تاریخچه سری فورتزا؛ دنیای جادهها را تجربه کنید
در قسمت قبل به تاریخچه ۴ عضو از خانواده فورزا پرداختیم، اما کار ما هنوز با این مجموعه تمام نشده است. در این قسمت تنوع بیشتری را نسبت به قسمت قبل شاهد خواهید بود. در ...
در قسمت قبل به تاریخچه ۴ عضو از خانواده فورزا پرداختیم، اما کار ما هنوز با این مجموعه تمام نشده است. در این قسمت تنوع بیشتری را نسبت به قسمت قبل شاهد خواهید بود. در ابتدا با تولد سری Horizon بحث را شروع خواهیم کرد. در نهایت هم بحث به اولین نسخه موبایلی فرانچایز فورتزا ختم میشود. در ادامه قصد داریم به ادامه نسخههای ساخته و منتشرشده از فرانچایز فورتزا بپردازیم. با ما همراه باشید.
قسمت اول تاریخچه:
Forza Horizon
همانطور که مایکروسافت و توسعهدهندگانش مشغول بازی با سرگرمی جدیدشان، بستههای الحاقی، بودند محتوایی جدید برای Forza Motorsport 4 خلق کردند. این محتوای جدید آنقدر از جزئیات بالایی برخوردار بود که استودیوی پلیگراند گیمز با همکاری مایکروسافت تصمیم گرفت تا آن را به صورت عنوانی جدید و مستقل منتشر نماید. این بسته به پنجمین عضو فرانچایز فورتزا و اولین عنوان از سری Forza Horizon مبدل شد. همچنین باید بگوییم این عنوان آخرین نسخه منتشر شده از این خانواده روی کنسول ایکس باکس 360 بود.
با گذشت ۷ سال از روزی که اولین بار مایکروسافت و تیمش وارد پیستهای سرعت شدند، این بار شجاعت آن را پیدا کردند تا تحولی دیگر ایجاد نمایند. آنها برای اولین بار و به واسطه بسته الحاقی یاد شده وارد جادههای شهری شدند. کاری که کمتر کسی از مایکروسافت و یا حتی رقبای قدرتمند و با قدمت آن انتظار داشت. با اینکه Forza Horizon، عنوانی فرعی از مجموعه فورتزا به حساب میآمد اما نقش موثر آن را هیچگاه در تاریخ این فرانچایز نمیتوان نادیده گرفت. این بار کمی المان داستان پررنگتر شد و مناظر بسیار زیبایی را از کولورادو داشتیم.
درواقع یکی از ایدههای اصلی و اولیه این بازی رانندگی در جادههای کشورهای مختلف بود. همانطور که در ابتدا هم گفتیم این نسخه در کولورادو روایت میشد. ساندترکهای بازی به مرحله جدیدی وارد شدند. درواقع موسیقیها اضافه شده بودند تا از رانندگی و مسابقات شهری لذت ببرید. المان داستان در این نسخه به صورتی است که برای شما از فستیوالی فرضی میگوید. به عبارت بهتر رقابتها در آن گنجانده شدند. این مسئله در زمینه موسیقی و ساندترکهای بازی هم وجود دارد. در این نسخه تعدادی ایستگاه رادیویی فرضی تعریف شده که هرکدام موسیقیهای مختلفی را پخش میکنند.
در مجموع Forza Horizon را میتوان تحولی بزرگ در دنیای فورتزا به حساب آورد. با اینکه جزئیات رانندگی شباهتهایی با سری Motorsport دارد اما درمجموع آن را میتوان تحولی بزرگ دانست. این عنوان در مجموع واکنشهای مثبتی دریافت کرد. باتوجه به زمان کوتاه توسعه این بازی امتیاز دریافتی از منتقدان را میتوان قابل قبول محسوب کرد. منتقدین به این بازی امتیاز ۸۵ را دادند. تبلیغات و توسعه این عنوان هم به صورتی چالشبرانگیز انجام شد. طوری که سازندگان اعلام داشتند، انتشار این بازی ریسکی بزرگ برای ما بود. همچنین اضافه کردند این عنوان بهترین بازی ریسینگ ۲۰ سال گذشته بریتانیا است. به عنوان جمعبندی میتوان گفت تبلیغات برای این بازی به خوبی انجام گرفت. آنچه که به خوبی در تبلیغات مشخص شد این بود که سازندگان تلاش داشتند تا حال هوای تبلیغات را به کولورادو نزدیک کنند.
