ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسطوره‌شناسی

موجودات اساطیری تمدن ایران‌شهر

اساطیر ایران باستان به‌سان بسیاری از تمدن‌های دیگر بر محوریت نیکی و بدی استوار است و داستان‌های اساطیری، رسومات و اعتقادات مردم تماماً بر همین اساس شکل گرفته‌اند. در مقالات قبلی داستان کلی خلقت و ...

پردیس احمدی
نوشته شده توسط پردیس احمدی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

اساطیر ایران باستان به‌سان بسیاری از تمدن‌های دیگر بر محوریت نیکی و بدی استوار است و داستان‌های اساطیری، رسومات و اعتقادات مردم تماماً بر همین اساس شکل گرفته‌اند. در مقالات قبلی داستان کلی خلقت و دوازده هزار سال آفرینش را مورد بررسی قرار دادیم که در آن نیز شاهد همین ایده کلی نیکی در مقابل بدی، نور در مقابل تاریکی، راستی و درستی در مقابل دروغ و بدسگالی هستیم.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های داستان‌های اساطیری بجامانده از تمدن‌‌های مختلف، بخش مربوط به موجوداتی خیالی است که ویژگی‌های ماورالطبیعه دارند. ماهیت نیکی یا بدی این موجودات در طول تاریخ دست‌خوش تغییرات زیادی شده، برخی از این موجودات از جایگاه خداگونه خود در طول زمان به جایگاه پست و شر نزول کرده‌اند.

موجودات افسانه‌ای (استاد بزرگ علی‌اکبر صادقی)

برای شناخت موجودات اساطیری و افسانه‌ای ایرانیان باستان نیز از منابع اصلی اساطیر ایران یعنی شاهنامه و اوستا استفاده می‌کنیم و به بررسی ده موجود مهم افسانه‌های ایرانی می‌پردازیم:

1. هَذَیوش (Hadhayosh یا هدیوش)

هذیوش یا سریشوک (Srishok) نخستین گاو آفریده شده در هزاره ابتدایی آفرینش هستی است. اهورامزدا آسمان را به شکل یک پوسته سخت به دور زمین (که فرمی گرد اما تخت، شبیه به یک بشقاب داشت) می‌آفریند و آن را با آب پر می‌سازد. سطح زمین را با گیاهان پوشانیده و سپس هذیوش را به شکل گاوی سفید و درخشان بسان ماه، خلق می‌کند.

توجه اهریمن یا اَنگرَه‌مَینو (Angra Mainyu) به این گاو درخشان و زیبا جلب می‌شود و همان‌طور که در داستان آفرینش هستی گفتیم اهریمن موفق به نابود کردن هذیوش می‌گردد اما روح او به ماه رفته و در آنجا به خواست پروردگار دوباره پاک و منزه شده و از روح او تمام حیوانات به وجود می‌آیند.

هذیوش نخستین موجود آفریده شده

هذیوش اولین موجود زنده‌ای است که اهورامزدا خلق می‌کند و از همین روی برای ایرانیان باستان بسیار مورد احترام و ارزمند محسوب می‌شود. در داستان‌های اساطیری هم‌چنین اشاره می‌شود که زمانی‌که با حمله اهریمن بر زمین پیش از آفرینش انسان، زمین به لرزه درآمده و کوه‌ها از دل آن بیرون می‌آیند و آب اقیانوس را می‌شکافند و هفت کشور (قاره) ایجاد می‌کنند که سفر به این کشورها تنها بر پشت هذیوش ممکن است.

همان‌طور که در داستان تهمورث گفتیم، مردم بر پشت هذیوش بودند آتش‌دان آتش مقدس آنان بر دریا می‌افتد و به جای آن سه آتش بزرگ اساطیر ایران (آتش‌های مقدس، آذرگشنسب، آذرفرنبغ و آذر برزین مهر - که در مقاله عناصر مقدس و شرور در اساطیر ایران به بررسی آنها خواهیم پرداخت) روشن می‌گردند که با درخشش و روشنایی خود راه را برای عبور مردم روشن می‌سازند.

هذیوش تا پایان دوازده هزار سال خلقت زنده می‌ماند

موجود اساطیری دیگری به نام گوپت‌شاه که نیمی انسان و نیمی گاو توصیف شده است موظف است تا زمان پیروزی سوشیانت از هذیوش مراقبت کند تا با به پایان رسیدن آخرین دوره دوازده هزارساله (آخرین فَرَش‌گَرد) این گاو مقدس توسط اهورامزدا قربانی گردد و به تمام موجودات عمری بی‌پایان در شادی و سلامت عطا کند.


