از الف‌های مشهور دنیای ارباب حلقه ها می‌توان به گالادریل (Galadriel)، الروند (Elrond)، گیل گالاد (Gil-Galad) و لگولاس (Legolas) اشاره کرد.

دورف‌ها (Dwarf)

  • دورف‌ها که در زبان خودشان خازاد (Khazâd) خوانده می‌شوند، توسط آلی (Aulë) خلق شدند؛ هر چند به وجود آوردن حیات جدید از قدرت و اختیارات او فراتر بود. پس از توبیخ شدن توسط ایلوواتار، آلی آماده بود تا دورف‌ها را نابود کند ولی ارو (Eru) این موجودات را به عنوان فرزندان خود قبول کرد.
  • دورف‌ها کوتاه، تنومند و بسیار قدرتمند هستند و به ریش‌های کلفت خود افتخار می‌کنند. این نژاد به طور خاص در صنایع دستی، آهنگری و استخراج معدن مهارت دارد.
  • از گیملی (Gimli) و تروین (Thorin) می توان به عنوان دورف‌های مهم نام برد.

هابیت‌ها (Hobbit)

  • اوریجین هابیت‌ها که با نام هف‌لینگ‌ها (Halfling) هم شناخته می‌شوند نامخشص است. با این وجود تصور می‌شود که هابیت‌ها به نوعی به انسان‌ها مرتبط هستند.
  • طول زندگی متوسط یک هابیت حدود ۱۰۰ سال است، هر چند غیرعادی نیست که هابیت‌ها بیش از این هم زندگی کنند. یک هابیت در ۳۳ سالگی به بلوغ می‌رسد و در ۵۰ سالگی میان سال محسوب می‌شود.
  • هابیت‌ها با قد کوتاهشان (حتی کوتاه‌تر از دورف‌ها) مشهور هستند که در طول تاریخ کوتاه‌تر هم شده‌اند. قد هابیت‌ها به چیزی حدود ۱۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. پای پر مو و چرمی این نژاد هم زبان‌زد است که یعنی هابیت‌ها معمولاً نیاز ندارند کفش به پا کنند. هابیت‌ها در گوش دادن مهارت دارند و از دید فوق العاده‌ای هم بهره می‌برند.
  • بیلبو بگینز (Bilbo Baggins)، فرودو بگینز (Frodo Baggins)، سم‌وایس گمجی (Samwise Gamgee)، مریادوک برندی‌باک (Meriadoc Brandybuck)، پرگرین توک (Peregrin Took) و اسمیگل (Sméagol) هابیت‌های مشهور آثار جی. آر. آر. تالکین هستند.

انت‌ها (Ent)

  • انت‌ها موجودات انسان شکلی محسوب می‌شوند که به درخواست یاوانا (Yavanna) برای محافظت از درختان به وجود آمدند. برای همین هم آن‌ها به عنوان چوپان درختان شناخته می‌شوند.
  • انت‌ها حدود ۴۳۰ سانتی‌متر قد دارند و پوستشان شبیه درختان است. به بیان دیگر، انت‌ها نسخه‌های انسان شکل درختان محسوب می‌شوند.
  • انت‌های مشهور شامل تری‌بیرد (Treebeard) و کوئیک‌بیم (Quickbeam) هستند.

اورک‌ها (Orc)

  • اورک‌ها یک نژاد خشن به حساب می‌آیند که توسط اولین ارباب تاریک با نام مورگوث (Morgoth) به وجود آمدند. اورک‌ها مشهور به خدمت به اربابان تاریک سرزمین میانه هستند.
  • قد اورک‌ها نسبتاً کوتاه است و بزرگ‌ترینِ آن‌ها هم قد یک انسان متوسط هستند و کوتاه‌ترینشان حدود قد یک هابیت. با وجود ظاهرهای متفاوتشان، اورک‌ها همگی شکل انسان‌گونه دارند ولی پوستشان تیره، گوش‌هایشان نوک تیز و دندان‌هایشان برنده هستند.
  • می‌توان به آزاگ (Azog)، بالگ (Bolg)، گاربگ (Gorbag) و گریشنک (Grishnákh) به عنوان اورک‌های بدنام اشاره کرد.

اوراک های (Uruk-hai)

  • در بین انواع گونه‌های اورک‌ها، اوراک های از همه قدرتمندتر محسوب می‌شوند.
  • اوراک های نتیجه پیوند زدن اورک‌ها و انسان‌ها هستند. سارومانِ سفید جادوگر به طور خاص اوراک های را به عنوان ارتش خود در جنگ حلقه به وجود آورده بود.