Forza Motorsport 5
پس از اقدامات حرفهای مایکروسافت و ترن 10 برای بالغ کردن کودکی که ۸ سال پیش متولد شده بود، این بار نوبت به نسخهای ویژه رسید. عنوانی که برچسب انحصاری زمان عرضه کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس وان روی آن خورده بود. نتیجه تمام تجربیات کسب شده توسط ترن 10 و مایکروسافت در نسل هفتم روی هم جمع شدند و همه این تجربیات را میتوانستیم در عنوانی متفاوت ببینیم. جدای از المانهای به کار رفته، معمولا عناوین انحصاری، زمان عرضه به نحوی طراحی میشوند که قدرت کنسول جدید را به چالش بکشند. به همین دلیل هم جلوههای بصری و جزئیات گرافیکی تا حد بسیار زیادی با جزئیات بالا طراحی میشوند. در Forza Motorsport 5 هم دقیقا همین طور است. گرافیک بازی بسیار چشم نواز و زیبا بوده و میتوان گفت در زمان خودش گرافیکی بسیار بیشتر از بسیاری از عناوین هم زمانش داشت.
همانطور که بالا هم اشاره کردیم بازی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. در این این نسخه هم حضور جرمی کلارکسون و این بار همکارانش جیمز می و ریچارد هاموند را از Top Gear شاهد بودیم. Forza Motorsport 5 نسبت به قسمتهای پیشین زمان ساخت کمتری داشت. به عبارت بهتر این عنوان اولین بازی رسمی از فرانچایز فورتزا است که زمان ساختش کمتر از یک سال بود. به همین دلیل هم نسبت به عنوان چهارم تعداد خودروی کمتری را در این بازی شاهد هستیم. درمجموع ۲۰۰ خودرو از ۵۰ شرکت در این بازی حاضر هستند. بستههای الحاقی مختلفی برای Forza Motorsport 5 منتشر شد. برخی از این بستههای الحاقی و محتویات پولی و برخی دیگر هم رایگان بودند. در این نسخه به جز یکی دو المان جدید خبری از جزئیات خاص جدیدی نبود و صرفا شاهد ارتقاء ویژگیهای متعددی که طی سالها خلق شده بودند، بودیم.
بررسیها نشان داده بود که موسیقی در عنوانی مانند فورتزا و تاثیر بسیاری در جذب کاربر و لذت بخش کردن تجربه بازی دارد. به همین دلیل هم این بار بیشتر از هر عنوان دیگری که فکرش را بکنید ترکهای موسیقی در این بازی قرار داده شده بودند. در مجموع ۳۶ ترک موسیقی با مدت زمانی حدودا ۱۲۰ دقیقهای در دسترس قرار گرفت. پس از سقوط نمرات عنوان قبلی این فرانچایز، این بار باز هم شاهد افت نمرات بودیم. این نسخه علیرغم نقدهای مثبتی که دریافت کرد نمره متا ۷۹ را دریافت کند. بیشتر انتقادهای وارد شده به کاهش تعداد خودروها یا جزئیات این چنینی اشاره داشتند. در مجموع طرح کاور این عنوان که خودروی McLaren P1 روی آن قرار داشت به یکی از زیباترین کاورهای این خانواده مبدل شد.