2. سیمرغ

سیمرغ که یکی از مهم‌ترین موجودات اساطیر ایرانی محسوب می‌شود، با ظاهری شبیه به سگی پرنده توصیف شده است که از سر سگ، بدن طاووس و پنجه‌های شیر تشکیل شده و حتا در برخی منابع صورت انسانی دارد. لانه سیمرغ در ارتفاعات البرز قرار دارد و پس از بازه عمری 1700 ساله‌اش خود را به آتش کشیده و از خاسکتر خود دوباره زاده می‌شود (مانند ققنوس در اساطیر یونان).

سیمرغ اساطیر ایران

در داستان‌های کهن از پرنده‌ای به نام ساینا (Saena - شاهینی عطیم‌الجثه) نام برده شده که به نظر می‌رسد همان سیمرغ باشد که بر فراز درخت گَوکَرَنَه (یا گیاه هوم - درخت دربردارنده دانه تمام گیاهان و اکسیر جاودانگی) مستقر است و با بر هم زدن بال‌های عظیمش دانه تمام گیاهان را در سرتاسر زمین پخش می‌کند. در روایت‌های متاخر دیگری که کمتر مورد تایید هستند، گفته می‌شود که هدهد سلیمان سی مرغ را با خود به منطقه‌ای برده و تمامی آنها پرنده واحدی را به نام سیمرغ تشکیل می‌دهند.

زال و سیمرغ

سیمرغ بر اسرار هستی آگاه است و زال را پرورانده، در به دنیا آمدن رستم، زال را راهنمایی کرده و در نبرد میان اسفندیار و رستم، راز اسفندیار را برملا می‌کند. نام سیمرغ در شاهنامه یک‌بار به شکل ناجی زال و رستم و بار دیگر در هفت خوان اسفندیار به شکل دشمن او، شبیه به اژدهایی بال‌دار ظاهر می‌شود که در خوان پنجم به دست اسفندیار هلاک می‌شود.


3. هُمای

همای بر همه مرغان از آن شرف دارد
که استخوان خورد و جانور نیازارد

سعدی شیرازی

همای، پرنده خوشبختی اساطیر ایرانی محسوب می‌شود که طبق داستان‌های محلی، اگر سایه‌ی او بر کسی افتد او تا پایان عمرش خوش‌بخت و سعادت‌مند خواهد شد. همای از ازل تا ابد در آسمان پرواز می‌کند و هرگز بر زمین نمی‌آید و موجودات زنده را شکار نمی‌کند.

همای پرنده سعادت

هما به عنوان نماد خوش‌بختی (در مقابل جغد به عنوان نماد طالع بد) از مقدس‌ترین پرندگان محسوب می‌شود که صدمه زدن به او بدبختی ناتمامی را برای انسان‌ها به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که جغد اَشوزوشت (یا مُرغ بَهمَن) در باور زرتشتیان جغدی مقدس است که اهورامزدا او را برای مقابله با اهریمن و دیوهایش خلق کرده است.

سرستون همای در پارسه

پرنده همای نقش مهمی در اساطیر ایرانی در انتخاب پادشاه راستین داشته است و از همین روی است که در سر ستون‌های پارسه (تخت جمشید) تندیس او نیز به عنوان نماد بر حق بودن پادشاهی هخامنشیان دیده می‌شود.


4. آل

آل مهم‌ترین دیوی است که درباره زیان‌کاری او حکایت‌های فراوانی در سراسر ایران‌شهر روایت شده است. آل به شکل دیوی مونث (دروجان) معرفی می‌شود که مانع تولید مثل و تولد نوزادان انسان می‌گردد. وظیفه او جلوگیری از افزایش جمعیت آدمیان است و از همین روی به سراغ زنانی می‌روند که تازه فرزندی را به دنیا آورده و با دزدیدن قلب و شش مادر او را به قتل می‌رسانند تا نوزادش نیز از بین رود.

آل پیرزنی بدریخت با چنگال‌هایی تیز و برنده

آل یکی از مشهورترین موجودات نیروی اهریمنی در اساطیر ایران است که به شکل پیرزنی با دندان‌هایی تیز، موهای بلند و چنگال‌های برنده توصیف شده است و به شکل عادی نامرئی است مگر آنکه تصمیم بگیرد با مکر خود را به شکل افراد مختلفی درآورده و به مادر و نوزادش نزدیک شود.

