نگاهی به قسمت نوزدهم سریال خاتون – آبگوشت هیجان
اینکه سریال خاتون یکی از بهترین سریالهای شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر لقب میگیرد بدون هیچ تردیدی یک حقیقت غیرقابل انکار است. البته نباید فراموش کرد که سایر رقبای سریال تینا پاکروان در ...
اینکه سریال خاتون یکی از بهترین سریالهای شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر لقب میگیرد بدون هیچ تردیدی یک حقیقت غیرقابل انکار است. البته نباید فراموش کرد که سایر رقبای سریال تینا پاکروان در سالهای اخیر هم چنگی به دل نزدهاند. اما واقعیت آن است که سریال خاتون یک تناقض خیرهکننده را رقم زده است؛ به همان میزان که هیجان و جذابیت داستان سریال بیشتر میشود، فیلمنامه آن به شکلی مضحک پیشروی میکند. با بررسی اجمالی قسمت نوزدهم سریال خاتون با ویجیاتو همراه باشید.
سریال جیران را با ویجیاتو دنبال کنید:
- نگاهی به قسمت اول سریال جیران – روایت اشتباه تاریخ
- نگاهی به قسمت دوم سریال جیران – اقتباسی آزاد از تاریخ
- نگاهی به قسمت سوم سریال جیران – متعهد به درام
- نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران – ترکیسازی تاریخ ایران
متاسفانه یا خوشبختانه هنوز هم افرادی در جامعه ایران زندگی میکنند که رویای تبدیلشدن به کارگردانی درجه یک یا فیلمنامهنویسی قهار را دنبال میکنند. متاسفانه؛ چراکه اساسا در فضای فرهنگ و هنر امروز ایران هیچ فرصتی برای رشدکردن استعدادهای ناشناختهای که لینکهای ارتباطی محکم و قدرتمند دارند، دیده نمیشود. به عبارت دیگر، فضای سینمای ایران به مافیاییترین حالت ممکن به حیات نباتی خود ادامه میدهد و علاقهای به جذب نیروهای تازهنفس ندارد. خوشبختانه؛ چون به هر حال آدمی به امید زنده است.
سریال خاتون برای آن گروه از علاقهمندان به سینما در ایران که دوست دارند به شکل حرفهای فیلمنامهنویسی را دنبال کنند، مجموعهای از بزرگترین درسها را تدارک دیده است. به عبارت دیگر، نخستین تجربه سریالی تینا پاکروان سرشار از نکات ریز و درشتی است که به علاقهمندان به فیلمنامهنویسی یادآوری میکند تا فیلمنامهشان را دقیقا به چه شکلی ننویسند!
مسیری که سریال تینا پاکروان دنبال میکند، ناشی از هیجانی است که سرانجام خوبی پیدا نمیکند. فیلمنامه سریال خاتون به بهترین شکل ممکن عاقبت نداشتن تمرکز کافی برای نوشتن یک فیلمنامه بینقص را نشان میدهد و البته که از اهمیت بهپایانرساندن یک کار خوب هم سخن میگوید. در شرایطی که سریال خاتون یک آغاز دلچسب و خیرهکننده داشت حالا در آستانه بیستمین قسمت به شالودهای از گرههای داستانی قابل پیشبینی تبدیل شده که اساسا ارزش تماشای سریال را پایین میآورد.
آبگوشت هیجان
قسمت نوزدهم سریال خاتون نقطه اوج هیجانی است که از قسمت شانزدهم سریال به فیلمنامه تزریق شد. در حالی که بخش قابل توجهی از نیمفصل دوم سریال تینا پاکروان مشغول به ایجاد گرههای داستانی بود، قسمتهای اخیر این سریال به شکل ویژهای روی بازکردن هیجانانگیز همین گرهها کار میکنند. نتیجه کار اگرچه جذاب شده اما به شکل ناراحتکنندهای کلیشهای و قابل پیشبینی است.
