ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خون آشام ها در کمیک ها - Banner
کمیک بوک

تاریخچه کوتاهی از حضور خون آشام‌ها در دنیای کمیک‌ها

سونی با به تصویر کشیدن موربیوس در یک اقتباس سینمایی از این شخصیت، توجه‌ها را به سمت خون آشام های کمیک بوکی جلب کرده است. هر چند خود موربیوس دقیقاً یک خون آشام نیست. او ...

محمدرضا صفری
نوشته شده توسط محمدرضا صفری | ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

سونی با به تصویر کشیدن موربیوس در یک اقتباس سینمایی از این شخصیت، توجه‌ها را به سمت خون آشام های کمیک بوکی جلب کرده است. هر چند خود موربیوس دقیقاً یک خون آشام نیست. او فقط دی‌ان‌ای یک خفاش را به خودش تزریق کرد تا یک بیماری خونی نادر را درمان کند. اما با انجام این کار باعث به وجود آمدن عطش خون، بیزاری از نور، دندان‌های تیز، پوست بی‌رنگ، قابلیت پرواز، قدرت و التیام فرا انسانی و امکان انتقال این قابلیت‌ها به فردی دیگر از طریق گاز گرفتن در خود شد.

با تمام این اوصاف اما موربیوس واقعاً تبدیل به یک ومپایر نشد. حالا چه موربیوس یک خون آشام واقعی باشد یا نه اما او تنها ومپایر دنیای کمیک‌ها محسوب نمی‌شود. این موجودات از حدود یک قرن پیش در دنیای کمیک‌ها حضورهای گاه کم‌رنگ و گاه پررنگی داشته‌اند. هر چند در دوره‌ای به بهانه محافظت از کودکان، این دست موجودات به همراه موارد دیگری، از کمیک‌ها حذف شدند اما در نهایت هنوز هم آن‌ها را در این مدیوم سرگرمی می‌بینیم.

اما اگر می‌خواهید بدانید خون آشام ها چه پیچ و خمی را در طول تاریخ در دنیای کمیک ها تجربه کرده‌اند، پس کنار دست خود یک سیر بگذارید، آب مقدس همراه خود داشته باشید، یک میخ چوبی آماده کنید و به سراغ مطالعه این مطلب بروید.


سال ۱۹۳۹

کاور شماره ۳۱ کمیک Detective Comics (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور شماره ۳۱ کمیک Detective Comics (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

نمی‌توان با اطمینان گفت که Batman Vs. The Vampire، یک داستان دو قسمتی که در شماره‌های ۳۱ و ۳۲ کمیک Detective Comics روایت شد، اولین کمیکی است که یک خون آشام را در خود جای داده یا نه، اما احتمالاً یکی از اولین‌ها باشد. در این دوره، خود بتمن حدود ۴ ماه قبل به دنیای کمیک‌های معرفی شده بود.

قهرمان این داستان که خودش نیز شباهت‌هایی با یک ومپایر داشت، معشوقه‌اش جولی مدیسون (Julie Madison) را از مانک (Monk) و دیلا (Dala) نجات می‌دهد؛ خون آشام‌هایی که در نهایت توسط شوالیه تاریکی به وسیله گلوله‌های نقره‌ای کشته شدند.

سال ۱۹۵۰

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، دو ژانر وحشت و جنایی تبدیل به ژانرهای بسیار محبوب کمیک‌ها شدند که سعی داشتند علاوه بر کودکان، از سربازهای بازگشته از جنگ نیز مخاطب جذب کند. ای‌سی کامیکز (EC Comics) در این ترند پیش‌قدم بود و آثاری همچون Tales from the Crypt و The Vault of Horror را که پر از خون آشام بودند منتشر کرد.

سال ۱۹۵۴

با تیره‌تر، خشن‌تر و بیش‌تر شدن محتوای جنسی کمیک‌ها، نگرانی والدین درباره محتوایی که فرزندانشان می‌خواندند افزایش پیدا کرد. این روند در ماه آوریل سال ۱۹۵۴ به اوج خود رسید تا در جلسات استماع کنگره ایالات متحده، موضوع خطر کمیک‌ها برای جوانان آمریکایی مطرح شود. این جلسات برای صنعت کمیک گران تمام شد چرا که Comics Code Authority در اواخر آن سال به وجود آمد.

Comics Code Authority هیئت مستقل صنعت کمیک بوک بود که قبل از انتشار آثار، آن‌ها را تأیید می‌کرد. لازم نبود ناشران کمیک‌های خود را برای تأیید به این هیئت بسپارند اما بیش‌ترِ خرده‌فروش‌ها، کمیک‌هایی که مهر تأیید Comics Code Authority را روی کاور خود نداشتند به فروش نمی‌رساندند.

همان طور که انتظار می‌رفت، Comics Code Authority روابط جنسی، خشونت افراطی، بی‌احترامی به مقامات، «ناهنجاری‌های جنسی»، «انحراف جنسی» و امثال این موارد را از کمیک‌ها حذف کرد.

