چرا دیسی بعد از ۸۰ سال بتمن را به نیویورک منتقل میکند؟
شاید کمی غیرقابل باور به نظر برسد که شهر نیویورک در دنیای دیسی واقعاً وجود دارد. گاهی اوقات خیلی راحت میتوان فراموش کرد که مکانهای دنیای واقعی در کنار شهرهایی خیالی مثل متروپلیس و گاتهام ...
شاید کمی غیرقابل باور به نظر برسد که شهر نیویورک در دنیای دیسی واقعاً وجود دارد. گاهی اوقات خیلی راحت میتوان فراموش کرد که مکانهای دنیای واقعی در کنار شهرهایی خیالی مثل متروپلیس و گاتهام در دنیای دیسی حضور دارند. اما دیسی نه تنها نیویورک دارد، بلکه نیویورک حالا صاحب بتمن آن هم بعد از ۸۰ سال میشود!
این یک نقطه عطف داستانی در شماره ۶ کمیک I Am Batman است. جیس فاکس (Jace Fox) از گاتهام به نیویورک سیتی نقل مکان کرده تا عدالت خود را به مکانی که به طور معمولی قهرمان شنلپوش و نقابدار ندارد ببرد.
حالا در این مطلب نگاهی به این میاندازیم که این نقل مکان برای این «بتمن جدید» چه معنایی دارد و چع تأثیری روی داستانهایش میگذارد. در ادامه همراه ما در ویجیاتو باشید.
ارتباط نیویورک سیتی با بتمن
دنیای مارول تعدادی از قهرمانان را در اختیار دارد که به طور معمول و مستقیم با شهر نیویورک در ارتباط هستند؛ از مرد عنکبوتی و دردویل (Daredevil) گرفته تا فنتستیک فور (Fantastic Four). اما اوضاع در دنیای دیسی برای این شهر فرق دارد. در واقع، گرنت موریسون (Grant Morrison) یک بار از عبارت «سیندرلا سیتی» (Cinderella City) برای توصیف نیویورک سیتیِ دیسی استفاده کرد. نیویورکِ دیسی شهری است که به علت عدم حضور محافظان شنلپوش، نسبت به امثال متروپلیس و گاتهام کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اما وضعیت همیشه این طور نبود. در واقع، نیویورک محیط کمیکهای اولیه بتمن محسوب میشد تا این که در سال ۱۹۴۰ و شماره ۴ کمیک Batman، گاتهام پا به دنیای کمیکها گذاشت. با انتقال شوالیه تاریکیِ جیس فاکس، دیسی ادای احترامی به ارتباطات اولیه بتمن و نیویورک میکند.
جان رایدلی، نویسنده سری کمیک I Am Batman، در گفت و گویی با وبسایت IGN اعتراف میکند که انتقال وقایع این سری از گاتهام به نیویورک ایده خودش نبود. این ایده از طرف ادیتور گروه گاتهام (سابقاً ادیتور گروه بتمن)، بن آبرناتی (Ben Abernathy)، مطرح شد. اما پس از مطرح شدن این ایده، رایدلی کاملاً با آن اعلام موافقت کرد. او توضیح میدهد که این اتفاق باعث میشد تا بتمن جدید خارج از سایه بروس وین جایگاه خودش را در دنیای دیسی داشته باشد.
«فکر میکنم این اجازه را میدهد تا بروس گاتهام را داشته باشد و گاتهام نیز بروس را برای همیشه داشته باشد، که یک جورهایی باید همینطور هم باشد. فکر میکنم این اجازه را میدهد تا جیس در مینی یونیورس خودش قرار بگیرد. آن طور که من فکر میکنم، به خاطر آثار زیادی که نوشتهام، فرقی نمیکند که The American Way باشد یا The Other History of the DC Universe، عاشق این هستم که بخشهایی از واقعیت را به داستانگویی تزریق کنم.»