ترول‌ها (Troll)

  • ترول‌های جی. آر. آر. تالکین از اساطیر نورس سرچشمه گرفته‌اند. ترول‌ها توسط ملکور (Melkor) پیش از دوران اول به وجود آمده بودند. در طی دوران دوم و سوم، این نژاد تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین جنگجویان سائورون شدند.
  • به عنوان یک نژاد، ترول‌ها قدرت فیزیکی تحسین برانگیز و هوش ضعیفی دارند. بزرگ‌ترین نقطه ضعف اکثر ترول‌ها این است که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تبدیل به سنگ می‌شوند.

اژدهایان

  • اژدهایان در ابتدا توسط مورگوث برای استفاده در جنگ پدید آمدند. انواع اژدها در دنیای تالکین وجود دارند؛ برخی از آن‌ها نفس آتشین دارند، برخی بال و برخی هم بیش‌تر شبیه به مارها هستند.
  • پوشش اژدهایان فلس‌های تقریباً غیرقابل نفوذی هستند که می‌توانند در برابر اکثر جنگ افزارها مقاومت کنند. عطش سیر نشدنیشان نسبت به گنج و حس بویایی قوی‌شان هم زبان‌زد است. بیش‌تر اژدهایان می‌توانند به زبان وسترون، گفتار رایج سرزمین میانه، صحبت کنند.
  • یکی از مشهورترین اژدهایان در رمان‌های تالکین اسماگ (Smaug) نام دارد؛ آخرین اژدهای «بزرگ» سرزمین میانه. این شخصیت در The Hobbit حضور داشت.

عقاب‌ها

  • عقاب‌های عظیم‌الجثه که اکثراً با نام عقاب‌های مانوه (Manwē) شناخته می‌شوند، پیام‌آوران و جاسوسانی هستند که می‌توانند از درون تمام مواد فیزیکی ببینند. عقاب‌ها از والینور (Valinor) به سرزمین میانه فرستاده شدند تا جاسوسیِ نولدورها (Ñoldor)، مورگوثِ والا و سپس سائورون را کنند.

وارگ‌ها (Warg)

  • وارگ‌ها که در کوهستان مه‌آلود ساکن هستند، نژادی از گرگ‌ها محسوب می‌شوند که به شدت بزرگ، باهوش و تهاجمی هستند.
  • وارگ‌ها موهای سیاه و قهوه‌ای (و گاهی خاکستری یا سفید) دارند و می‌توانند به سرعت حرکت کنند تا رقبای سرسختی از آب در بیایند.

کلاغ‌های اِرِبور (Erebor)

  • کلاغ‌های اربور پرندگان سیاه رنگ بزرگی هستند که به عنوان پیام‌آوران مردم ترور (Thrór) ایفای نقش می‌کنند. این کلاغ‌ها توانایی صحبت دارند و اکثر آن‌ها به زبان وسترون سخن می‌گویند.
  • کلاغ‌ها طول زندگی طولانی دارند و اکثراً تا ۱۵۰ سالگی عمر می‌کنند.

میراهای (Meara) روهان

  • میراها اسب‌هایی وحشی هستند که نژادشان به فلاروف (Felaróf) برمی‌گردد؛ اسبی که اورل (Eorl)، اولین پادشاه روهان، توانست رامش کند. نوادگان فلاروف فقط اجازه می‌دهند پادشاهان روهان و پسرانشان سوار بر آن‌ها شوند.
  • اسب شاه تئودن (Théoden)، شدوفکس (Shadowfax) که بعدها به گاندالف سفید رسید، یکی از میراهاست.

آنگولیانت (Ungoliant)

  • آنگولیانت یک روح شیطانی است که ظاهر یک عنکبوت مونث غول‌آسا را به خود می‌گیرد. با این که اوریجین دقیق این موجود مشخص نیست ولی تصور می‌شود که آنگولیانت احتمالاً یکی از مایاهاست که توسط ملکور آلوده شده است.

آینور (Ainur)

  • آینور، مقدسین هستند؛ اولین و برترین موجوداتی که توسط ایلوواتار پدید آمدند. پس از به وجود آمدن آردا، بسیاری از آینوها به کمک این سرزمین آمدند.
  • ۱۴ نفر از این مقدسین تبدیل به والار (Valar)، یا نیروهای آردا، شدند. ۱۵امین آینو، با نام ملکور، تبدیل به اولین ارباب تاریک شد.

مایار (Maiar)

  • آینوهای خُردتری که به آردا آمدند با عنوان مایار شناخته می‌شوند.
  • ۵ نفر از این ارواح تبدیل به جادوگران دوران سوم شدند.