در اقدامی که احتمالاً کم‌تر به خاطر محافظت از کودکان و بیش‌تر برای زمین زدن انتشاراتِ بسیارِ موفقِ ای‌سی بود، Comics Code Authority «تمام محتوای ترسناک»، استفاده از «وحشت» و «ترس» در عناوین و هر چیزی که در تاریکی شب باعث ترس می‌شد، مثل «مردگان متحرک»، «گرگینه‌ها» و... خون آشام‌ها را ممنوع کرد.

سال ۱۹۶۲

دل کامیکز (Dell Comics) یکی از معدود ناشرانی بود که هیچگاه کمیک‌هایش را برای تأیید توسط Comics Code Authority ارسال نکرد. آن‌ها خیلی راحت از این کار جان سالم به در بردند چرا که به لطف انتشار کلی محتوای خانوادگی مثل کمیک‌های پرفروش Donald Duck و Uncle Scrooge دیزنی سهم زیادی از بازار داشتند. به این ترتیب، آن‌ها به راحتی توانستند دراکولا را به عنوان یک ابرقهرمان معرفی کنند.

سال ۱۹۶۵

هر چیزی که Comics Code Authority برای آن محدودیت گذاشته بود می‌توانست به نوع دیگری تفسیر شود. گاهی اوقات این قضیه باعث می‌شد تا در حالی که چیزی در مورد نژاد گفته نشده اما Comics Code Authority بتواند به قدری به اختیاراتش وسعت ببخشد که روی نژاد نیز اعلام نظر کند. هر چند بعضی وقت‌ها نیز این اتفاق به صورت برعکس می‌افتاد و آن‌ها اجازه انتشار محتویاتی را می‌دادند که نص قانون را زیر پا می‌گذاشت اما روح آن را نه.

ممنوعیت موجودات ترسناک با این هدف اعمال شد تا محتوای بسیار وحشتناکی که والدین در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ فکر می‌کردند برای فرزندانشان مضر است حذف شود. اما خون آشام‌های کمدی می‌توانستند این قانون را دور بزنند. بنابراین می‌توان چیزهایی مثل سر و کله زدن باب هوپ (Bob Hope) با هیولاهای فیلم‌های یونیورسال که شامل دراکولا نیز می‌شد را در سری کمیک خودش که برای سال‌ها در نیمه دوم دهه ۶۰ میلادی چاپ می‌شد را دید.

مطلب پیشنهادی
بالرین خون‌آشام در برابر کلیشه‌های ترسناک
نقد فیلم Abigail (ابیگیل) | دختر دراکولا

سال ۱۹۶۹

ومپیرلا یکی از خون آشام هایی بود که از محدودیت‌های اعمال شده برای کمیک ها جان سالم به در برد

یکی از راه درروهای عجیب Comics Code این بود که اگر یک ناشر چیزی که واضحاً یک کمیک است را منتشر کند اما ابعاد آن از یک مجله بزرگ‌تر باشد، نیازی به بررسی اثر توسط Comics Code Authority نیست و دکه‌های روزنامه فروشی نیز بدون نیاز به مهر Comics Code Authority آن را خواهند فروخت. به این ترتیب، سری ترسناک سیاه و سفید انتشارات وارن (Warren) در سال ۱۹۶۹ یکی از مشهورترین خون آشام‌های دنیای کمیک‌ها را با نام ومپیرلا (Vampirella) معرفی کرد.

سال ۱۹۷۱

موربیوس روی کاور شماره ۱۰۱ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
موربیوس روی کاور شماره ۱۰۱ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

در سال ۱۹۷۱، Comics Code Authority ممنوعیت‌های خود را به روز رسانی کرد؛ چرا که قوانین مربوط به دهه ۵۰ میلادی قدیمی شده بودند و در دهه ۶۰ مسخره به نظر می‌رسیدند. حالا خون آشام‌های جدی اگر به شکل سنتی و کلاسیک به تصویر کشیده می‌شدند اجازه انتشار داشتند.

این تغییرات در ماه فوریه اعلام شدند تا موربیوس در اواخر آن سال به عنوان ویلن تراژیک و همذات‌پندارانه مرد عنکبوتی معرفی و خیلی زود تبدیل به پروتاگونیست داستان خود شود.

سال ۱۹۷۲

وقتی مارول توانست با موربیوس موفق شد، تمام توجهش را به ومپایرها جلب کرد. هر چند آن‌ها در ماجراهای خون آشامی بعدی خود به شدت به ومپایرهای سنتی پایبند بودند. در The Tomb of Dracula، الوکارد (Alucard) به عنوان یک ویلن حضور داشت و از آن وقت به بعد با تقریباً تمام شخصیت‌های مارول درگیر شده است؛ از ایکس من گرفته تا هاوارد اردکه.

