ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

dark souls
اخبار و مقالات

چرا ژاپن را می‌توان قطب بزرگ بازی‌سازی جهان دانست؟

مدتی قبل، لایو اکشنی با اسم آلیتا: فرشته جنگ توجهم را به خودش جلب کرد. از ابتدای دیدن لایو اکشن، فکر می‌کردم که داستانش از روی یک بازی ژاپنی ساخته شده باشد که خیلی وقت ...

غزل میر
نوشته شده توسط غزل میر | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

مدتی قبل، لایو اکشنی با اسم آلیتا: فرشته جنگ توجهم را به خودش جلب کرد. از ابتدای دیدن لایو اکشن، فکر می‌کردم که داستانش از روی یک بازی ژاپنی ساخته شده باشد که خیلی وقت پیش‌ها بازی کرده بودم. با کمی جستجو متوجه شدم که درست فکر می‌کردم. داستان این لایو اکشن از روی یک بازی قدیمی به اسم Gunnm: Martian Memory ساخته شده بود که انتشار آن به ۲۲ سال قبل باز می‌گشت.

فضای آخرالزمانی این بازی ژاپنی که در سبک نقش آفرینی فرم جالبی را به خود گرفته، از روی انیمه‌‌‌ای با همان نام آلیتا ساخته شده بود. داستان‌پردازی و فضاسازی این بازی باعث می‌شد کنجکاو شوم که آیا تمام بازی‌های ژاپنی، داستانی همین‌قدر عمیق و جذاب دارند؟

gunnm بازی
بازی قدیمی گانم که لایو اکشن آلیتا: فرشته جنگ از روی آن ساخته شده است

ژاپن تا به امروز شاهکارهای زیادی را در جهان بازی پدید آورده است. از بازی‌های قدیمی مانند سری فاینال فانتری و پرسونا گرفته تا دارک سولز و دویل‌می‌کرای، همه بازی‌هایی هستند که حتی اگر بازی نکرده باشیم، اسمشان جایی به گوشمان خورده است. ساخت اولین بازی در ژاپن به سال ۱۹۷۸ یا ۱۳۵۶ خودمان با نام اسپیس اینویدرز (Space invaders) برمی‌گردد، زمانی که حتی خیلی از کشورهای متمدن امروز با تکنولوژی‌های پیشرفته کامپیوتری آشنا نبودند. به مرور زمان فرانچایز‌های بزرگی مانند سوپر ماریو و افسانه زلدا به‌ وجود آمدند که امروز حتی کسانی که بازی‌های ویدیویی را دنبال نمی‌کنند، این نام‌ها را شنیده‌اند.

اکثر این بازی‌ها تفاوتی نسبی با بازی‌های غربی‌ای دارند که امروز دنیای بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص داده‌اند. البته هر چند که غرب تلاش کرده تا این صنعت را در مشت خود بگیرد و طرفداران خیلی زیادی را هم به خود جذب کرده است، اما از طرفی خلاقیت استودیوهای بازی‌سازی در ژاپن رو به رشد بوده تا بازی‌هایی را با گیم‌پلی زیبا و داستان گیرا پدید آورد. اما به‌طور کلی، چرا ژاپن را می‌توان قطب بزرگ بازی‌سازی جهان دانست؟

منشا خلاقیت ژاپنی‌ها

بازی‌هایی که توسط این کشور آسیایی ساخته شده‌اند، واقعا عجیب و غریب هستند. شاید حتی این بازی‌ها به ذائقه خیلی از گیمرهای اروپایی و غربی‌ خوش نیاید که دلیل آن را می‌توان گرافیک منحصر به فرد، داستان‌های عجیب و گیم‌پلی‌های هوشمندانه‌ آن‌ها دانست.

بازی شنومی

ژاپن بر خلاف غرب، کشوری با تمدن کهن و فضای سنتی است. بارها تجربه امپراطوری‌ها و عصرهای متفاوتی را داشته تا دیگر امروز به عصر هی‌سی (Heisei) رسیده است. افسانه‌های غنی و داستان‌های بسیار قوی را در درون خود پرورش داده که با نوآفرینی و بهره گرفتن از فضای باستانی این کشور به ‌وجود آمده‌اند. انیمه‌ها‌، کمیک‌ها، بازی‌های ویدیویی، کتاب‌های داستان زیادی تحت تاثیر همین فضاسازی متولد شده‌اند و حتی در سطح جهانی درخشیده‌اند. این‌ها به ‌خوبی نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها استاد خلق اثر و طراحی محیط هستند.

