ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

چرا Concord می‌تواند همان اورواچ ۲ باشد که انتظار داشتیم؟

تاج پادشاهی اورواچ در خطر است!

محمدرضا نوروزی
نوشته شده توسط محمدرضا نوروزی | ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

در مراسم اخیر استیت آو پلی سونی، شاهد اولین نمایش گیم‌پلی از بازی Concord بودیم که به نظر اثر مهمی برای پلی‌استیشن است. این بازی هیرو شوتر (Hero Shooter) توسط استودیوی Firewalk در دست ساخت قرار گرفته و به نظر برخلاف بازی‌های آنلاین این روزها یک تجربه‌ی رایگان نیست و به مانند نسخه‌ی اولیه اورواچ، یک تجربه‌ی پولی به شمار می‌رود. اما چرا به این بازی امید داریم؟ در ادامه این مطلب با ویجیاتو همراه باشید.

چرا طرفداران از دست اورواچ ۲ شاکی هستند؟

Concord

وقتی در سال ۲۰۱۶ اورواچ ۱ منتشر شد، هیچ منتقد یا بازیکنی فکرش را هم نمی‌کرد که بلیزاردی که سال‌ها به خاطر بازی‌های نقش آفرینی و یا استراتژی بزرگش ساخته می‌شود بتواند تجربه‌ای تقریبا جدید به اسم هیروشوتر را آن هم با دوربین اول شخص به دنیای ویدیوگیم معرفی کند. تجربه‌ای که بازیکن با پرداخت ۶۰ دلار می‌توانست به تمام بخش‌های آن دسترسی داشته باشد و ایونت‌های جذاب مناسبتی را تجربه کرده و اسکین‌های شدیدا خلاقانه‌ی بازی را صرفا با بازی‌ و به دست آوردن لوت‌باکس‌های عموما ارزشمند به دست آورد. البته که شما می‌توانستید این لوت‌باکس‌ها را به صورت جداگانه هم خریداری کنید، اما آنقدر بازی در این راه سخاوتمندانه عمل می‌کرد که عملا نیازی به این کار احساس نمی‌شد و در هفته می‌توانستید ده‌ها لوت‌باکس رایگان به دست آورده و اسکین شخصیت دوست داشتنی خود را به صورت تصادفی یا با کمک سکه‌های داخل بازی به راحتی خریداری کنید.

البته اورواچ یک تجربه‌ی داستانی هم به شمار می‌رفت و هر یک از شخصیت‌های بازی، یک انیمیشن کوتاه بسیار با کیفیت داشتند که داستان دنیای اورواچ را روایت می‌کرد و با مراجعه به یوتیوب می‌توانستید با تماشای این ویدیوها (که واقعا دست کمی از انیمیشن‌های کوتاه ساخته شده توسط پیکسار نداشت) با کاراکترهای محبوب خود بیشتر آشنا شوید و حتی دیالوگ‌های محبوب این انیمیشن‌ها را در طول مبارزات خود در بازی میان کاراکترها بشنوید. مثلا اگر گنجی (Genji) می‌شدید و آلتیمیت اتک هانزو (Hanzo) را به مانند انیمیشن دفع می‌کردید، دیالوگ‌های بامزه‌ای در طول مبارزات رد و بدل می‌شد که حس یک دنیای زنده و جذاب را به بازیکن منتقل می‌کرد.

گذشت تا این که رسیدیم به انتشار اورواچ ۲ و البته بلیزادی که تمام قول و قرارهای خود را زیر پا گذاشت و با دنبال کردن سیاست بازی‌های f2p تصمیم گرفت تا اورواچ را به یک اثر رایگان تبدیل کند. بخش‌ ویدیوهای داستانی دیگر به آن شکلی که باید ادامه نیافت و با حذف قسمت داستانی و البته پولی کردن بخشی از محتوای بازی و تبدیل پول رایگان داخل اثر به چندین واحد پول پریمیوم، اسکین‌هایی که به سادگی می‌توانستید خریداری کنید را با قیمت بسیار بالایی به شما فروحته می‌شد. طرفداران حسابی عصبانی شدند و با بمباران کردن صفحات بازی با نظرات منفی، از خجالت سازندگان درآمدند. البته که هنوز هم اورواچ یکی از مهم‌ترین بازی‌های لایو سرویس بوده و تعداد بی‌شماری از بازیکن‌ها مشغول تجربه‌ی این اثر هستند.

