ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم و سریال

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

این روزها استودیوی برادران وارنر بالاتر از همه رقبایش و با پنج دنیای سینمایی داستان‌های بی‌نظیری برای ساخت فیلم‌های مختلف دارد. شاید تصور می‌کنید استودیوی برادران وارنر ایده‌ راه‌اندازی دنیای سینمایی را از رقیب قدرتمندش ...

امیرمحمد سلیمانی
نوشته شده توسط امیرمحمد سلیمانی | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

این روزها استودیوی برادران وارنر بالاتر از همه رقبایش و با پنج دنیای سینمایی داستان‌های بی‌نظیری برای ساخت فیلم‌های مختلف دارد. شاید تصور می‌کنید استودیوی برادران وارنر ایده‌ راه‌اندازی دنیای سینمایی را از رقیب قدرتمندش آموخته و دنیای سینمایی مارول، نخستین نمونه از دنیاهای سینمایی در تاریخ سینما باشد. اگرچه مارول و دیزنی با دنیای سینمایی مارول میلیاردها دلار درآمد داشته‌اند اما آن‌ها مبتکر این نوع از فرانچایزهای سینمایی تاثیرگذار در اقتصاد سینما نیستند.

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

در دهه ۱۹۳۰، استودیوی یونیورسال با دنیای سینمایی هیولاهای یونیورسال می‌درخشید. ژاپنی‌ها هم دنیای سینمایی بسیار گسترده‌ای از شخصیت‌هایی مانند دراکولا ساختند. این دنیا به Toho kaiju معروف شد و برای سال‌ها میزبان تعداد بسیاری از هیولاهای گوناگون بود. با این حال دنیای سینمایی مارول تا امروز قدرتمندین و مشهورترین دنیای سینمایی تاریخ سینما لقب می‌گیرد. موفقیت باورنکردنی آن سایر استودیوهای سینمایی را قانع کرد تا سیاست مشابهی به کار بگیرند. اما همه استودیوها در تقلید بی‌عیب و نقص از این سیاست، موفق نبوده‌اند و خیلی از رقبای کوچک و بزرگ مارول که قرار بود به دنیاهای سینمایی بزرگی تبدیل شوند حالا آینده مبهمی دارند.

استودیوی برادران وارنر می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب مارول و دیزنی در یکی از کلیدی‌ترین راه‌های موفقیت در اقتصاد سینما باشد. آن‌ها با پنج دنیای سینمایی که البته بعضی از آن‌ها وضعیت مطلوبی ندارند، به جنگ دشمن دیرینه‌اش آمده و امیدوار است سهم بیشتری از اقتصاد سینما داشته باشد. با ویجیاتو همراه باشید تا وضعیت دنیاهای سینمایی استودیوی برادران وارنر را مرور کنیم. آیا آن‌ها می‌توانند آینده اقتصاد سینما را دگرگون کنند؟

The DC Extended Universe

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

در همان روزهایی که کریستوفر نولان و سه‌گانه The Dark Knight برای برادران وارنر پول چاپ می‌کردند، دیزنی پی‌ریزی ستون‌های بلند دنیای سینمایی مارول را آغاز کرده بود. البته برادران وارنر قافیه را نباخته بود و خیلی سریع با زک اسنایدر برای ساخت فیلم Man of Steel به توافق رسید. آن‌ها یقین داشتند هیچ شخصیتی به اندازه سوپرمن آن هم با هنرنمایی هنری کویل نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند تا دنیای سینمایی شخصیت‌های دی‌سی را آغاز کنند.

اما فیلم‌های بعدی دنیای گسترش‌یافته دی‌سی به اندازه عنوان آغازین آن خوب نبود. فیلم Batman V Superman صرفا به دلیل نام و داستانی داشت به یک فیلم موفق تبدیل شد و تماشاگران از کیفیت آن رضایت چندانی نداشتند. آن فیلمی هم که برادران وارنر به عنوان Justice League اکران کردند، تفاوت‌های زیادی با ساخته زک اسنایدر داشت. بنابراین هواداران کمیک‌های دی‌سی از سال ۲۰۱۷ تا همین چند وقت پیش به انتشار نسخه کارگردانی‌شده توسط زک اسنایدر پافشاری می‌کردند. در نهایت برادران وارنر پذیرفت باوجود هزینه هنگفتی که ایجاد می‌شود این فیلم را برای انتشار در سرویس استریم HBO Max آماده کند.