«نیویورک نسبت به یک قهرمان و یک قهرمان رنگینپوست که به این شهر آمده چگونه واکنش خواهد داد؟ این به چه معنایی خواهد بود؟ برای شهردار چه معنایی دارد؟ برای اداره پلیس چه معنایی دارد؟ برای شهروندان در خیابانها چه معنایی دارد؟ برای سال ۲۰۲۲ چه معنایی دارد که سر و کله یک مرد جوان سیاهپوست پیدا میشود و میگوید "من برای چیزی که درست است میجنگم"؟»
طبیعتاً این سری کمیک از حال و هوای شهر نیویورک نهایت استفاده را خواهد برد. بتمن نیز به نقاط عطف آشنایی در طی مأموریتهایش برخورد خواهد کرد. حتی برای توضیحات درون یونیورسی نقل مکان خانواده فاکس نیز از یکی از موسسههای واقعی شهر نیویورک استفاده شده است. تیم (Tam)، خواهر جیس، به تازگی از یک کمای طولانی مدت بیرون آمده است و نیاز به نوعی مراقبت پزشکی دارد که فقط از طریق بیمارستان نیویورک-پرسبیترین قابل دسترسی است.
«خب، فاکسها کجا زندگی میکنند؟ آنها در بیلیونرز رو هستند. او [جیس فاکس] قرار است کجا با یک شخص خیلی خاص ملاقات کند؟ قرار است در لیتل آیلند باشد، قرار است در های لاین باشد، اطراف بوشوک. از پل منهتن استفاده میکند. یعنی، برای این که بتوانید حتی به مکانهای دنیای واقعی اشاره کنید، برای من، خیلی قابل توجه است.»
«همچنین بودن در محیطی که قرار نیست به دیگر شخصیتهای خفاشی به طور روزانه برخورد کند. "خیلی خب، من بیرون میروم و این کار را میکنم. تیم من کیست؟ با آنها چطور تعامل دارم؟" بروس یک رهبر است. جای شکی در آن نیست. هر چه که بروس بگوید انجام میشود. جیس این آدم نیست. پس او چگونه با دیگر اشخاص تعامل میکند و آنها چگونه با او تعامل دارند؟ بیش از این نمیتوانستم هیجان زده باشم تا به کند و کاو جیس در نیویورک سیتی بپردازم.»
قرار دادن بتمن در دنیای واقعی
رایدلی روی توازن ظریف نوشتن یک کمیک بتمن که بیشتر در وقایع دنیای واقعی قرار دارد آن هم بدون این که از میراث دنیای دیسی جدا شود تأکید دارد. حتی پیش از ترک گاتهام، سری کمیک I Am Batman خودش را مستیماً درگیر چنین چالشهایی کرده بود. شاید پاندمی کووید ۱۹ در دنیای دیسی وجود نداشته باشد اما این سری، ساکنان وحشتزده گاتهام را به تصویر کشیده که در محیط عمومی به دلیل ترس از یک حمله بیولوژیکی دیگر، مثل اتفاقی که برای تیمارستان آرکهام افتاد، ماسک به صورت میزنند.
«مهمتر از هر چیز دیگر، هر ماه، ما میخواهیم تا سرگرم کنیم و میخواهیم که داستانهایی واقعاً عالی را تعریف کنیم. داستانهایی عالی که بتمن را در خود دارند؛ داستانهایی عالی که دنیای دیسی را به خود درگیر میکنند. پس این برای من در اولویت است، اما جاهایی در داستانگویی وجود دارد که به آنها برخوردهام، خب، میفهمم، این The American Way نیست. این The Other History of the DC Universe نیست. و سعی کردهایم که کمی از اجبار موارد کم کنم. اما با این وجود، تمام اعتبار را به بن، به دیوید [ویلگاش] (David Wielgosz)، به تیم تحریریه باید داد که میگویند "بله، اگر قرار است این کار را کنیم، تو باید این کار را کنی. ناگهان از جان رایدلی بودن فاصله نگیر. این کار را نکن. [کار خودت] را انجام بده.»