جادوگران

  • جادوگران که در ابتدا ایستاری (Istari) نامیده می‌شدند، ۵ روح مایایی بودند که توسط والار به سرزمین میانه برای کمک در مبارزه با سائورون فرستاده شدند. تمام جادوگرها ظاهر یک مرد پیر را به خود گرفتند منتهی بر خلاف ظاهرشان، این جادوگران به کندی پیر می‌شدند و قدرت فیزیکی بالایی داشتند.
  • هر جادوگر یک عصای چوبی در دست دارد و یک رنگ به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال راداگاست قهوه‌ای (Radagast the Brown)، گاندالف خاکستری (Gandalf the Gray) و سارومان سفید (Saruman the White).

تاریخ سرزمین میانه

تاریخ سرزمین میانه به سه دوره زمانی تقسیم می‌شود: سال‌های لامپ‌ها، سال‌های درخت‌ها و سال‌های خورشید. خود سال‌های خورشید نیز به ۴ عصر تقسیم شده است.

سال‌های لامپ‌ها (The Years of the Lamps)

این دوره با خلق آردا توسط والار به وجود آمد. پیش از این که خورشید به وجود آید، آردا گرما و نور حیاتی‌اش را از دو لامپ بزرگ دریافت می‌کرد: ایلوین (Illuin) و اورمال (Ormal). از این لامپ‌ها، اولین گیاهان و درختان توانستند رشد کنند و حیوان‌ها نیز در آردا به وجود آمدند. به این دوره زمانی بهار آردا هم می‌گویند. پایان سال‌های لامپ‌ها با نابود شدن دو لامپ توسط ملکور رقم خورد تا بهار آردا به انتها برسد. در این مقطع، آردا فقط توسط نور ستارگان روشن می‌شد و اکثر موجودات زنده به خواب یاوانا فرستاده شدند.

سال‌های درخت‌ها (The Years of the Trees)

پس از نابودی ایلوین و اورمال، یاوانا دو درخت با نام‌های تلپریون (Telperion) و لارلین (Laurelin) به وجود آورد. این درخت‌ها به آمان، جایی که والار در آن زندگی می‌کردند، روشنایی می‌دادند اما نوری به سرزمین میانه نمی‌رسید. در انتهای سال‌های درخت‌ها، الف‌ها در سرزمین میانه بیدار شدند. این اتفاق شروع دوران نخست بود که تا سال‌های خورشید ادامه داشت. در طی این دوره، ملکور در تالارهای ماندوس (Halls of Mandos) زندانی شده بود. سال‌های درخت‌ها پس از آزاد شدن ملکور توسط مانوه از زندان خود به پایان رسید. آنگولیانت دو درخت را نابود کرد و ملکور به سرزمین میانه گریخت.

سال‌های خورشید (The Years of the Sun)

سال‌های خورشید وقتی آغاز شد که خورشید و ماه برای روشن کردن آردا خلق شدند. این دوره به ۴ عصر تقسیم می‌شود.

دوران نخست

دوران نخست که با نام روزهای کهن هم شناخته می‌شود زمان متولد شدن نژادها و موجودات آردا بود. در این دوره زمانی نام ملکور به مورگوث تغییر پیدا کرد. پس از چندین نبرد بزرگ، سرزمین میانه برای مدتی طولانی به صلح و آرامش رفت که نام صلح طولانی را به خود گرفت. سپس مورگوث محاصره انگبند (Siege of Angband) را شکست و چندین امپراطوری الف سقوط کردند. در نهایت مورگوث گیر افتاد و از آردا بیرون رانده شد. پایان دوران نخست زمانی بود که بلریاند (Beleriand) در جنگ خشم (War of Wrath) نابود شد.

دوران دوم

دوران دوم طولانی‌ترین عصر محسوب می‌شود. این دوره زمانی آغازگر قدرت گرفتن سائورون بود. پس از شکست اربابش مورگوث، سائورون توانست از شرق به سرزمین میانه وارد شود. او قلعه تاریکش را با نام باراد دور (Barad-dûr) نزدیک کوهستان نابودی (Mount Doom) ساخت. همچنین در طی دوران دوم بود که حلقه‌های قدرت به وجود آمدند. الف‌ها با دانشی که از سائورون به دست آورده بودند، ۱۹ حلقه ساختند. بیستمین حلقه توسط خود سائورون در آتش کوه نابودی به وجود آمد و همان حلقه یگانه برای فرمانروایی بر بقیه حلقه‌ها بود.