Forza Horizon 2
پس از انتشار موفقیت آمیز Forza Horizon این بار نوبت به دومین نسخه آن رسیده بود. این بازی به صورت میان نسلی و برای کنسولهای ایکس باکس وان و ایکس باکس 360 در دسترس قرار گرفت. این عنوان تقریبا دو سال پس از نسخه اول این سری یعنی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. همچنین همانطور که مشخص است فاصله زمانی این نسخه و ششمین عنوان اصلی این خانواده تقریبا یک سال است. با اضافه شدن این سری به سری Motorsport اکنون مایکروسافت به این امکان رسیده بود تا هر سال عنوانی جدید از این فرانچایز منتشر نماید. همچنین جالب است بدانید که این بازی اولین عضو خانواده مورد بحث ماست که برای دو کنسول مختلف مستقیما و همچنین به صورت میان نسلی منتشر شده است.
این نسخه کمی دست گیمرها را بیشتر از Forza Horizon باز گذاشته بود. به عبارتی مخاطبان میتوانستند همانند عنوانی جهان آزاد در آن بگردند و به عبارت بهتر رانندگی را تجربه کنند. در این نسخه هم بحث همچنان در رابطه با فستیوالی است که رقابتها در آن جریان دارد. نکته دیگر اینکه این بار به جای کولورادو به کشور و منطقهای جدید سفر کردیم. درواقع محیط موجود ما برای رانندگی در این بازی بخش جنوبی فرانسه و بخش شمالی ایتالیاست. برای اولین بار در این نسخه سیستم آب و هوای پویا دیده شد. درواقع کاربر با رانندگی کردن گذر زمان را متوجه میشد و بازی چرخه روز و شب داشت.
باتوجه به حال و هوا و محیطی که بازی در آن جریان داشت اکسپنشنی تحت عنوان Presents Fast & Furious که براساس همان فیلم Fast & Furious شکل گرفته بود. در راه توسعه بازی استودیوی ترن 10 نیز به پلیگراند گیمز کمکهای کردند. سازندگان درمورد چالششان در توسعه این عنوان به طراحی برای پخش بازی در رزولوشن 1080p و نرخ پخش ۶۰ فریم برثانیه اشاره داشتند. همچنین طراحان گفتند سعی داشتند تا بازی با رزولوشن یاد شده نهایتا روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شود. برای تبلیغات و جذب مخاطب هم این بار شیوهای متفاوتتر به کار گرفته شد. سازندگان از نقشهها و خودروهای کلاسیک برای تبلیغات کمک گرفتند.
اکسپنشنهای متعدد دیگری هم برای این بازی در دسترس قرار گرفتند. اما همانطور که کمی پیشتر هم گفتیم از معروفترین آنها میتوان به Presents Fast & Furious اشاره داشت. برخی از این اکسپنشنها خودروها یا جزئیات دیگری را به بازی اضافه کردند. مثلا جزئیاتی که براساس Furious 7 بودند. در نهایت این بار با رشد و همراه با نظر همچنان مثبت منتقدان و مخاطبان این عنوان امتیاز متا ۸۶ را دریافت کرد.
Forza Motorsport 6
با گذشت یک سال از انتشار Forza Horizon 2 و دو سال از Forza Motorsport 5 این بار نوبت به نسخه ششم سری Motorsport رسیده بود. با به شهرت رسیدن نسخههای قبلی، افزایش محبوبیت و همچنین نقش درخشان سری Horizon در تبلیغات درست این خانواده این بار و برای اولین بار عنوانی از فرانچایز فورتزا علاوهبر کنسول ایکس باکس وان برای رایانههای شخصی هم در دسترس قرار گرفت. البته باید بگوییم نسخه کنسولی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و نسخه مربوط به رایانههای شخصی با یک سال تاخیر با نام Forza Motorsport 6: Apex در سال ۲۰۱۶ به صورت رایگان در دسترس گیمرها قرار گرفت.
المانهای مختلفی به این بازی اضافه شدند. مثلا المان بارش باران و یا مسابقه در شب از اولین نسخه، که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، به این عنوان بازگشتند. درکنار این موارد برای اولین بار المانی داستانی تحت عنوان Stories of Motorsport به این عنوان اضافه شد. این بخش جدید گیمپلی ۷۰ ساعته را به خود اختصاص داده بود. امکانات دیگری هم که پیشتر در نسخه چهارم دیده بودیم و در قسمت پنجم این سری منتقدان به آن نقدهایی را وارد کرده بودند هم کماکان به بازی بازگشتند. مثلا تعداد خودروها در این عنوان به 450 خودرو رسید. چیزی تقریبا دو برابر تعداد خودروهایی که در Forza Motorsport 5 دیده بودیم. Top Gear هم همچنان پای ثابت همکاری با این خانواده بود.