برگ برنده Concord چیست؟

Concord

اما این بحث‌ها چه ربطی به Concord و تا حدی Marvel Rivals دارد؟ اینکه این بازی‌های می‌توانند با تکرار نکردن اشتباه اورواچ و استفاده از شرایط به وجود آمده، طرفداران این بازی را به خود جذب کرده و به تجربه‌ای جذاب و دوست داشتنی تبدیل شوند. در رابطه با مارول رایوالز در آینده صحبت خواهیم کرد، اما بگذارید تا کمی روی Concord تمرکز کنیم.

شاید برای خیلی از شما، اولین نمایش از گیم‌پلی بازی Concord یادآور دستینی ۲ بود، اما تریلر سینماتیک و روابط بین شخصیت‌ها بیش از هر چیزی من را به یاد تریلرهای سینماتیک قدیمی اورواچ انداخت. نحوه‌ی تعامل بین شخصیت‌ها داخل مبارزات و بسیاری از ابیلیتی‌های بازی و حتی نقشه‌ها تا حد زیادی از این بازی الهام گرفته، اما حس و حال متفاوت خود را نیز به بازیکن منتقل می‌کند. شخصیت‌هایی که در طول ویدیوی سینماتیک بازی دیدیم، مثل 1-off که به شکل عجیبی من را به یاد بیمکس می‌انداخت یا Lennox که انگار از دل دنیای نگهبانان کهکشان بیرون آمده بود، به سادگی به دل بازیکن می‌نشینند و به نظر می‌رسد که کنکورد می‌تواند در ارائه‌ی یک جهان نه چندان منحصر به فرد، اما آمیخته به جهان‌های دوست داشتنی و جالبی مثل جنگ ستارگان و محافظین کهکشان به شکل فوق‌العاده خوبی عمل کند.

ممکن است در نگاه اول وقتی گفته می‌شود که در طول تجربه‌ی Concord به صورت In-Game محتوای سینماتیک متداومی خواهید داشت، اینطور برداشت کنید که خب این چه تاثیری می‌تواند در تجربه‌ی من از بازی بگذارد، اما یک نکته‌ی خیلی مهم در این بخش وجود دارد. خیلی از بازیکن‌های آثار هیروشوتر، حسابی با کاراکتر اصطلاحا Main خود خو می‌گیرند و این روی تجربه‌ی نهاییشان از بازی خیلی موثر است. ممکن است کسی با کاراکتر دی‌وا و خلق و خوی گیمری‌اش حسابی ارتباط برقرار کند و اصلا به همین دلیل با او تمرین کند تا به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل شود و همین در رابطه با دیگر شخصیت‌ها نیز صدق می‌کند. کنکورد هم می‌تواند با ارائه‌ی این محتواهای سینماتیک به شکل ساده و داخل بازی، طرفدارانش را حسابی غرق دنیای خود و البته تئوری‌هایش کرده و نهایتا با نگه‌ داشتن بازیکنان، ارتباط عمیقی با آن‌ها برقرار کند که برای یک تجربه‌ی لایو سرویس خیلی مهم است.

نقش پرداخت‌های درون برنامه‌ای و ایونت‌های رایگان Concord

Concord

از داستان و شخصیت‌ها که بگذریم، گفته شده که کنکورد یک تجربه‌ی پولی بوده که آپدیت‌ها و شخصیت‌های رایگانی را دریافت خواهد کرد. اگر این ادعا درست باشد، به نظر می‌رسد که بازی قصد دارد تا راهی که هل‌دایورز۲ و یا اورواچ ۱ در پیش گرفته بودند را ادامه دهد. در هل‌دایورز اگرچه شما می‌توانید پول داخل بازی را خریداری کنید، اما از آن جا که بازی را خریداری کرده‌اید، پول پریمیوم را می‌توانید با بازی کردن نیز به دست آورید و همین باعث شده تا بازیکن حس خوبی نسبت به بازی داشته باشد و اینطور برداشت کند که تلاشش نهایتا نتیجه داشته و می‌تواند مزد زحمتش را با خریداری آیتم‌های مختلف داخل بازی ببیند.