بنابراین فضای تاریک و دل‌مرده دنیای گسترش‌یافته دی‌سی به مرور تغییر کرد. فیلم‌هایی مانند Wonder Woman و !Shazam اصول اولیه دنیای سینمایی برادران وارنر را رعایت نکردند و تصمیم گرفتند اندکی شادی‌بخش‌ و البته سرگرم‌کننده‌تر باشند. در این میان، برادران وارنر با خارج‌شدن دنیای گسترش‌یافته دی‌سی از مسیری که در ابتدا داشت، تصمیم گرفت با ساخت فیلم اختصاصی شخصیت جوکر (نقد فیلم Joker را در ویجیاتو بخوانید) موافقت کند.

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

این فیلم که در دنیایی خارج از جهان سینمایی شخصیت‌های دی‌سی ساخته شده حالا پرفروش‌ترین فیلم با رده‌بندی سنی R در جهان است. موفقیت آن باعث شده اخباری درباره ساخت دنباله آن شکل بگیرد و شاید برادران وارنر را قانع کند تا فیلم‌های بیشتری از شخصیت‌های دی‌سی و خارج از دنیای سینمایی‌‌اش بسازد. شاید باید بگوییم دنیای گسترش‌یافته دی‌سی تقریبا از مسیر اصلی‌اش خارج شده؛ تعدادی از بازیگران اصلی آن تغییر کرده‌اند و عناوین بسیاری با شخصیت‌های آن ساخته می‌شوند که بخشی از دنیای داستان نیستند.

با این حال استودیوی وارنر برنامه تولید و اکران فیلم‌های بعدی را از همین حالا آماده دارد. این استودیو می‌داند که تماشاگران سینما همیشه برای تماشای فیلم‌های سینمایی اقتباس‌شده از کمیک بوک‌های دی‌سی هیجان دارند. بنابراین موفقیت فیلم‌های بعدی دی‌سی از همین حالا تضمین‌شده به نظر می‌رسد؛ حتی اگر زلزله بزرگی در داستان و روایت فیلم‌ها ایجاد شود.

The Conjuring Universe

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

وقتی جیمز وان با فیلم‌هایی مانند Insidious و Sinister ثابت کرد استعداد ویژه‌ای در ساخت فیلم‌های ترسناک دارد، برادران وارنر تصمیم گرفت مسیر مشخص‌تری به ساخته‌های او بدهد. آن‌ها تقریبا مطمئن بودند که اختصاص بودجه بیشتر و ایجاد یک دنیای سینمایی ترسناک می‌تواند سوددهی خوبی به همراه داشته باشد. شک نصفه و نیما استودیوی برادران وارنر با موفقیت فیلم The Conjuring به یقین تبدیل شد. این فیلم با داستان متفاوت و اتمسفری تازه در عناوین ترسناک موفق شد تماشاگران بسیاری را جذب کند.

بنابراین استودیوی وارنر تصمیم گرفت فیلم‌ها و شخصیت‌های تازه‌ای را موازی و در کنار داستان‌های جن‌گیری‌اش بسازد. آن‌ها نه تنها دنباله فیلم The Conjuring را اکران کردند بلکه سفارش قسمت سوم آن را برای اکران در سال ۲۰۲۰ دادند که البته ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا، این فیلم در تاریخ مشخص‌شده اکران نشود. عروسک آنابل هم با فیلم‌های اختصاصی خودش از راه رسید و راهبه ترسناکی که در فیلم‌های جیمز وان تماشا کرده بودیم صاحب فیلم The Nun شد.