اضافه شدن المان باران سبب شده بود تا تمرکز روی بازی روی نور و انعکاسات بسیار بیشتر شود. همین امر هم سبب شد تا تصویری خارقالعاده و چشمنواز در این بازی و روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت داشته باشیم. بخش چندنفره نیز همچنان به قوت خودش پا برجا بود. استفاده از این حالت به صورت آفلاین هم امکانپذیر بود و میتوانستید به صورت Split Screen از تجربه بازی با دوستانتان در یک مکان لذت ببرید. وجود این امکان در حالت آفلاین باعث غیرفعال شدن حالت آنلاین نبود و امکان تجربه چند نفره به صورت آنلاین هم وجود داشت.
نسخههای مختلفی برای بازاریابی بهتر و توسعهداده شده بودند. درواقع هر کدام از آنها امکانات متفاوتی با یکدیگر داشتند. درمجموع فرانچایز فورتزا حتی زمانی که کمترین نمره متا را به خود اختصاص داده بود هم با نقدهای مثبتی همراه بود. این بار منتقدین در کنار نظر مثبت گیمرها و بازیکنان امتیاز ۸۷ را به این بازی دادند. درکنار کسب این امتیاز بازی یاد شده موفق شده بود تا در رویداد Game Awards 2015 به عنوان نامزد بهترین بازی ریسینگ و ورزشی انتخاب شود. همچنین Forza Motorsport 6 در نوزدهمین سالگرد DICE Awards برنده جایزه بهترین بازی ریسینگ سال شد.
Forza Horizon 3
آتش سری Horizon هرروز تندتر از گذشته میشد. مایکروسافت هم به خوبی این امر را میدانست. اکنون در دنیایی که تقریبا بیشتر عناوین رقیب خانواده فورتزا از میدان به در شده بودند، رقابت اصلی بین دو سری از یک خانواده ایجاد شده بود. بنابراین ترن 10 و پلیگراند هردو در تلاش بودند تا یکدیگر پیشی بگیرند. به همین دلیل هم پلیگراند گیمز در قدم بعدیش Forza Horizon 3 را به دنیایی دیگر فرستاد. جایی که تنوع محیطی قابل توجهی داشت. در این بازی به استرالیا سفر کردیم. در این منطقه جدید از شنهای ساحلی گرفته تا مناطق جنگلی و جادههای زیبای شهری در دسترس ما بودند.
وجود این جزئیات میتوانست کاری کند که بازیکنان از محیط تکراری خسته نشوند و به واسطه محیط پویایی که وجود دارد در محیط بیشتر گردش داشته باشند. این بازی هم همانند Forza Motorsport 6 برای کنسول ایکس باکس وان و پلتفرم رایانههای شخصی در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. هم زمانی انتشار نسخه رایانههای شخصی این عنوان و Forza Motorsport 6 سبب شد تا رقابتی شدید بین این دو عنوان ایجاد شود. باتوجه به تفاوت سبکی که سری Motorsport با Horizon دارند بسیاری هردو نسخه را مکمل یکدیگر داستند و هردو را تهیه نمودند.
این عنوان هم همانند دیگر نسخههای این سری در چند نسخه مختلف منتشر شد که هرکدام جزئیاتی اضافهتر نسبت به هم داشتند. در نسخه سوم سری Horizon این امکان فراهم شده بود تا بخش کمپین بازی را به صورت چند نفره به پایان برسانید. براساس برنامه Xbox Play Anywhere مایکروسافت این امکان را برای بازیکنان فراهم کرده بود تا محتوای اضافه را به صورت بروزرسانی و اکسپنشن دریافت کنند. این محتویات و بستهها، ماشینهای جدید و برخی جزئیات محیطی را تغییر میدادند. همچنین به دلیل آن که بازی برای دو پلتفرم مختلف منتشر شده بود، از امکان کراس پلتفرم هم پشتیبانی میکرد.