سال ۱۹۷۳

بلید روی کاور شماره ۱۰ کمیک The Tomb of Dracula (برای دیدن سایز کامل روی تصوری کلیک کنید)
بلید روی کاور شماره ۱۰ کمیک The Tomb of Dracula (برای دیدن سایز کامل روی تصوری کلیک کنید)

مارول در سال ۱۹۷۳ پنج سری سیاه و سفید ترسناک منتشر کرد که شامل Dracula Lives! و Vampire Tales می‌شد. از همه پراهمیت‌تر، در شماره ۱۰ کمیک The Tomb of Dracula، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مربوط به خون آشام‌های مارول معرفی شد: بلید (Blade).

بلید ترکیبی از ترند وحشت در حال رشد و سینمای تجارتی سیاهان محبوب آن دوران بود. این شخصیت در دهه ۹۰ که ومپایرها شدیداً محبوب شده بودند تبدیل به یک شخصیت اصلی در داستان‌ها شد و حتی یکی از اولین شخصیت‌های مارول بود که به لطف فیلم Blade سال ۱۹۹۸ راهی سینماها شد.

سال ۱۹۸۱

به طور کلی ژانر وحشت تا سال ۱۹۸۱ خیلی مورد توجه انتشارات دی‌سی نبود. البته نه این که موجودات مربوط به این ژانر را نمی‌شد در این کمیک‌ها پیدا کرد؛ در هر حال کمیک‌های اشاره شده از باب هوپ توسط دی‌سی منتشر می‌شدند. ولی در سال ۱۹۸۱، دی‌سی یک شخصیت مهم خون آشامی با نام اندرو بنت (Andrew Bennett) را در یک محتوای پشتیبان با نام I…Vampire در کمیک The House of Mystery معرفی کرد. بنت خیلی زود تبدیل به شخصیت اصلی این سری شد و از آن به بعد حضوری همیشگی در بخش فراطبیعی کمیک‌های دی‌سی داشته است.

مطلب پیشنهادی
سینمای دنباله‌دار استفن کینگ
تمام فیلم‌ های آینده که از آثار استفن کینگ اقتباس شده‌

سال ۱۹۹۱

کاور کمیک Batman and Dracula: Red Rain (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک Batman and Dracula: Red Rain (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

ومپایرها در دهه ۹۰ میلادی محبوب بودند و این طور شد که تعدادی از این شخصیت‌های خون‌مک در این دهه در دنیای کمیک‌ها حضور فعالی به ثبت رساندند. یکی از معروف‌ترین آثار با حضور خون آشام‌ها Batman and Dracula: Red Rain نام داشت که خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین آثار دی‌سی در خط الس‌ورد (Elseworlds) شد و در نهایت ادامه پیدا کرد.

سال ۲۰۰۷

در قرن بیست و یکم، Comics Code Authority عملاً از بین رفته بود. برای همین کلی ومپایر را می‌شود در کمیک‌ها دید که مربوط به دهه ۰۰ قرن جدید هستند. اما چرا سال ۲۰۰۷؟ سری Buffy the Vampire Slayer Season Eight که ادامه سریال خون آشامی Buffy the Vampire Slayer به صورت کمیک بود توسط انتشارات دارک هورس در این سال شروع به انتشار کرد.

Anita Blake: Vampire Hunter نیز بالأخره توانست به شکل یک سری رمان گرافیکی توسط Dabel Brothers Productions و مارول در سال ۲۰۰۷ راهی دنیای کمیک‌ها شود.

سال ۲۰۱۰

Twilight: The Graphic Novel در سال ۲۰۱۰ منتشر شد تا واقعاً اثبات کند وجود خون آشام ها در دنیای کمیک ها برای جوانان خطرناک است. مارول نیز در این سال، جوبلی (Jubilee) را به عنوان یکی از اعضای شناخته شده ایکس من به طور موقت تبدیل به یک خون آشام کرد.

سال ۲۰۱۸

آرچی کامیکز (Archie Comics) که یکی از سرسخت‌ترین طرفداران Comics Code و از تمام ناشران طولانی‌تر به آن وفادار بود، شروع به انتشار سری طنز تلخ Vampironica به عنوان بخشی از خط تولید آثار ترسناک خود کرد.

سال ۲۰۲۱

کاور شماره ۱ کمیک DC vs. Vampires (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور شماره ۱ کمیک DC vs. Vampires (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

در اواخر سال ۲۰۲۱، دی‌سی شروع کرد به انتشار DC vs. Vampires؛ یک سری کوتاه که در آن شخصیت‌های محبوب دی‌سی یا توسط خون آشام‌ها کشته می‌شوند یا خودشان تبدیل به ومپایرها می‌شوند.

اما تاریخ فراموش نشده است: در شماره ۲ این سری، بتمن به تقابل گذشته‌اش با مانک و دیلا اشاره می‌کند. اتفاقی که در سال ۱۹۳۹ افتاده بود. به نظر بعضی چیزها، مخصوصاً خون آشام‌ها، خیلی مدفون باقی نمی‌مانند.


خواندن در مورد خون آشام ها را ادامه دهید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی