ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم و سریال

نگاهی به قسمت بیستم سریال خاتون – روایت غیرقابل فهم

قسمت بیستم سریال خاتون با بازگشتی دوباره به مسیر نزولی فیلم‌نامه در مسیر شکل‌دادن به ادامه روایت پیچیده‌ای که شکل داده، شکست می‌خورد. اگر پایان نسبتا دراماتیک سریال نبود احتمالا قسمت بیستم سریال خاتون می‌توانست ...

امیرمحمد سلیمانی
نوشته شده توسط امیرمحمد سلیمانی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

قسمت بیستم سریال خاتون با بازگشتی دوباره به مسیر نزولی فیلم‌نامه در مسیر شکل‌دادن به ادامه روایت پیچیده‌ای که شکل داده، شکست می‌خورد. اگر پایان نسبتا دراماتیک سریال نبود احتمالا قسمت بیستم سریال خاتون می‌توانست یکی از بدترین اپیزودهای فصل جدید سریال تینا پاکروان باشد. با ویجیاتو همراه باشید.

واقعیت آن است که نگارش فیلم‌نامه یک سریال با فیلم‌نامه یک فیلم سینمایی به معنای واقعی کلمه تفاوت‌های عمده‌ای دارد. پرداختن به روایت‌ها در یک فیلم سینمایی باید فشرده‌تر شود و به همین دلیل گروهی از فیلم‌نامه‌نویسان باور دارند که نگارش یک فیلم‌نامه فیلم سینمایی به مراتب آسان‌تر از نوشتن فیلم‌نامه یک سریال تلویزیونی است. چراکه پرداخت شخصیت‌ها و روایت داستان‌ها در یک سریال تلویزیونی به مراتب دشوارتر به نظر می‌رسد.

زمان بیشتری که فیلم‌نامه‌نویس در فیلم‌نامه یک سریال تلویزیونی در اختیار دارد دقیقا مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. اگر توانایی فیلم‌نامه‌نویس در پردازش داستان و شخصیت‌ها در سطح قابل قبولی باشد، یک سریال تلویزیونی می‌تواند خارق‌العاده ظاهر شود. اگر هم فیلم‌نامه‌نویس در نگارش فیلم‌نامه موفق ظاهر نشود احتمالا اپیزودهای طولانی یک سریال تلویزیونی به فرصتی برای هدردادن وقت تماشاگر منجر می‌شود.

شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مانند دینامیتی هستند که اگرچه در ابتدا با صدای بلند منفجر می‌شود اما در ادامه به شکل غم‌انگیزی خاموش می‌شود. چراکه ایده فیلم‌نامه‌نویس‌ها برای ادامه داستان از یک نقطه‌ای به بعد کاملا خالی می‌شود و به همین دلیل سریال‌های تلویزیونی پس از مدتی کنسل می‌شوند؛ چراکه اساسا داستانی برای روایت‌کردن ندارند.

بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که ساخت یک سریال تلویزیونی برای فیلم‌نامه‌نویس‌های سینمایی و کارگردان‌های سینما یک چالش بزرگ باشد. چراکه پخش‌کردن یک روایت در چندین اپیزود طولانی کار دشواری به نظر می‌رسد و اگر پرداخت خوبی برای داستان‌ها و شخصیت‌ها ایجاد نشود احتمالا شکست‌خوردن سریال به شدت افزایش پیدا می‌کند.

تینا پاکروان با سریال خاتون به خوبی ثابت می‌کند که توانایی نگارش فیلم‌نامه یک سریال تلویزیونی را ندارد. او در شرایطی که آغاز سریال خاتون را به بهترین شکل ممکن رقم زده بود حالا در وضعیتی قرار گرفته که به شکل واضحی مشخص است که هیچ ایده‌ای برای ادامه‌دادن سریالش ندارد. قسمت بیستم سریال خاتون بیشتر از هر زمان دیگری ثابت می‌کند که سریال تینا پاکروان به بن‌بست خورده و تلاش‌های سریال برای ایجاد هیجان هم بی‌فایده به نظر می‌رسد.

به همین دلیل عملکرد سریال خاتون به شدت سینوسی شده است. اگرچه تعدادی از اپیزودها به معنای واقعی کلمه هیجان‌انگیز، جذاب و پیشرو هستند اما بیشتر اپیزودها دردی را دوا نمی‌کنند و کاملا بی‌هدف به نظر می‌رسند. قسمت بیستم سریال خاتون یکی از اپیزودهای ضعیف سریال است که با پرداختی ناامیدکننده فیلم‌نامه سریال را زمین می‌زند.

روایت غیرقابل فهم احتمالا بزرگترین مشکلی است که سریال خاتون با آن مواجه شده و بیشتر مشکلات سریال هم از این نقطه نشات می‌گیرد. فیلم‌نامه سریال به شکلی نوشته شده که بخش زیادی از دیالوگ‌ها واقعا قابل درک نیستند و همین مسئله پیچیدگی سریال را بیشتر می‌کند. به عبارت دیگر در حالی که سریال خاتون خود نیز عنوانی پیچیده و سرشار از جزییات است به لطف دیالوگ‌های پیچیده‌تر به عنوانی تبدیل شده که درک آن دشوار به نظر می‌رسد.

سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • gamer-boy-47
    gamer-boy-47 | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

    چند قسمته کاش تموم شه تا میاد بره تو مسیر درست قسمت بعد گند میزنه

  • asal
    asal | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

    مسخره شده نباید کشش میدادن انقد همون فصل اول میشد تمومش کزد

مطالب پیشنهادی