علاوه بر فضا و تمدن‌هایی که ژاپن را به کشوری متفاوت در آسیا تبدیل کرده، طبیعت این کشور هم تاثیر زیادی روی خلق کردن این آثار گذاشته است. شاید ارتباط طبیعت با بازی‌سازی عجیب به‌نظر برسد اما علاوه بر اینکه خیلی از بازی‌سازان از طبیعت الهام می‌گیرند و برای بازی ایده به‌دست می‌آورند، فضای خیلی از بازی‌های ژاپنی و انیمه‌ها را طبیعت زیبای ژاپن شکل داده‌اند.

همچنین این طبیعت ارگانیک آسیایی باعث شده ژاپنی‌ها در بازی‌های خود از کاراکترهای دیگری همچون حیوانات و گیاهان هم استفاده کنند و همانند سونیک و پوکمون نقش اصلی بازی واقع شوند. حتی گاهی موجوداتی تحت تاثیر نمونه‌های واقعی طبیعت خلق شده‌اند که کاملا خیالی بوده‌اند و وجود خارجی نداشتند. البته این اتفاق در صنعت بازی کشورهای دیگر نیز رخ داده اما در بازی‌های ژاپنی بیشتر مشهود بوده است.

انیمه One punch man

گرافیک بازی‌های ژاپنی معمولا متفاوت از دیگر کشورها است. حتی گاهی فکر می‌کنم که نکند واقعا آدم‌ها در ژاپن شکل دیگری باشند! از بازی‌های دوبعدی‌شان نظیر کرونو تریگر (Chrono Trigger) گرفته تا بازی‌های سه‌بعدی نظیر رزیدنت اویل و متال گیر سالید همه آرت‌ استایل‌های خاص خودشان را دارند. حتی آرت استایلی جداگانه و ژانرهای مختص به خودشان را ساخته‌اند. دلیل این تفاوت، ریشه در فرهنگ و نقاشی‌های قدیمی ژاپنی دارد که از گذشته‌های دور در آن نابغه بوده‌اند و هنرمندان زیادی را در این عرصه پرورش داده‌اند.

گیم‌پلی جذاب بازی‌های ژاپنی معمولا از پازل‌هایی به‌وجود آمده‌اند که واقعا نیاز به فکر کردن دارند. البته جوری نیستند که شما را ناامید کنند (شاید به‌جز باس‌فایت‌های دارک سولز!)، اما گویا به‌شما می‌گویند که برای عبور کردن از این مرحله باید تلاش جدی کنید. این دقیقا همان روحیه‌ای است که ژاپنی‌ها حتی برای کار کردن نیز پیش می‌گیرند تا به موفقیت برسند.

منشا دیگر این خلاقیت‌ها به بازی‌های سنتی غیر ویدیویی نیز باز می‌گردد. ژاپن از کشورهایی است که حتی قبل از متولد شدن صنعت بازی‌های ویدیویی، نبوغ خاصی در طراحی بازی‌های گروهی و دسته جمعی و بازی‌های رومیزی و کارتی داشته است. بازی‌هایی که کودکان در مدرسه و خیابان انجام می‌دهند یا بازی‌هایی که در فستیوال‌ها و جشن‌های سنتی صورت می‌گیرد، همه دلیلی برای موفقیت امروز ژاپنی‌‌ها در صنعت بازی است.

بازی پرسونا ۵

آخرین نکته‌ای که ژاپنی‌ها را از غربی‌ها متمایز می‌کند و نشانگر خلاقیتشان است استفاده از کاراکترهای متفاوت است. ژاپن فقط روی چند داستان با پایان مشخص و شخصیت‌های مرد کت شلوار پوش یا پسر نوجوان ماجراجو مانور نداده است. بلکه از همان ابتدا از شخصیت‌های متفاوت و حتی زنان در بازی‌های خودش استفاده کرده و در دورانی که غرب هنوز درگیر تبعیض جنسیتی و ادعای تمدن بوده، در بازی‌هایی نظیر بایونتا کاراکترهای اصلی خود را زنان معرفی کرده است.