از آنجایی که فیلمنامه سریال خاتون در اپیزودهای اخیر سرشار از ناامیدیهای بسیار بوده پس نظارهکردن دوباره ناامیدیها در اوج هیجان فیلمنامه هم چندان عجیب به نظر نمیرسد. هیجان قسمت نوزدهم سریال خاتون بیشتر از آنکه شبیه به هیجان یک درام تاریخی باشد به هیجان یک فیلم هندی شباهت دارد. شخصیتها به راحتی درون دردسرهای بزرگ گرفتار میشوند اما خیلی راحتتر از همان دردسرها عبور میکنند. فیلمنامه سریال هم آنقدر داستان را پیچیده کرده که برای پرداختن به همه جزییات با پیچیدگیهای بیشتری همراه میشود.
بنابراین تماشاگر در عین حال که در میان صحنههایی هیجانانگیز گرفتار شده دائما به معنای آنها میاندیشد. از آنجایی که سریال هم در پرداختن به این هیجان ناامیدکننده ظاهر میشود، داستان سریال به شکل مضحکی پیشروی میکند. از سوی دیگر، مشکلات روایت سریال که در همه اپیزودهای قبلی نیمفصل دوم به چشم آمده بود در قسمت نوزدهم سریال خاتون که هیجانانگیزتر از همیشه به نظر میرسد، به اوج خود نزدیک میشود.
قسمت نوزدهم سریال خاتون ترکیبی از آبگوشت هیجان و هیجان آبگوشتی است. آبگوشت هیجان؛ چراکه سریال در پرداخت به هیجان عمیق داستان ناامیدکننده ظاهر شده و صرفا تلاش میکند تا مخاطب را به هر شکلی که شده پای تلویزیون نگاه دارد. هیجان آبگوشتی؛ چون مسیر قابل پیشبینی، کلیشهای و مبتدیانه سریال برای روایت هیجان فیلمنامه واقعا هر بینندهای را از تماشای سریال تینا پاکروان ناامید میکند.
سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:
- نگاهی به قسمت اول سریال خاتون – فاشیسم سینمایی
- نگاهی به قسمت دوم سریال خاتون – باران خونین داس و چکش
- نگاهی به قسمت سوم سریال خاتون – شیوع ویروس سرخ
- نگاهی به قسمت چهارم سریال خاتون – عاقبت خوردن نان خلق
- نگاهی به قسمت پنجم سریال خاتون – بگذارید این وطن دوباره وطن شود
- نگاهی به قسمت ششم سریال خاتون – همسری که همراه نیست
- نگاهی به قسمت هفتم سریال خاتون – تصویر دقیق زن گیلانی
- نگاهی به قسمت هشتم سریال خاتون – روایت خستهکننده
- نگاهی به قسمت نهم سریال خاتون – گفتار مدرن یک پوستین کهنه
- نگاهی به قسمت دهم سریال خاتون – سرگیجهای از شخصیتها
- نگاهی به قسمت یازدهم سریال خاتون – عاشقانه در عاشقانه
- نگاهی به قسمت دوازدهم سریال خاتون – پوستین جذاب یک باطن مستهلک
- نگاهی به قسمت سیزدهم سریال خاتون – عشق مسموم
- نگاهی به قسمت چهاردهم سریال خاتون – مسیر گمراهکننده
- نگاهی به قسمت پانزدهم سریال خاتون – آغاز پایان
- نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون – فاجعه مطلق
- نگاهی به قسمت هفدهم سریال خاتون – قابل پیشبینی
- نگاهی به قسمت هجدهم سریال خاتون – بدون تمرین
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ابگوشت هیجان?
پ.ن . ولی کارگردان میخواسته که شبیه شهرزاد بشه نتونسته :
2 قسمت اخیر میتونم بگم یکی از ایپوزید های هیجانی بود به خصوص این قسمت 19 ، بلاخره مگه سریال ایرانی داریم که اب درونش نکنن??? به شخصه از دیدن دو قسمت اخیر پیشمان نیستم
هر چقد که تو قسمتای قبل داشتن ول میگشتن این قسمت کتک خوردن?????
به شدت لذت می بردم که رضا فخار کتک می خورد
حققققققققققق
اقای سلیمانی یه خواهش کوچیک ؛ کریر کاری جمشید هاشم پورُ بررسی میکنین؟
سلام دوست خوبم
حتما تو لیست کارهامون قرار میگیره