«چیزهای مربوط به دنیای واقعی که میخواهم با آنها سر و کار داشته باشم همیشه سیاسی، اجتماعی-سیاسی یا "ما در برابر آنها" یا محرومیت سازی و دیگر سازی نیست. در مورد زندگی و در مورد بیان کردن چیزهایی است که مردم واقعاً با آنها درگیر میشوند. چگونه با خانوادهای برخورد میکنید که ثروتمند بوده اما به تمام پول جهان میرسد، پولی بیشتر از خدا؟ چگونه با یک خواهر برخورد میکنید که درگیر یک بحران شدید سلامتی شده است؟ چگونه با یک مادر برخورد میکنید که سالها درگیر تربیت کردن فرزندانش بوده اما یک وکیل بسیار زیرک بوده که نیاز است تا هویت شخصی خودش را جدا از همسرش پیدا کند؟ چگونه با یک مرد جوان برخورد میکنید که در سنین پایین با عشق زندگیاش ملاقات کرده اما نمیتواند آن را بیان کند؟ چگونه با یک مرد جوان برخورد میکنید، که با تفاوت نسبت به بروس، دیده که خانوادهاش از او گرفته، و یک خانواده دیگرش متلاشی شده است؟»
تکامل جیس فاکس
همان طور که رایدلی به آن اشاره میکند، خانواده فاکس در ماههای اخیر درگیر رشدی دردناک اما الزامی بوده است. لوشس فاکس به عنوان رئیس خانواده فاکس حالا ثروت عظیم وین را در اختیار دارد اما در همین حال نیز قبول کرده که نیاز به رواندرمانی به دلیل وقایع پیش آمده در آرکهای داستانی گذشته کمیک Batman را دارد.
خود جیس گذشته در هم پیچیدهاش را پشت سر میگذارد تا سرنوشت جدیدی را به عنوان یک بتمن کاملاً متفاوت قبول کند. این دو شخصیت در نهایت در شماره ۵ کمیک I Am Batman، با هم آشتی کردند. لوشس متوجه شد که پسرش در ماههای اخیر واقعاً مشغول به چه کاری بوده و چقدر در مورد جیس اشتباه قضاوت کرده است. این مصالحه به شکلهای مختلفی مسیری که I Am Batman میپیماید را تحت تأثیر قرار میدهد.
«او دیگر تنها نیست. برای مدتی طولانی، جیس فقط یک عامل مستقل بود. او از پدرش در حال فرار بود، از ثروت در حال فرار بود، از جایگاهش در حال فرار بود، از خانوادهاش در حال فرار بود. و حالا او متوجه میشود، که خب، کافی نیست که فقط تنها باشی. کافی نیست که علیه چیزی باشی. باید به یک چیزهایی نیز تعلق داشته باشی.»
«خانواده همه چیز است، و من فکر میکنم که همچنین یکی از چیزهایی است که واقعاً جیس را از بروس جدا میکند. یعنی، بروس یکی از وحشتناکترین ضربههایی را خورد که میتوان تصور کرد، از دست دادن والدینتان، دیدن از دست رفتن آنها در برابر چشمانتان. جیس خانوادهاش را دارد در حالی که بروس، حتی با تمام آن ضربه، یک جورهایی آزاد شده. خب، به عنوان بروس، من میتوان بیرون بروم، من میتوان هر کاری انجام دهم. از هیچ چیزی ترس ندارم. چیزی برای از دست دادن نیست چرا که من همین حالا نیز آن را از دست دادهام. او میتواند بیرون برود و این باعث میشود تا او منفرد باشد. او مطمئناً خانواده خفاشیاش را دارد، اما گاهی اوقات فاصلهای بین او و آن خانواده وجود دارد.»