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

مدتی پیش هم مشخص شد که فیلم The Curse of La Llorona در حقیقت بخشی از دنیای سینمایی جن‌گیری برادران وارنر است. آن‌ها با داستان‌سرایی‌های قابل قبول و واقعا ترسناک موفق شده‌اند رگ خواب تماشاگران ژانر وجشت را پیدا کنند. بنابراین خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد که فیلم‌های این دنیای سینمایی در آینده شکست بزرگی را تجربه کنند. به ویژه حالا که استودیوی قدرتمند پشت آن برای فروش بیشتر سنگ تمام می‌گذارد و هیچ محدودیت دردسرسازی ایجاد نمی‌کند.

The LEGO Universe

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

انیمیشن The Lego Movie سال ۲۰۱۴ را برای برادران وارنر به یک سال شیرین تبدیل کرد. اتفاقی که چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود؛ ماجراجویی‌های جذاب و سرگرم‌کننده شخصیت امت با صداگذاری کریس پرت آن هم درمیان میلیون‌ها قطعه لگو که جوامع انسانی را بازسازی می‌کردند، به عنوان نخستین اقتباس سینمایی ساخته شده از پازل‌های سه‌بعدی محبوب می‌توانست به یک سبک انیمیشن‌سازی تبدیل شود. بنابراین استودیوی وارنر ساخت دنباله این انیمیشن و اسپین‌آف‌های گوناگون آن را آغاز کرد.

در ادامه، موفقیت انیمیشن The Lego Batman که اقتباسی تمام‌عیار از شخصیت‌های کمیک بوک‌های دی‌سی بود، از پتانسیل باورنکردنی این دنیای سینمایی حکایت می‌کرد. اما برادران وارنر در ادامه راه تصمیم‌های درستی نگرفت. آن‌ها با اکران The Lego Ninjago Movie داستانی را روایت کردند که مخاطب زیادی نداشت. بنابراین فیلم شکست تقریبا سنگینی را در باکس آفیس تجربه کرد و آینده انیمیشن‌های لگو را تحت تاثیر قرار داد. دنباله نخستین همکاری سینمایی برادران وارنر و تولیدکننده دانمارکی با نام The Lego Movie 2: The Second Part نتوانست شرایط را تغییر دهد و دنیای سینمایی لگو در یک‌قدمی نابودی قرار گرفت.

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

بنابراین لگو که نمی‌توانست موفقیت تحسین‌برانگیز انیمیشن‌های سینمایی‌اش را فراموش کند، تصمیم گرفت به همکاری‌اش با برادران وارنر پایان دهد. آن‌ها برای ساخت انیمیشن‌ و بازی‌های ویدیویی لگویی از عناوین انحصاری استودیوی یونیورسال با این غول صنعت سینما به توافق رسیدند. با توجه به این قرارداد پنج ساله باید منتظر انیمیشن لگویی پارک ژوراسیک و سریع و خشن و مینیون‌ها باشیم. پس این دنیای سینمایی که حالا توسط استودیوی دیگری توسعه پیدا می‌کند، می‌تواند اقتصاد سینما را وارد دوران جدیدی کند.

The King Arthur Universe

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

حتی اگر دنیای سینمایی لگو با همکاری استودیوی یونیورسال ادامه پیدا کند، دنیای سینمایی شاه آرتور تقریبا هیچ شانسی برای ادامه راه ندارد. فیلم King Arthur: Legend of the Sword که در سال ۲۰۱۷ اکران شد قرار بود امید جدید برادران وارنر برای یک دنیای سینمایی تاریخی-فانتزی باشد. اما فیلم نه تنها در نگاه منتقدان در هم کوبیده شد بلکه در گیشه هم فروش خوبی را تجربه نکرد. بنابراین شکست‌های پیاپی فیلمی که گاریچی را به عنوان کارگردان و چارلی هانام و جود لاو را به عنوان ستاره‌هایش در اختیار داشت، پرونده رویاهای استودیوی وارنر را برای همیشه بست.