ژانرهایی که ژاپنی‌ها بیشتر به سراغ آن می‌روند

ژاپنی‌ها عاشق ژانرهای ترسناک و وحشت‌آورند. بی‌پروا صحنه‌هایی خشن و خونین را در بازی‌‌هایشان نمایش می‌دهند که ناخودآگاه باعث القای وحشت می‌شوند. خیلی از این صحنه‌ها، حتی حالت تخیلی و مبالغه به خود می‌گیرد و هیجان زیادی دارند. در اصل می‌توان گفت ژاپنی‌ها حتی در انیمه‌هایشان هم بیشتر با هیجان و شور داستان‌سرایی می‌کنند و باعث ایجاد ترس درون شما می‌شوند.

همین باعث شده تا زیر‌ژانرهای دیگری نظیر مخفی‌کاری و Run and Hide (فرار کردن و قایم شدن) به‌وجود بیاید که در بازی‌هایی نظیر کلاک توئر (Clock tower) کاملا دیده می‌شود. بدون شک، یکی از شرکت‌های موفق سازنده بازی در این کار، کپکام است. حتی اگر یکبار تیزری از سری بازی‌های رزیدنت اویل دیده باشید متوجه این قضیه خواهید شد.

بازی دارک سولز

در وهله بعدی، ژاپنی‌ها بیشترین بازی را در سبک نقش آفرینی و ماجرایی دارند. البته حالا دیگر این ژانرها کمی با هم ترکیب شده‌اند و بازی با یک ژانر مشخص کمتر پیدا می‌شود، اما ژاپنی‌ها در تولید بازی‌های نقش آفرینی موفقیت زیادی را کسب کرده‌اند. بازی‌ قدیمی مثل دانکی کانگ یکی از بهترین نقش آفرینی‌های ژاپنی محسوب می‌شود که شما در نقش یک میمون بازی را پیش می‌برید.

بازی‌هایی که در قالب شخصیت و موجودات عجیب و غریب بازی را پیش می‌رود، یکی از نشانه‌های بازی‌ها در ژاپن است. بازی تبدیل شوندگان که یکی از بازی‌های نوستالژی دهه هفتاد محسوب می‌شود، نمونه‌ای برای این موضوع است. ژاپنی‌ها با تخیل و خلاقیت همواره شخصیت‌های عجیبی را ساخته‌اند، به ربات‌ها جان داده‌اند و فضاهای حیرت انگیز فرازمانی و در آمیخته با تکنولوژی را پدید آورده‌اند.

ژاپن در بازی‌های آنلاین کمتر حضور پیدا کرده است. هر چند که طبق آمارها، حدود 117.6 میلیون نفر از جمعیت 127 میلیون نفری ژاپن جمعیت آنلاین هستند. حتی تعداد گیمرها در ژاپن حدود 70 میلیون برآورد شده است. اما احتمالا چون داستان‌سرایی و گیم‌پلی برای ژاپن اهمیت بیشتری دارد، کمتر به سمت بازی‌های آنلاین می‌رود و این عرصه را در دست غرب باقی می‌گذارد.

بازی فاینال فانتزی

بیشتر بخوانید:

بومی‌سازی و بازی‌های انحصاری در ژاپن

بررسی تمدن این کشور آسیایی دقیقا همان دلیلی است که باعث بومی شدن برخی بازی‌ها در ژاپن می‌شوند. بومی‌سازی در ژاپن فقط منحصر به زبان و شکل و شمایل بازی‌ها نمی‌شود. ژاپنی‌ها بازی‌ها را دقیقا آنطور می‌سازند که خودشان هستند، بدون هیچ کم و کسری. لباس‌ها، لهجه‌ها، چهره‌ها و حتی غذاهای درون بازی! همه‌چیز را به اصطلاح ژاپنی می‌کنند.

برای همین است که تصمیم گرفته‌‌اند بازی‌هایی را تحت عنوان انحصاری‌های ژاپن منتشر کنند. البته این‌طور نیست که شما در کشوری خارج ژاپن نتوانید به این بازی‌ها دسترسی داشته باشید اما این بازی‌ها فقط در ژاپن منتشر می‌شوند. اگر عناوینی مانند سوییت هوم (Sweat Home)، پلیس‌نوتس (Policenauts)، کپتین رینبو و شاینینگ فورس (Shining Force) را جستجو کنید متوجه می‌شوید که این بازی‌ها با حس و حال ژاپنی فقط مخصوص همین کشور هستند.