اگر Concord هم بتواند یک تجربه‌ی پولی باشد که نهایتا در طول تجربه‌ای که ارائه می‌دهد، حداقل بازیکن را مجبور به خرید درون برنامه‌ای نکرده و پول پریموم داخل بازی را با تلاش بازیکن و البته پیشروی او در بتل‌پس رایگان یا انجام کوئست‌های روزانه به او اهدا کند، می‌تواند یک تجربه‌ی دوستانه باشد و یک کامیونیتی سالم و البته وفادار به خود را جذب کند. البته که صرف این موضوع کافی نیست و ایونت‌های مختلف داخل بازی با تم داستانی و همچنین یک سری گیم‌مود محدود به مناسبت تعطیلات مختلف که عموما داخل بازی‌های لایو سرویس دیده می‌شود هم امر بسیار مهمی خواهد بود.

اگر بازی‌های بلیزارد را در گذشته تجربه کرده باشید، ایونت‌هایی مثل حالت‌های مختلف Brawl در Heroes of Storm به مناسبت رویدادهایی مثل جشن تابستانه و بازی «پول پارتی» یا ایونت‌ شکار یتی اورواچ برای کریسمس مثال‌های خیلی خوبی برای این رویدادهای رایگانی هستند که بازیکن‌ها را به مناسبت‌های مختلف دوباره به سمت بازی هدایت می‌کنند تا برای کسب آیتم‌های کم‌یاب این ایونت‌ها تلاش کنند، یا مثلا می‌توانیم به فورتنایت و ایونت‌های معروفش که نیازی به معرفی ندارند اشاره کرد.

گیم‌پلی و گان‌پلی

Concord

نهایتا بد نیست تا کمی هم به گیم‌پلی بازی بپردازیم. این روزها بازی‌های مختلفی را می‌بینیم که قصد دارند تا یک تجربه‌ی هیرو شوتر را به تصویر بکشند که بسیاری از آن‌ها، کپی‌های بی‌کیفیتی از آثار بزرگ هستند. ورود به این ژانر یعنی مبارزه با غول‌هایی مثل پالادینس و اورواچ که هر یک در این راه استاد شده‌اند و لازمه‌ی شکست این دو بازی، ارائه‌ی شخصیت‌هایی بالانس و البته متنوع خواهد بود که مثال بسیار خوب آن تریلر منتشر شده از مارول رایوالز در رویداد استیت آو پلی است که مهارت‌های ویژه و جدیدی را برای ابرقهرمان‌های مارولی خود از جمله ونوم و هلا به تصویر می‌کشد.

البته که در تریلر کنکورد هم شاهد چنین ابلیتی‌هایی خصوصا برای شخصیت 1-off بودیم و از آن جایی که تمام شخصیت‌های بازی به تصویر کشیده نشدند، می‌توان انتظار داشت که هر یک از این شخصیت‌ها بتوانند تجربه‌ی منحصر به فردی را به تصویر بکشند. در طول مراسم گفته شد که طراحان این اثر از بازی‌های فایتینگ برای طراحی قابلیت‌های شخصیت‌ها استفاده کرده‌‌اند که ایده‌ی جالبی است، اما نهایتا باید دید که در عمل هم آیا با حال و هوای یک تجربه‌ی هیرو شوتر جور در می‌آیند یا که ماجرا چیز دیگری خواهد بود.

در طول تریلر به نظر می‌رسید که علاوه بر قابلیت‌های منحصر به فرد بازی، تیراندازی و گان‌پلی هم نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد و طراحی سلاح‌ها بیش از هر چیز ما را به یاد دستینی می‌اندازد که به نظرم یک ویژگی مثبت و برگ برنده‌ای برای بازی است. بانجی به خوبی توانسته تا سلاح‌های متنوع و کارآمدی را برای دستینی طراحی کند که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد و البته کنترل مخصوص به خود را دارند و همکاری این استودیو با فایرواک می‌تواند نوید یک گان‌پلی سرگرم کننده در یک تجربه‌ی هیروشوتر را به ما ارائه بدهد.

نتیجه

Concord

روی کاغذ اگر Concord بتواند تا به خوبی نقاط ضعف اورواچ را بشناسد، یک تجربه‌ی کاربر دوستانه باشد و به مواردی که داخل این مقاله گفته شد دقت کند، این پتانسیل را دارد که به یکی از بهترین بازی‌های هیروشوتر فعلی تبدیل شده و در کنار بازی‌های بزرگ این ژانر به حیات خود ادامه داده و بازیکنان بسیاری را روز به روز به خود جذب کند. اما نظر شما چیست؟ به این بازی امید دارید و حاضرید برای خرید یک اثر هیرو شوتر در نسلی که اکثر بازی‌های لایو سرویس رایگان هستند پول خرج کنید؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی