۱۰ بازی جهان باز که با هر تصمیم بازیکن واکنش نشان میدهد
همین جزئیات کوچک یک بازی را تبدیل به یک اثر هنری میکنند!
یکی از اصلیترین تمرکزهای توسعهدهندههای بازیهای جهان باز این است که یک دنیا واقعی و ایمرسیو بسازند تا در آن غرق شوید. بازیسازها دائما در حال گسترش مرزهای خود هستند تا واقعگرایی را در بازیهای خود افزایش دهند. یکی از بهترین روشهایی که میتوانند از طریق آن این کار را انجام دهند، این است که یک بازی واکنشپذیر نسبت به اقدامات بازیکن بسازند. برای همین اگر شما واکنشپذیرترین بازیهای جهان باز را نگاه کنید، میتوانید چندین مورد از بهترین بازی جهان باز را هم در آنها ببینید.
بازیهای زیادی هستند که از وقایع و رویدادهای مختلفی استفاده میکنند تا از طریق آن به کارهای شما واکنش نشان دهند. اما برخی از آنها هستند که این کار را به زیباترین و خلاقانهترین روش ممکن انجام میدهند. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود تجهیزات گیمینگ، دست توسعهدهندهها برای ساخت چنین بازیهایی بازتر از همیشه است. پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا با هم بازیهای جهان باز که نسبت به اعمال بازیکن واکنش نشان میدهند را معرفی کنیم.
Dying Light 2
اولین بازی از این مجموعه، یعنی Dying Light، قرار بود که یک دنیای واکنشپذیر نسبت به اعمال بازیکن داشته باشد. ولی بعد از انتشارش متوجه شدیم که اصلا اینگونه نبود. اعتراض طرفداران بازی باعث شد که در نسخه دوم این بازی شاهد وجود یک دنیا به شدت واکنشپذیر باشیم که در آن تک تک کارهای بازیکن، تاثیری بزرگ روی دنیا میگذارد.
شما در طول داستان بازی تصمیمات زیادی میگیرید و در دنیای بازی دشمنان و دوستان خود را انتخاب میکنید. طبق این تصمیمات است که داستان بازی پیش میرود و شما از میان گروههای مختلفی که در بازی وجود دارد، متحدان خود را انتخاب میکنید. ماموریتها، داستان، سلاحها و ویژگیها و بسیاری از موارد دیگر با این انتخاب شما تعیین خواهند شد.
Middle-earth: Shadow Of War
سیستم Nemesis در این بازی یک نوآوری عالی بود که منتقدان و طرفداران زیادی پیدا کرد. این سیستم یکی از مکانیکهای اصلی کل بازی و گیمپلی هستهای آن را تعریف میکرد. جدا از اینکه شما از این مکانیک خوشتان بیاید یا نه، نمیتوانید تکذیب کنید که این سیستم یکی از واکنشپذیرترین بازیهای جهان باز را خلق کرد. شما از طریق مبارزه با مقامداران اورکها در این بازی میتوانستید جایگاه قدرت و توانایی این اورکها را تغییر دهید. حالا علاوه بر این، هر اورکی هم ویژگیهای شخصیتی خودش را داشت و ممکن بود به نفع یا به ضرر شما باشد که به مقام بالاتری برسد.
تمامی اورکهای این بازی اسم دارند و رویارویی با شما را به یاد خواهند سپرد. برای همین شکست یا پیروزی در مقابل آنها میتواند عواقب مختلف و متفاوتی داشته باشد. قدرت، ظاهر و حتی نفوذ این اورکها از طرق مبارزه با شما عوض خواهد شد و ممکن است که یک اورک از یک کاپیتان ساده به یک ژنرال ارتقا پیدا کند، تنها از طریق مبارزه با شما. استودیو Monolith Productions با این نوآوری مکانیکهای گیمپلی را منقلب کرد و قرار است از این سیستم در بازی بعدی خود هم استفاده کنند.
inFamous 2
استودیو ساکرپانچ با ساخت مجموعه inFamous معروف شد. مراحل ساخت این بازیها بیش از یک دهه قبل از شروع ساخت گوست آو سوشیما آغاز شد و بسیاری از طرفداران عاشق داستان این بازیها شدند. این بازیها جزو معدود بازیهایی هستند که به بهترین شکل ممکن روی سیستم کارما و اخلاقی گیمپلی تاکید میکنند و صحبتهای شما در این بازیها تاثیر زیادی روی خروجی آن خواهند داشت.