بازی tralls of cold steel

استودیوهای ژاپنی

حتی اگر ژاپن را از نظر تولیدات نرم‌افزاری قبول نداشته باشید، قطعا در برابر تولیدات سخت‌افزاری آن متجیر می‌شوید. ژاپن در عرصه تکنولوژی همواره یک سر و دست از هم‌رده‌های خود بالاتر است. نه تنها در قلب توکیوی خود هزاران استودیوی کوچک و بزرگ بازی‌سازی را جای داده است بلکه در تولید کنسول نیز موفق بوده است.

سونی و نینتندو هر دو در ژاپن متولد شده‌اند. مهد سگا و بسیاری از آرکید‌ها نیز ژاپن بوده است. بسیاری از بازی‌های آمریکایی وجود دارند که روی همین کنسول‌ها منتشر شده‌اند و محبوبیت زیادی را کسب کرده‌اند. پس هرگز نمی‌توان تاثیرات ژاپن در بازی‌ها را نادیده گرفت.

کوجیما
کوجیما و نورمن ریدس، بازیگر نقش اصلی بازی دث‌استردنیگ

بازی‌سازان بزرگی نظیر کوجیما و استودیوهای قوی کونامی، بندای نامکو و کپکام همگی از ژاپن طلوع کرده‌اند. بی‌توجهی به کمک‌های بسیار زیاد کوجیما به صنعت بازی‌سازی واقعا کم‌لطفی است. داستان‌پردازی‌های او آنقدر تحسین برانگیز است که حتی با گذشت چندین سال، نکته‌هایی از داستان‌های او کشف می‌شود که درک آن در آن زمان دشوار بوده است.

هیتا میوشی یکی از بنیان گذاران H2 Interactive در مورد صنعت بازی ایران می‌گوید:

ایران از لحاظ تاریخی و حماسی، پتانسیل بسیاری دارد. راهکار این است. ما در ژاپن، پنجاه سال است که بازی می‌سازیم. پنجاه سال بازی ساختیم تا به اینجا رسیدیم، شما هم پنجاه سال بازی بسازید.

در نهایت، هر چه که باشد، خیلی‌ها ژاپن را در صنعت بازی‌های ویدیویی نادیده می‌گیرند و می‌گویند که دوران ژاپن به پایان رسیده است. اما ژاپن، کشوری که فرنچایزهای زیادی را به دنیای بازی‌ها هدیه داده، باید خارج از رقابت با غرب دیده شود و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های بازی‌سازی جهان شناخته شود. شاید حس و حال متفاوتی را آن‌ بازی‌ها دریافت کنید، اما شما دث‌استردینگ را بازی نمی‌کنید تا برای آن رقیب پیدا کنید. آن را بازی می‌کنید زیرا دقیقا به دنبال همان حس و حال متفاوت ژاپنی می‌گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Mohamad Javad
    Mohamad Javad | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    به نظر من ژاپن تونسته هم خودشو به روز کنه و هم به سنت ها و ارزش هاش وفادار بمونه. این موضوع رو توی همه آثار ژاپنی میتونید ببینید. من واقعا لذت میبرم از این همه نبوغ ژاپنی ها.
    متاسفانه ایران از نظر فرهنگی داره دچار از هم گسیختگی فرهنگی میشه و برای همین خیلی سخته که بتونیم مثل ژاپن آثاری این چنین منسجم، وفادار به فرهنگ و البته به روز و بی نظیر بسازیم. چون که در هر صورت از یه ور بوم میفتیم.

  • Vortex
    Vortex | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    بازی های ژاپنی اصلا یه حالو هوای دیگه دارن...طوری ساخته میشن...که آدم ازشون لذت میبره...البته شاید بعضیا که بازی های استاد میازاکی رو بازی کرده باشن باهام مخالف باشن ولی من به حق بازی های زاپنی رو خیلی دوس دارم مثل
    Sekiro Shadows Die Twice
    Bloodborne
    Ghost Of Tsushima
    Dark Souls
    خصوصا موسیقی Sekiro که واقعا شاهکاره...?