تقریباً در میانه دوران دوم، جنگ الف‌ها و سائورون (War of the Elves and Sauron) شروع شد. در این جنگ سائورون علیه الف‌ها در اریادور (Eriador) و متحدانشان جنگید. پایان دوران دوم با شکست سائورون رقم خورد. ایسیلدور (Isildur) توانست حلقه قدرت را از دست ارباب تاریک بیرون بکشد و حالت فیزیکی او را از بین ببرد. در نهایت، حلقه یگانه برای بیش از ۲۰۰۰ سال گم شد.

دوران سوم

دوران سوم همان بازه زمانی است که هابیت و ارباب حلقه های تالکین جریان دارند. این دوره برای ۳۰۲۱ سال طول کشید و با بازگشت سائورون آغاز شد و نابود شدن حلقه یگانه پایان یافت. در ابتدای دوران سوم، جادوگران به سرزمین میانه آمدند تا به مردم آزاد در جنگ علیه بازگشت ارباب تاریک کمک کنند. سائورون به موردور بازگشت و بیلو بگینزِ هابیت بدون این که متوجه باشد حلقه یگانه را یافت.

گاندالفِ جادوگر با شک داشتن نسبت به این که حلقه یگانه در شایر در دست بیلو است، شروع به سر زدن مداوم به شایر کرد. وقتی حلقه یگانه به فرودو رسید، گاندالف او را به مأموریت نابود کردن این حلقه یک بار و برای همیشه فرستاد. این گونه بود که جنگ بزرگ (Great War)، جنگی که با نام جنگ حلقه (War of the Ring) هم شناخته می‌شود، آغاز شد که دوران سوم را به پایان می‌رساند. پس از این که حلقه یگانه نابود شد و آراگورن به پادشاهی رسید، امپراطوری‌های آرنور (Arnor) و گاندور به هم پیوستند و دوران سوم به پایان رسید.

دوران چهارم

دوران چهارم وقتی شروع شد که سائورون بالأخره نابود شده بود و نگهبانان سه حلقه (ٰKeepers of the Three Rings) سرزمین میانه را به مقصد سرزمین‌های جادویی غربی ترک کردند. این که آیا دوران چهارم به پایان رسید مشخص نیست. در نهایت، زمان معاصر سر رسید؛ تمام نژادها به جز انسان‌ها از میان رفتند، تا جهان فانی کنونی به ما برسد. با تمام این اوصاف، خط زمانی و این که دقیقاً چه اتفاقاتی منجر به این نتیجه شد نامشخص است.


به مطالعه در مورد سرزمین میانه ادامه دهید


پرسش‌های رایج در مورد سرزمین میانه

چه کسی سرزمین میانه را خلق کرد؟

جی. آر. آر. تالکین کسی بود که سرزمین میانه و دنیای آن را خلق کرد. سرزمین میانه نام یکی از قاره‌های اصلی آردا است که وقایع مهمی مثل داستان ارباب حلقه ها و هابیت در آن جریان دارند.

چه موجوداتی در سرزمین میانه زندگی می‌کنند؟

برای مدتی بسیار طولانی سرزمین میانه محل زندگی نژادها و موجودات مختلفی مثل انسان‌ها، الف‌ها، دورف‌ها، هابیت‌ها، اورک‌ها، انت‌ها، ترول‌ها، اژدهایان و چندین دسته از موجودات دیگر محسوب می‌شد.

آیا تمام داستان‌ها و رویدادهای آثار جی. آر. آر. تالکین در سرزمین میانه به وقوع می‌پیوندند؟

با این که سرزمین میانه خشکی اصلی دنیای آثار تالکین با نام آردا محسوب می‌شود اما تمام وقایع آثار این نویسنده در همین مکان رخ نمی‌دهد.

منبع: Audible
کپی شد https://vgto.ir/ifk
نظرات (۲)
4 5 امتیازها
امتیاز مطلب
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات
Darth-Vader

عالی بود، واقعا همینجوری به نوشتن مقاله راجع به سرزمین میانه ادامه بدید، به نظرم توی مقاله بعدی میتونید راجع nazgul ها و طریقه به وجود آمدنشان و زبان black speech بنویسید.

hurting-other-pepole

من هنوز تو فاز الدن رینگم ، سرزمین های میانه رو که خوندم فکر کردم لندز بیتوین الدن رینگ منظوره و تا ۱۰ دقیقه داشتم با خودم کلنجار میرفتم که سائورون کجای الدن رینگ بود .

2
0
دوست داشتید، نظر دهیدx