رفتار NPCها با شما تغییر خواهد کرد و جوری که با شما صحبت میکنند کاملا متفاوت خواهد بود. جدا از آن، ساختمانهای شهر هم دستخوش تغییر میشوند. اگر شما تصمیم بگیرید که شرورانه بازی کنید، کم کم شهر متروکه و ساختمانهای آن خالی خواهند شد. اگر هم بخواهید به عنوان یک قهرمان خوب بازی کنید، میبینید که ساختمانهای ناتمام کم کم ساخته میشوند و شهر زیباتر میشود. در نهایت هم شما پایانی را خواهید دید که لیاقتش را دارید. با توجه به نحوه بازی کردن خود، به یک پایانی میرسید که شاید انتظارش را نداشته باشید.
Fallout: New Vegas
در بازی نیو وگاس هم، مثل دیگر بازیهای این مجموعه، باید تصمیماتی بگیرید که در روند کلی بازی تاثیر خواهند گذاشت. این بازی واکنشپذیری زیادی دارد و رویدادهای درون بازی کاملا وابسته به اقدامات شما در آن هستند. یکی از بهترین مثالهای چنین سیستمی این است که شما اگر به یک گروه از بازی بپیوندید، کم کم با آنها میتوانید شهرهای بقیه را فتح و سرنوشت دنیا را عوض کنید.
حتی اینکه شما با چه سرعتی ماموریتها را انجام میدهید هم مهم است. در این بازی سرعت انجام ماموریتهای میتواند فرق بین رونق، خرابی و یا نابودی کامل یک شهرک باشد. مثل دیگر بازیهای نقش آفرینی بتسدا، در این بازی همراهان شما ممکن است کشته شوند و یا برای همیشه شما را ترک کنند.
Disco Elysium
شاید از نظر فنی این بازی یک عنوان جهان باز نباشد، ولی این بازی یک نقشه خیلی بزرگ دارد که در آن میتوانید آزادانه بگردید و هر کاری که میخواهید را انجام دهید. البته باید اول یک سری ماموریت انجام دهید، ولی بعد از آن میتوانید. شما در این بازی در نقش یک کارآگاه بازی میکنید و باید یک سری معما و پرونده مختلف را حل کنید. تمامی دنیا اطراف شما هم با توجه به روند حل این معماها تغییر میکند و بخشهای مختلف شهر ممکن است به دست گروههای مختلفی بیفتد، خراب شود و یا بازسازی شود.
البته جدا از این موارد، جان NPCها هم به طور کامل در دست شماست. اینکه شما تصمیم بگیرید که از چه سیستم سیاسیای حمایت میکنید هم میتواند در جان این افراد دخیل باشد. در کل اگر خواستید این بازی را امتحان کنید، حتما حواستان به تک تک تصمیمهایی که میگیرید باشد. این تصمیمات میتوانند سرنوشت تمامی افراد درون بازی را عوض کنند.
The Witcher 3: Wild Hunt
بازی The Witcher 3 یکی از بزرگترین و زیباترین دنیاهای آزاد را دارد و در آن میتوانید به راحتی هزاران ماموریت و ماجرا مختلف پیدا کنید و در آنها شرکت کنید. این بازی سرشار از تصمیمات مختلفی است که در سرنوشت شما و دوستانتان دخیل است. در طول داستان بازی، شما با سوالهای مختلفی مواجه میشوید که جواب آنها یا اصلا اهمیتی ندارد، یا سرنوشت تمامی افراد داخل بازی را تغییر میدهد. طبیعتا این بازی پایانهای مختلفی هم دارد و این تصمیمات شما در طول بازی تعیین خواهند کرد که شما به کدام یک از این پایانها خواهید رسید.
Red Dead Redemption 2
یکی از نوآورانهترین و بزرگترین و واکنشپذیرترین بازیهای جهان باز که میتوانید پیدا کنید، بازی Red Dead Redemption 2 است. در طول این بازی، محیط و NPCها با کارهای شما تغییر خواهند کرد. اصلیترین بخش این واکنشپذیری هم مکانیک شرافت یا Honor بازی است. این سیستم تغییرات خیلی بزرگی را درون ماموریتها و داستان اصلی بازی ایجاد میکند، با این حال تاثیر آن را روی کارهای عادی در بازی هم میتوانید ببینید. شما باید در طول بازی به خودتان، اسبتان و کمپی که درونش زندگی میکنید رسیدگی کنید. اگر این کار را نکنید، به آهستگی خرابی و کثیفی تک تک این موارد را خواهید دید. در کل این بازی شاید یکی از بهترین گزینههای مدرن این سبک باشد و قطعا ارزش تجربهاش را دارد.
Baldur's Gate 3
یکی از بهترین مثالهای ممکن برای واکنشپذیرترین بازیهای جهان باز Baldur's Gate 3 است. در این بازی شما به معنا واقعی کلمه آزادی کامل دارید. تفکرات شما، ظاهر شما و یا حتی نحوه بازی کردنتان میتواند روی تک تک جزئیات کوچک و بزرگ بازی تاثیر بگذارد. برای مثال اگر شما به یک کودک در مراحل اولیه بازی کمک کنید، ممکن است از طرف دوستانشان یک انگشتر خیلی خوب دریافت کنید. این موضوع شاید کوچک به نظر برسد، ولی در اواخر بازی همین کار کوچک به کارتان خواهد آمد.
متاسفانه این بازی به قدری بزرگ است و تمامی قسمتهای آن به هم متصلند که نمیتوان بخشی از آن را مثال زد و تجربه بازی را برای شما خراب نکرد. تنها این موضوع را بدانید که اگر میخواهید Baldur's Gate 3 را بازی کنید، حواستان باید به حتی نحوه راه رفتن خودتان هم باشد چون ممکن است که یک اتفاق زنجیره وار را رقم بزند و سرنوشت تمام جهان را عوض کند. به هر حال الکی نیست که این بازی بیش از ۱۷ هزار پایان مختلف دارد.
Skyrim
شاید دیدن نام اسکایریم در این لیست کمی عجیب باشد، ولی این بازی قطعا یک جایگاهی در این لیست دارد. اسکایریم یکی از قدیمیترین بازیهای نقشآفرینیای است که هنوز هم هزاران بازیکن و طرفدار دارد. شما در این بازی به عنوان یک جنگجو بازی میکنید که قصد دارد یک پیشگویی را به واقعیت تبدیل کند و دنیا را از شر چندین اژدها ترسناک نجات دهد.
بازی به اینکه شما به چه روشی ماموریتها را انجام میدهید کاری ندارد و صدها راه جلو شما میگذارد. شما میتوانید مخفیانه بازی کنید، میتوانید با جادو پیش بروید و میتوانید با زرهای سنگین و رو در رو با دشمنان خود مبارزه کنید. در طول بازی شما با گروههای مختلفی آشنا میشوید و با توجه به تصمیماتی که میگیرید میتوانید سرنوشت سرزمین اسکایریم را تغییر دهید. شما میتوانید تمامی شهرهای این قاره را به آتش بکشید و در میان درگیریها با اژدهایان، یک جنگ داخلی هم راه بیندازید. میتوانید هم مسیر دیپلماسی را پیش بگیرید و اختلافات بین نژادهای این بازی را رفع کنید. اینکه از کدام مسیر میخواهید پیش بروید با خود شماست.
The Outer Worlds
بازی The Outer Worlds یک نقشآفرینی شاهکار است که به بازیکنان این اجازه را میدهد تا به هر شکلی که دلشان میخواهد بازی را تجربه کنند. این بازی که توسط استودیو معروف ابسیدیان ساخته شده است، یک دنیا آینده را به تصویر میکشد که در آن شرکتها بر تمامی جهان حکومت میکنند. دنیا واکنشپذیر این بازی باعث میشود که کارهای شما هم بر داستان و هم بر دنیا بازی تاثیری مستقیم بگذارند. یکی از بهترین مثالهای این مورد این است که شما میتوانید حضور ارتش و نظامیان را با توجه به کارهای خود تحت تاثیر قرار دهید.
شما میتوانید بین چندین گروه مختلف در بازی یکی را انتخاب کنید و به آن وفادار باشید. این کار باعث میشود که دوستیها و روابطی که شکل میدهید تاثیری مستقیم بر روی داستان و تجربه شخصی شما داشته باشد. حتی ماموریتهای جانبی بازی هم از این طریق تغییر میکنند و این موضوع باعث میشود که هر کسی یک تجربه متفاوت از این بازی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.