  • mani-taryaki
    mani-taryaki | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    لطفا بخش تایید کامنت رو تو سایت فعال کنید فوش و ترول خیلی زیاد شده -_-

  • mani-taryaki
    mani-taryaki | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    ببخشید بابت اسپم اما چرا از کاربر sam_fisher خبری نیست دلم تنگ شده واسش -_-

    • ممد
      ممد | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      آره جزو همکاران ترولت بود

      • mani-taryaki
        mani-taryaki | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        من که ترول نیستم -_-

  • سینا
    سینا | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    آمریکا و ژاپن با اختلاف زیادی پیشرفته ترین و فعالترین و پولسازترین کشورها در صنعت بازی سازی هستن و درجه بعد انگلیس و آلمان و فرانسه و کره جنوبی در این صنعت قدرتمندن. لهستان هم چند شرکت معدود ولی بسیار قدرتمند داره. متاسفانه چین به خاطر محدودیت های داخلی بازار ایزوله ای داره و کلا در دنیای دیگه سیر میکنه.

    • MostafaSamadi81
      MostafaSamadi81 | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      ایران چه طوره؟ :-/

  • sepehr
    sepehr | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    50 سال بازی سازی از حالا شروع شد

  • S.Rahimi
    S.Rahimi | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    آقا من به یه نتیجه ای رسیدم که ما با آثار ژاپنی و مجموعا شرقی به دلیل شرقی بودنمون بیشتر ارتباط میتونیم برقرار کنیم تا غربی یا هر جایی میتونید به انیمه ها رجوع کنید که ما باهاش احساس بیگانگی نداریم انگار که از خودمونه
    شایدم احساس من اینجوریه نظر شما چیه؟؟

    • Nima Apkclub‬‏
      Nima Apkclub‬‏ | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      احساست غلطه

      • S.Rahimi
        S.Rahimi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        عزیزم احساسات که نمیشه غلط باشه غیر ممکنه غلط بودن برای استدلال و قضیه هاست
        بهتره بگی موافق نیستم

    • PlagroundGames
      PlagroundGames | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      به بازی هاشون کار ندارم
      ولی انیمه هاشون واقعا خلاقانست
      خیلی از فیلم ها و بازی های غربی از روی همین انیمه ساخته شدن

      • zuck
        zuck | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        انمیشن های ژاپنی بر محور احترام گذاشتن به والدین هست که خیلی بهتر از انیمشن های امریکایی هست

    • kiamehrZ
      kiamehrZ | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      بالاخره سلیقه ای هست دیگه
      مثلا من متأسفانه اصلا نمیتونم با انیمه ها یا بازی هایی مثل پرسونا ارتباط برقرار کنم

      • S.Rahimi
        S.Rahimi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        آره قبول دارم که نمیشه با تمام یه چیزی ارتباط برقرار کرد اما مجموعا انگار حس بیگانگی کم تری به ما میده

    • mani-taryaki
      mani-taryaki | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      من که اصن انیمه دوست ندارم -_-
      اما تام و جری رو پایه امD:

      • ممد
        ممد | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        XD
        حرف حساب

    • zuck
      zuck | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      بازی های ژاپنی واقعا فوق العاده هستند به خصوص بازی های کمپانی کپکام مثل رزدنت ایویل 2و3

    • S.Rahimi
      S.Rahimi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      فرهنگی که ارائه میدن انگار سازگاری بیشتری با ما داره تا فرهنگی که فیلم ها و انیمیشن های اروپایی و آمریکایی ارائه میدن اینکه هر جفتشون فوق العاده هستن شکی درش نیست اما انگار که ما بیشتر میتونیم باهاشون ارتباط برقرار کنیم
      من خودم به شخصه با انیمه هاشون خیلی خوب میتونم ارتباط برقرار کنم

  • kiamehrZ
    kiamehrZ | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    مقاله بسیار مفیدی بود !
    به راستی که ژاپنی ها پدر صنعت گیم هستن
    اگه اونا نبودن واقعا بازی ها انقدر پیشرفت نمی کردن
    و واقعا ما هم پتانسیل زیادی داریم برای بازی سازی و استفاده از عناصر ایرانی در بازی ها
    ولی حیف..

مطالب پیشنهادی