آل یکی از دیوهایی تاریکی است که در شب‌هنگام و در زمانی که آدمیان به خواب می‌روند به آنها حمله‌ور می‌شوند و جان آنها را می‌گیرند. این گروه از دیوها خرفستر (Khrafstra) نام دارند که به شکل موجوداتی زیان‌کار نظیر زنبور‌های بی‌عسل (گاوی)، مورچه‌ها، موش‌ها، عنکبوت‌ها و... نیز ظاهر می‌شوند.

زنان سلحشور آمازون

در تحلیل‌های برخی از تاریخ‌دانان، آل را همان زنان قوم آلان یا زنان آمازون می‌دانند که زنانی سلحشور و جنگاور بودند و به مناطق مختلفی حمله که و به غارت و کشتار مشغول می‌شدند که ممکن است در این نبردها به سرزمین‌های ایران‌شهر نیز رسیده باشند با حمله به اقوام ایرانی خاطره‌ای وحشتناک در ذهن ایرانیان به جا گذاشته و به موجودات اسطوره‌ای تبدیل شده باشند.


5. سروش

سروش (فرشته اطاعت) یکی از ایزدان اساطیر ایرانی است که وظیفه حفاظت از پیمان‌ها و نظم جهان داشته است. سروش در اوستا به شکل مرغ سورشه یا خروس معرفی می‌شود که وظیفه رساندن پیام اهورامزدا به موجودات را به عهده دارد. سروش همیشه بیدار است و هرگز نمی‌خوابد و (مانند هم‌تای خود در اساطیر نورس یعنی هیم‌دال) باید بر پل چینود (پل متصل کننده جهان زندگان به جهان مردگان) نگهبانی دهد. ایزد سروش دشمن دیو خشم است و در آخرین نبرد اساطیر ایرانی در مقابل او قرار گرفته و موفق به شکست این دیو می‌گردد.

سروش، نگهبان پل چینود

6. پری

پریان موجودات کوچک، بالدار و دوست‌داشتی مستقر در رودخانه، کوهستان و جنگل هستند که به آنها نه صفات مثبت داده شده و نه صفات منفی . به نحوی موجوداتی مابین فرشته و هیولا هستند. این موجودات هم برای سرگرمی به انسان‌ها زیان می‌رسانند و هم به آنها کمک می‌کنند. در برخی روایات گفته می‌شود که پریان ارواح موجوداتی (فرشتگان طرد شده) هستند که به سبب گناهانی که در طول عمر خود مرتکب شده‌اند در بدن چنین موجوداتی زندانی شده‌اند و مانند اغلب موجودات اساطیری نامیرا نیستند.

Disney's "MALEFICENT" Conceptual Artwork ©Disney 2014

در اوستا پریان موجوداتی شرور هستند که به شکل زنانی زیبا با قایم شدن و تغییر شکل دادن مردم را می‌فریبند. دشمن اصلی پریان آتش است که موجب دیوانگی آنها می‌شود و طبق آداب تمدن باستانی ایرانی برای شناخت یا دور کردن آنها باید همیشه در خانه آتشی روشن باشد.

پریان موجوداتی میرا هستند

در برخی روایات زنان جادوگری که در هفت‌خوان رستم و هفت‌خوان اسفندیار به شکل زنی زیبا ظاهر می‌شوند همان پریانی هستند که جهت فریب قهرمانان شاهنامه به آنها نزدیک می‌شوند اما در هر دو داستان توسط قهرمان شناسایی شده و هلاک می‌گردند.


7. جِن

جن‌ها مانند پریان موجودات افسانه‌ای هتسند که در ابتدا و در اساطیر باستانی ماهیتی نه خیر و نه شر داشتند. این موجودات نامیرا نبودند و ارواح آنها از جنسی متفاوت از انسان‌ها دمیده شده بود. محل زندگی این موجودات در فضاهایی متروکه و دور افتاده و خارج از شهر مانند غارهایی تنگ و تاریک است چرا که در میان مردم جایی برای زندگی آنها وجود ندارد.

جن‌ها قادر به برآورده کردن آرزوها هستند

جن‌ها قادر هستند ناپدید شوند، بر ذهن انسان تاثیر گذاشته و آنان را گمراه یا وادار به انجام کارهایی که می‌خواهند کنند. آنها می‌توانند آرزوهای انسان را برآورده کرده یا زندگی او را به کابوسی بدل کنند.