«جیس آن آزادی را ندارد. او خانوادهای دارد. آنها وجود دارند. او نیاز دارد تا در کنار مادرش باشد. او نیاز دارد تا در کنار خواهرش باشد، مخصوصاً که تیم در حال بهبود است و او چنین تعهداتی را برعهده دارد. پس چنین چیزی را چطور هدایت میکنید؟ چطور یک قهرمان شب بودن را با یک شخص در طول روز بودن هدایت میکنید؟ و این، برای من، بخشی از چیزی است که عاشق I Am Batman هستم.»
جیس در شماره ۵ کمیک I Am Batman یک تغییر مهم دیگر را نیز تجربه کرد. تا این مقطع، لباس بتمنیاش تمام صورت او را میپوشاند. یک تصمیم که هم به خاطر محافظت از جیس در برابر بمب ترس اسکرکرو (Scarecrow) و هم به خاطر مخفی کردن هویت جیس از پدرش بود. حالا این ماسک کنار رفته است؛ هم به صورت عینی و هم به صورت مجازی. بتمن جدید نیویورک سیتی این حقیقت که یک مرد سیاه پوست است که در حال محافظت از یکی از متنوعترین شهرهای آمریکاست را مخفی نمیکند.
«هر آن چه که در جدیدترین شماره I Am Batman اتفاق افتاد واقعاً خیلی، خیلی پیشتر در Batman: The Joker War Zone در نظر گرفته شده بود. نه صرفاً در مورد چیز سادهای مثل پوشیده یا ناپوشیده بودن صورتش، بلکه گفت و گوهایی که لوشس در مورد بیماری روانیاش دارد، در مورد استرس پس از واقعهای که از برخوردش با پانچلاین (Punchline) دچار آن شده، از تصدیق او در مورد این که "من خوب نیستم و نیاز دارم تا در موردش حرف بزنم. من یک تعهد دارم. تابو نیست که در مورد مشکلات روانی صحبت کنیم." تا این که به پسرش میگوید "تو نیاز داری تا نماینده باشی، تا حس مصالحهای برای اذعان کردن به گذشته داشته باشی.»
«برای من، یکی از شگفتانگیزترین چیزها میزان برنامهریزیای است که در این اولین سال جیس فاکس انجام شده است، و تماشای این که بخش زیادی از آن برنامهها واقعاً به ثمر رسیده و امیدوارم که واقعاً جواب دهند.»
به مطالعه در مورد بتمن ادامه دهید
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
هنوز با این کنار نیومدم که یکی غیر از بروس لباس بتمن رو بپوشه خب حتی اگه میخواستن عوضش کنن یکی از بت فمیلی رو میذاشتن(خیلی وقته کمیک نخوندم پس اگه جریان داره خبر ندارم)
درواقع پس از 83 سال سید ?
دوستان بتمن برای چی سیاه پوست بود اگر کسی میدونه بگه
https://www.google.com/url?q=http://vigiato.net/p/151255&sa=U&ved=2ahUKEwiCjPP7gPf1AhUtk_0HHUbvBlMQFnoECAYQAg&usg=AOvVaw1fTdsKno1aO9PNvrRDH3oE
اها مرسی ولی سخته با تیم فاکس کنار اومدن???
واقعا نمیتوم گاتهام رو بدون بتمن تصور کنم.این دوتا عضو های جدایی ناپذیری هستند.اصلا هر وقت اسم گاتهام میومد همه یاد بتمن میوفتادن.(گاتهام هم خیلی با داستان های دارک و تا حدودی ترسناک بتمن همخوانی داشت اما نیویورک اون حس دارک بودن رو القا نمیکنه.)
این همه قهرمان بدون شهر اونوقت بتمن میفرسته نیویورک یعنی رییس دیسی کامیمکس دست هرچی آدم خنگ و دیوونه هست رو از پشت بسته
بتمن بدون گاتهام مانند زنبور بی عسل?
مگاحق
من نفهمیدم
متروپولیس برا اساس نیویورکه
گاتهام هم همین طور
اون وقت واقعا نیویورک تو دی سی هست?
آره ?