بازاریابی ضعیف فیلم در کنار سرعت نامنظم فیلم‌نامه آن باعث شد ساخت عناوین بلاک باستری شبیه به King Arthur برای همیشه فراموش شود. تماشاگران سینما دیگر علاقه‌ای به تماشای چندباره داستان‌های اساطیری اروپایی ندارند و ساخته ضعیف گای ریچی که فاصله زیادی با فیلم‌های قبلی و بعدی او دارد این بی‌علاقگی را بیشتر کرد. بنابراین این دنیای سینمایی هم می‌تواند تاثیر بزرگی در اقتصاد سینما داشته باشد؛ حالا استودیوهای سینمایی می‌دانند که فیلم‌هایی مانند King Arthur تقریبا هیچ هواداری ندارند و ساختن آن‌ها جز هزینه‌های بدون بازگشت نمی‌توانند هیچ فایده‌ای داشته باشند؛ حتی اگر نقشی برای دیوید بکام هم درون فیلم‌هایشان در نظر بگیرند.

The MonsterVerse

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟

این دنیای سینمایی شباهت‌های بسیار زیادی با دنیای سینمایی Dark Universe یونیورسال دارد. دنیای سینمایی استودیوی یونیورسال که تلاشی برای بازسازی همان فیلم‌های دهه ۱۹۳۰ میلادی بود، به یک شکست بزرگ تبدیل شده اما دنیای سینمایی هیولاهای وارنر وضعیت بسیار بهتری دارد. این دنیای سینمایی در حقیقت نسخه مدرن‌شده دنیای سینمایی Toho kaiju ژاپنی‌ها است و اصول اصلی آن را رعایت می‌کند؛ درگیری هیولاهای غول‌پیکر در شهرهای بزرگ و حضور کم‌رنگ انسان‌ها در حاشیه جدال آن‌ها.

دنیای سینمایی هیولاهای وارنر در سال ۲۰۱۴ و با فیلم Godzilla آغاز شد. پس از آن برادران وارنر با خرید حق پخش سایر هیولاهای Toho kaiju از برنامه بسیار گسترده‌اش برای این دنیای غول‌پیکر رونمایی کرد. پس از آن فیلم Kong: Skull Island موفق شد کینگ کونگ را وارد ماجرا کند و در نهایت دنباله فیلم Godzilla با نام King of the Monsters اکران شد. در سومین فیلم جنگ هیولاهای وارنر، موجودات جدیدی وارد داستان شدند و هیجان این دنیای فانتزی را بیشتر کردند. با این حال موفقیت این دنیای سینمایی هنوز قطعی به نظر نمی‌رسد.

چگونه استودیوی برادران وارنر با پنج دنیای سینمایی اقتصاد سینما را دگرگون می‌کند؟اگر عنوان چهارم این مجموعه یعنی فیلم Godzilla vs. Kong که قرار است اواخر سالی جاری میلادی اکران شود، موفقیت بزرگی را تجربه کند، در نهایت می‌توانیم بگوییم یک دنیای سینمایی برای رقابت جانانه با مارول و دیزنی وجود دارد. چراکه پس از چهار فیلم موفق با معرفی شخصیت‌های کلیدی مسیر مساعدی برای آینده فراهم شده و اگر هم این فیلم در جذب تماشاگران ناموفق باشد، احتمالا یکی از شانس‌های بزرگ وارنر برای دگرگونی در اقتصاد سینما می‌سوزد.


بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علی
    علی | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    به جز کینگ آرتور بقیه را دیدم همه ارزش دیدن دارن

  • سهیل
    سهیل | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    کارگردان sinister اسکات دریکسن هست

  • sam-fisher
    sam-fisher | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    ولی دنیای سینمایی مارول بهتر عمل کرد فیلماش خیلی شاخ نبودن ولی به دل مینشست امیدوارم نسخه اسنایدر جاستیس لیگ هم خوب باشه لباس سیاه سوپر من خیلی باحال بود

    • Mahdi
      Mahdi | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      تو کلا همه جا هستی دیگه?در ضمن ام سی یو خیلی بده?

      • sam-fisher
        sam-fisher | ۷ مرداد ۱۳۹۹

        با همه بدیش همیشه جزو پر فروش ترین فیلم های ساله

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۹ مرداد ۱۳۹۹

      دنیای سینمایی مارول آغازگر جهانهای سینمایی نوین هست و واقعا خوب عمل کرده.

مطالب پیشنهادی