درکنار تمامی موارد یادشده، مینیگیمهایی هم وجود داشتند که به وسیله دیگر وسایل نقلیه انجام میشدند. توسعه بازی همچنان هم با چالشهایی همراه بود. همکاری و استفاده از تجربیات ترن 10 در ساخت این بازی را نمیتوان نادیده گرفت. اگر کمی به تصاویر محیط بازی دقت کنید و آن را با دنیای واقعی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که طراحیهای محیطی گیمپلی و ماشینها بسیار واقعگرایانه هستند. مورد دیگری که تجربه بازی را بیش از حد واقعگرایانه میکر،د موسیقیهای بازی بود. جدای از ایستگاههای رادیویی که امکان گوش دادن به موسیقیهای آنها را داشتیم، میتوانستیم ایستگاه رادیویی خودمان را هم داشته باشیم. این ایستگاه در واقع موسیقیهایی که روی کنسول و یا رایانه شخصی ما بودند را پخش میکرد.
در نهایت باید بگوییم که Forza Horizon 3 موفق شد تا امتیاز ۹۱ را روی ایکس باکس وان و امتیاز ۸۶ را برای رایانههای شخصی به دست آورد. این عنوان در کنار این نمره، جوایز مختلفی هم به خود اختصاص داد. سه جایزه اصلی آن به ترتیب شامل نامزدی بهترین سوپروایزری موسیقی در ویدئوگیم، برنده بهترین بازی ورزشی و ریسینگ در رویداد Game Awards 2016، نامزد بهترین بازی بریتانیا و بهترین بازی چند نفره رویداد British Academy Games Awards هم شد.
Forza Motorsport 7
پس از Forza Horizon 3 و در سال ۲۰۱۷ نوبت به Forza Motorsport 7 رسیده بود. رقابت بسیار سنگین بین این دو سری سبب شد تا ترن 10 در اقدامی غافلگیرانه تعداد خودروهای موجود را بسیار افزایش دهد. در این نسخه بیشتر از ۷۰۰ خودرو برای رقابت و شرکت در مسابقات مختلف وجود داشتند. بسیاری از پیستهایی که در نسخه چهارم دیدیم به این عنوان مجددا اضافه شدند. پیستهایی که استقبال خوبی از آنها شده بود مانند سوزوکا و یا موگلا (Mugella) به این نسخه بازگشتند. پیست دبی هم در ادامه بخش داستانی نسخه ششم سری Morotsport به بازی اضافه شد. در مجموع ۳۲ منطقه مختلف برای رقابت وجود دارد.
توسعه و انتشار بازی به خوبی برای سازندگان پیش رفت. تیم توسعهدهنده برای ارزیابیهای اولیه پیش از انتشار نسخه دمو این عنوان را منتشر کرد. علیرغم تلاشهای فراوانی که سازندگان داشتند این عنوان در عین شایستگی و با نقدهای مثبت بسیار زیادی توانست امتیاز ۸۶ را روی ایکس باکس وان و ۸۲ را روی رایانههای شخصی به خود اختصاص دهد.
Forza Horizon 4
قدم بعدی پلیگراند خلق اثری با ویژگیهای منحصر به فرد بود. برای اولین بار در این خانواده و تا حدودی در بسیاری از بازیهای این سبک المان تغییر فصل به بازی اضافه شد. چه در زمینه جزئیات فیزیکی و چه در زمینه جزئیات طراحی گرافیکی و جلوههای بصری تیم سازنده تلاشهای بسیاری را انجام داد. به دلیل همین جزئیات گرافیکی خارقالعاده هم شاهد انتشار این بازی روی کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس هم بودیم. این عنوان برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم رایانههای شخصی و ایکس باکس وان در دسترس قرار گرفت. در ادامه گردشهای جهانی سری فورتزا این بار به بریتانیا رسیده بودیم. به عبارت بهتر باید بگوییم بازی بهطور کامل در جادههای انگلستان روایت میشد.