جن‌ها می‌توانند موجوداتی خیر یا شر باشند

جن‌ها و پریان با ورود اسلام به دنیای ایرانیان باستان باقی مانده اما ماهیتی متفاوت پیدا کردند. در برخی روایات هم گفته می‌شود که جن‌ها در حقیقت ریشه در تمدن اعراب دارند که با جن در تمدن ایرانیان ادغام گشته و تبدیل یه موجود واحد شده‌اند.


8. چَمروش و کَمَک

چمروش و کمک هر دو پرندگانی عظیم‌الجثه هستند که یکی نماد نیکی (چمروش) و دیگری نماد بدی (کمک) می‌باشند. چمروش وظیفه دارد تا تمام موجوداتی که به هر نحوی قصد صدمه زدن به ایران دارند را نابود کند، به همان شکل که مرغی از روی زمین دانه بر‌می‌دارد، بدخواهان ایران‌شهر را از روی زمین ناپدید می‌کند. محل زندگی چمروش در قله البرز است و بدن او شبیه به سگ یا گرگی توصیف شده که سر عقاب و بال‌های بزرگ و قدرتمندی دارد.

چمروش، محافظ ایران‌شهر در برابر بیگانگان

کمک از سویی دیگر، پرنده‌ای غول‌پیکر و جادویی است که قدرتش در ایجاد خشک‌سالی، تاریکی، قحطی و بی‌بارانی زمین نهفته است. او به شکل مانعی بر سر راه نور خورشید یا ابرهای باران‌زا قرار گرفته و موجب تاریکی و خشک‌سالی بر روی زمین می‌گردد. کمک در نهایت به دست گرشاسپ اژدهاکش در اثر پرتاب تیرهای پیاپی که به مدت هفت شبانه روز بر او سرازیر می‌شوند از پا درمی‌آید.

کَمَک، عامل خشک‌سالی و تاریکی

9. مانتی‌کور

مردخوار یا مانتی‌کور هیولایی افسانه‌ای با سر انسان (مرد)، بدن شیر و دم عقرب است که تقریباً اندازه یک اسب است. مانتی‌کور یکی از وحشتناک‌ترین موجودات اساطیر ایرانی محسوب می‌شود. پوست این موجود به قدری سخت است که هیچ سلاحی قادر به صدمه زدن به او نیست و سرعت او نیز به قدری زیاد است که هیچ موجودی بر روی زمین قادر به فرار کردن از دست او نخواهد بود.

مانتی‌کور هیولای آدم‌خوار

مانتی‌کور هیولایی اهریمنی است که تمام موجودات زنده را از بین می‌برد اما شکار مورد علاقه او انسان‌ها هستند. برای شکار او ابتدا انسان رو نیش زده و زمانی که آدمی به حالت بیهوشی فرو می‌رود سر او را جدا کرده و به کناری می‌اندازد تا زهرش از بدن شکار خارج گردد. سپس درحالی که آوازی خوفناک را زمزمه می‌کند مشغول بلعیدن شکارش می‌شود.

مانتی‌کور در اساطیر یونان نیز دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد ریشه آن اساطیر ایران باستان می‌باشد

10. بختک

براساس اساطیر ایرانی، بختک (حالت فلج در خواب - Sleep Paralysis) هیولایی است که شب‌ها به قصد خفه کردن انسان به او حمله می‌کند و ایرانیان باستان غامل اصلی دیدن کابوس‌های شبانه را نیز آزار رساندن این هیولا می‌دانستند.

فلج در خواب یا دیوی به نام بختک

بختک هیولایی نامرئی به شکل سایه یا شبحی است که پس از اینکه افراد به خواب بروند با غلبه بر بدن آنها (نشستن بر روی قفسه سینه) منجر به فلجی موقت می‌گردد و این در حالی است که انسان از خواب پریده اما قادر به راندن او نیست و تنها نظاره‌گر وحشتی است که این هیولای نامرئی به ارمغان آورده است.

بختک در خواب به انسان حمله می‌کند

بر اساس باور مردمان ایران باستان بختک نیز دیوی مونث است که در صورتی که رویت شود پوستی به سیاهی قیر دارد. بر طبق افسانه‌ها طی حکایتی مردی به دلیل اینکه بختکی ظاهر شده و مشک آب او را سوراخ کرده است بینی او را جدا می‌کند و بختک برای خود با گِل یک بینی می‌سازد و از همینروی است که می‌گویند اگر بتوانیم بینی بختک را بگیریم او فرواً فرار می‌کند.


حضور افتخاری: خر سه پا!

بنابر نظر تاریخ‌دانان این موجود از اساطیر خارجی وارد اساطیر کهن ایرانی شده است اما در هر صورت این موجود در اساطیر ایرانی دلیل اصلی شکل‌گیری امواج اقیانوس‌ها معرفی شده است.

خر سه پا؛ از مجموعه تصویرگری‌های تیم ایران‌شهر (www.eranshahr.com)

شکل ظاهری این حیوان مقدس شامل خری غول‌پیکر دارای سه پا، شش چشم، نُه دهان، دو گوش و یک شاخ است. ابعاد او بسان فنریر در اساطیر نور به اندازه کوهستانی عظیم است، و وظیفه او نابود کردن بیماری‌ها و بلایا توصیف شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • tahri3480
    tahri3480 | ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

    سلام
    تندیس موجود در تخت جمشید پرنده هما نیست ، در واقع شیردال هست ( برای تایید به ویکی پدیا مراجعه کنید)
    همای معمولاً مانند سیمرغ در نگارگری ایرانی به تصویر کشیده شده

  • aliwesker184
    aliwesker184 | ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

    سلام واقعا خیلی جالب بودن اسامی همه بجز خر سه پا رو شنیده بودم اما خیلی راجب شون نمیدونستم نکته جالبی که برام وجود داشت این بود که مانتی کور توی نسخه جدید پرنس اف پرشیا هست

  • PiSHRO
    PiSHRO | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

    در بخش توضیحات درمورد پرنده همای گفتید نقطه مقابل جغد هست

    ولی جغد حیوان همراه زرتشت پیامبر بود
    ممنون میشم توضیح بدید در کجای اساطیر ایران گفته شده جغد نشان شر است

    (جدی میگم میخوام بدونم)

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۱ خرداد ۱۴۰۲

      بله اَشوزوشت جغد مقدس ناخن‌خوار زرتشت است که اهورامزدا برای مقابله با اهریمن آفریده. اما جغد در باور ایرانیان و داستان‌های محلی (که منابع این مقاله هستند) موجودی شر تلقی می‌شد چرا که مرغ و جوجه رو شکار می‌کرد از این رو اون رو نماد خبرهای شوم و سرنوشت بد، مقابل همای می‌دونن.

      • پردیس احمدی
        پردیس احمدی | ۱ خرداد ۱۴۰۲

        این موضوع در متن اضافه شد که سوء تفاهم پیش نیاد :) ممنونم ازتون

  • PAND
    PAND | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

    با تشکر از مقاله های جالب شما یک مورد دیگه هم هست گاو برمایه که فریدون با شیر این گاو بزرگ میشه و ضحاک نابودش میکنه که گرز گاوسار فریدون هم از همین گاو برگرفته شده

  • hello commander 2
    hello commander 2 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

    واقعا این کار شما ارزش وصف ناپذیری داره اینکه ایرانیا شجره نامه ثورو میدونن ولی چیزی درمورد اساطیر ایران نمیدونن تاسف باره من تو چند تا از سایتای همسایه هم تعریف این مقاله‌هارو شنیدوم
    پ.ن:از اونجایی که از اساطیر خارج شدین و وارد پهلوانی و شاهنامه شدین یکم از جذابیتش کاسته شد

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      خیلی ممنونم. بخش پهلوانی خب همونطور که گفتم خیلی به تاریخ نزدیک میشه طوری‌که خیلی از این پادشاهان رو به پادشاهان واقعی نسبت می‌دن اما خب لازم بود که اون بخش رو هم بررسی کنیم و بشناسیمشون. مقاله‌های آتی تکمیل‌کننده بخش اساطیری هستند که در مورد موجودات، عناصر، دیوها و ایزدان و موضوعاتی از این قبیل صحبت می‌کنیم تا تمدن بعدی رو انتخاب کنیم.