المانهای بسیار زیادی چون پیدا کردن خودروهای کلاسیک قدیمی در این نسخه دیده شدند که همه و همه از دلایل جذابیت این عنوان هستند. تنوع آب و هوایی به علت تغییر فصل، بارش باران، چرخه روز و شب و انعکاسات نور در محیط همه چیز را به زیباترین حالت ممکن به تصویر کشیده بودند. از همه مهمتر اینکه امکان تصویر برداری با فوتو مود را در این بازی داشتید. خروجی تصاویر گرفته شده با این امکان بازی Forza Horizon 4 تصاویری بسیار واقع گرایانه برای شما خلق میشد. بستهها و محتویات اضافی همچنان در این بازی هم دیده میشدند. از معروفترین محتویاتی که اخیرا به این عنوان اضافه شد، میتوانیم به خودروی V از بازی سایبرپانک 2077 اشاره داشته باشیم.
البته که سایبرپانک و خودروی آن تنها موردی نبودند که در این بازی دیده میشدند. پیشتر کارکتر مستر چف از بازی هیلو هم همراه با خودرو و سفینهش در این بازی قرار داشتند. بازی در سال ۲۰۲۰ با بروزرسانیی نسل نهمی همراه بود که به عنوان مثال رزولوشن پخش را به 4K و نرخ پخش را به ۶۰ فریم بر ثانیه برساند. همچنین موارد دیگری چون سیستم رهگیری پرتو نیز به این عنوان اضافه شد. در مجموع این بازی توانست امتیاز ۹۲ را روی ایکس باکس وان و ۸۸ را روی رایانههای شخصی کسب نماید. در کنار این امتیازات عالی، یازدهمین عضو از خانواده فورتزا ۱۳ جایزه رسمی را دریافت کند و ۲۱ نامزدی هم به دست آورد.
Forza Street
پس از موفقیتهای گام به گامی که فورتزا در دنیای رانندگی به دست آورده بود، حال زمان آن بود تا به دنیای موبایلها هم وارد شود. در سال ۲۰۱۹ مایکروسافت تصمیم گرفت تا Forza Street را برای پلتفرمهای موبایلی هم در دسترس قرار دهد. انتشار این بازی برای پلتفرمهای اندروید و iOS با استقبال خوبی همراه شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا آدم میمونه فورزا هورایزن بخره یا نید فور اسپید ? (فورزا موتوراسپورت که هیچی چون از بازی های پیست و... خوشم نمیاد)
Forza Horizon از نظر سیستم رانندگی خیلی بهتر و منطقیتر از NFS. از طرف دیگه هم اینو درنظر داشته باشید که درسته هردو در رانندگی دست گیمر رو باز گذاشتن اما NFS تمرکز بیشتری روی رانندگی شهری داره درحالیکه Forza Horizon بیشتر هدفش رانندگی تو جاده س و تمرکز کمتری روی شهرها داره به نسبت، مخصوصا Forza Horizon 4. مورد آخر هم اینکه اگر صادقانه بخوایم بگیم Forza Horizon فعلا رقیبی نداره حتی سری Motorsport که یه جورایی برادرش حساب میشه. پس اگر تو دوراهی خرید این دو بازی موندی براساس این موارد تصمیم بگیر.
عالی??
منتظر تاریخچه های بعدی هستیم
????
فورزا هورایزن ۱ آخرین بازی از این سری نبود که برای ایکس باکس منتشر شد
فورزا هورایزن ۲ بود
Forza Horizon 2 به صورت مشترک و میان نسلی برای ایکس بکس 360 و ایکسباکس وان اومد. به همین دلیل هم این مطلب نوشته شده. آخرین نسخهای که به صورت انحصاری برای 360 اومد همون Forza Horizon بود.
ولی فورزا استریت بر خلاف بقیه بازی های فورزا سبکش درگه.