  • jiqjwhs8enqjo
    jiqjwhs8enqjo | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

    زیبا بود.👌
    فقط یکم ناراحت کننده هست که از بیشترشون یه نقش و نگار قدیمی نمونده یا تور خود ایرانیان باستان رو راجب ظاهرشون ببینیم .
    آیا مقاله ادامه داره؟ چون خیلی دوست دارم تعدادشون بیشتر باشه):

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      تعداد موجودات اساطیری ایران خیلی زیاد و گاهاً خیلی عجیبن. سعی میکنم به شکل موجودات منفی و مثبت هم در مقاله‌ای به موجوداتی که کمتر داستانشون رو میدونیم اشاره کنم، مثل فولادزره یا زار

  • emperorpalpatin
    emperorpalpatin | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

    بختک واقعیه من تو خواب دیدمش

  • magictwix
    magictwix | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

    واقعا که زبانم قاصره از این همه زیبایی مطالب شما

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      ممنانیم از شما دوست عزیز و گرامی

  • Os Reza2008 x
    Os Reza2008 x | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

    چه موجودات اساطیری جالبی داره ایران
    جن و بختک و پری و سیمرغ و هما رو بیشتر شنیدم تا بقیشون ولی داستانشون رو نشنیده بودم یا نخونده بودم
    خداقوت و تشکر از خانم احمدی

  • Artinzrx69
    Artinzrx69 | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    بهترین تاپیک ویجیاتو 🔥🔥
    آشنایی با اساطیر ایران واقعا جای دیگه ندیده بودم

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      ممنونم حتمن برام بنویسید که درباره اساطیر چه تمدن‌هایی دوس دارید بعد از ایران بدونید

      • Toni Cipriani 2005
        Toni Cipriani 2005 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

        یونان و مصر و روم لطفا.

      • ولدمورت بادماغ
        ولدمورت بادماغ | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

        حتما*

  • Toni Cipriani 2005
    Toni Cipriani 2005 | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    خسته نباشید خانم احمدی

    (جدا از این مقاله) کار شما در جهت آشنا کردن کاربران و خوانندگان با اساطیر و افسانه‌ها و داستان هایی با درونمایه‌ی اصیل ایرانی واقعا ستودنیه و به شدت جای تقدیر و تشکر داره؛ ممنون از شما.

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      متاسفم که این مقاله رو دوست نداشتید و ممنونم که میخونید مقالاتم رو، امیدوارم مقالات آتی رو هم دوست داشته باشید.

      • Toni Cipriani 2005
        Toni Cipriani 2005 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

        نه نه، اشتباه برداشت نکنید، من منظورم اصلا چنین چیزی نبود؛ ظاهرا نتونستم درست مقصودمو برسونم.

        اگر من در ابتدای کامنتم توی پرانتز گفتم «جدا از این مقاله» منظورم ابدا این نبود که این مقاله رو خوشم نیومده و فقط مقاله های پیشین رو دوست داشتم؛ نه، اتفاقا این مقاله در کنار مقالات «چهارشنبه سوری، جشن آتش پالاینده» و «مقابله با نحسی ۱۳ در تمدن های مختلف» جزء بهترین مقالات شما بود از نظر من.

        اگر من گفتم: (جدا از این مقاله)... قصدم این بود که شما فکر نکنید من فقط درباره این مطلب خاص همچین نظری دارم، بلکه قصد داشتم این منظور رو برسونم که «نه تنها این مقاله‌ی شما، بلکه تمام مقالات شما که تم ایرانی دارن و به داستان‌ها و اساطیر ما گره خوردن، جذابیت زیادی دارند و این کار ستودنیه و جای تقدیر و تشکر داره.»

        • پردیس احمدی
          پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

          خیلی ممنونم

  • parsa122323
    parsa122323 | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    فکر نمیکردم جن تو این لیست باشه

    • پردیس احمدی
      پردیس احمدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

      جن یکی از موجوداتی هستش که هم توی اساطیر ایرانی و هم توی اساطیر عربی خیلی بهشون پرداخته شده و مثلن میتونن از توی چراغ جادو بیرون بیان و آرزوهامون رو برآورده کنن اما با ورود اسلام نگرش‌ها نسبت به جن منفی میشن و اونارو موجوداتی شیطانی میدونن که هدفش صدمه زدن به انسان‌هاست. در مورد پری هم این موضوع صدق می‌کنه. پری از اون طرف در اساطیر اروپایی به ویژه سلتیک و ژمنیک با عنوان fairy معرفی میشه که از آزار انسان سرگرم میشه و شخصیتی منفی و به ندرت مثبت داره (توی داستان‌های معاصرتر fairyها موجودات مهربونی هستن که به آدما کمک می‌کنن)

مطالب پیشنهادی