نگاهی به قسمت سوم سریال جیران – متعهد به درام
قسمت سوم سریال جیران با گسترشدادن فیلمنامه تلاش میکند تا نقش سایر شخصیتهای فرعی در داستان را بیشتر کند. جدیدترین قسمت سریال جیران به شکل واضحی تمرکز داستان را از پرداختن به شخصیت اصلی به ...
قسمت سوم سریال جیران با گسترشدادن فیلمنامه تلاش میکند تا نقش سایر شخصیتهای فرعی در داستان را بیشتر کند. جدیدترین قسمت سریال جیران به شکل واضحی تمرکز داستان را از پرداختن به شخصیت اصلی به شخصیتهای فرعی تغییر میدهد تا پیشزمینههای لازم برای پیشبردن روایت کلیدی را فراهم کند. اگرچه این تکنیک در فیلمنامهنویسی چندان هم تحسینبرانگیز به نظر نمیرسد اما حسن فتحی به خوبی از پس تغییرات مهرههای شطرنج داستانش برمیآید. با ویجیاتو همراه باشید.
سریال جیران را با ویجیاتو دنبال کنید:
- نگاهی به قسمت اول سریال جیران – روایت اشتباه تاریخ
- نگاهی به قسمت دوم سریال جیران – اقتباسی آزاد از تاریخ
سریال جیران آهسته آهسته در حال تبدیلشدن به همان عنوان جذابی است که آرزوی تماشای آن را داشتیم. در ابتدا انتقادات بسیاری به تازهترین ساخته حسن فتحی وارد بود. اما حالا و پس از پخش سومین قسمت سریال اختصاصی فیلیمو میتوان مدعی شد که روایت عاشقانه ناصرالدین شاه و خدیجه خانم تجریشی در مسیر درستی قرار دارد. نیازی به یادآوری نیست که سریال جیران این روزها به بهترین سریال شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. به رقبای جدیدترین سریال حسن فتحی نگاه کنید؛ سریال خسوف، سریال نیسان آبی، سریال حرفهای و سریال جزیره از جدیدترین سریالهای شبکه نمایش خانگی هستند که عناوینی ضعیف و ناامیدکننده به نظر میرسند.
حتی سریال خاتون هم که به عنوان یک سریال با روایت تاریخی میتوانست در کنار سریال جیران رقابت کند حالا به یک سریال کاملا معمولی تبدیل شده که به شکل واضحی بدون هدف پیشروی میکند. بنابراین جیران این فرصت را دارد تا با استفاده از همه امکاناتی که در اختیار دارد تا مدتها به عنوان بهترین سریال شبکه نمایش خانگی در چشم مخاطب ایرانی بتازد. اتفاقی که با توجه به دکورهای سنگین، طراحی لباس قابل قبول و فیلمبرداری قابل اتکا چندان غیرممکن نیست.
اما موفقیت سریال جیران تنها به ویژگیهای ظاهری محدود نمیشود. قسمت سوم جیران در کنار دو اپیزود قبلی به خوبی نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از بهترین بازیگران ایرانی در سریال جدید حسن فتحی بازی میکنند و واقعا بهترین هنرنمایی ممکن را ارائه میدهند. حتی بازیگری مانند بهرام رادان که همواره بحثهای بسیاری پیرامون کیفیت هنرنمایی او در مقایسه با شهرتی که به دست آورده، وجود دارد هم در سریال جیران هنرنمایی قابل قبولی ارائه میدهد.
بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، کتانه افشارینژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برقنورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسنپور، فاطمه مسعودیفر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغیپور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن مؤذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدیپور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی آشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و مریلا زارعی از بازیگران مهم و شناختهشده سریال جیران هستند.
متعهد به درام
وقتی دو اپیزود ابتدایی سریال خاتون منتشر شدند، بسیاری از مسیر روایی این سریال ناامید شدند. در حالی که بینندگان سریال جیران تصور میکردند که داستان سریال روی روایت واقعی رابطه عاشقانه ناصرالدین و جیران قرار دارد، سریال تا حدود زیادی درگیر روایتهای درام شد و تاریخ را به یک اولویت حاشیهای تبدیل کرد. بنابراین منطقی بود که بسیاری از بینندگان سریال با واکنشهای منفی از عوامل سریال جیران استقبال کنند.
کار به جایی رسید که مجید مولایی، تهیهکننده سریال جیران، مجبور به ارائه توضیحاتی درباره نوع روایت سریال شد.
او در ابتدا سریال کرهای نتفلیکس را مثال زد:
مسیری که نتفلیکس در ساخت سریالهای تاریخی طی میکند، شکاف بین اثر تاریخی و اصل تاریخ را بیشتر میکند و به سمت و سویی میرود که نگاهش به سریالهای تاریخی، کاملا با نگاههای رایج و سنتی متفاوت است. نتفلیکس، پیشتر یک سریال کرهای به نام Kingdom تولید کرد که ژانر وحشت را به آن اضافه کرده بود و برای ۳۰ سال آینده خود یک استراتژی تعریف کرد که بر اساس آن معتقد بود که من کاری به تاریخ ندارم و اصولا تاریخ را به مثابه یک ابزار میبینم که باید جای خود را در این استراتژی پیدا کند. این اعتقاد را داشتند که آمریکاییها و کاناداییها پس از جنگ ویتنام از چشم بادامیها میترسند و حالا اگر بخواهیم سریالی با ژانر وحشت کار کنیم، آن را در فضای کره میسازیم و در همان سریال تاریخی، یک داستان معمایی جنایی به آن اضافه کردند و خیلی به اصل تاریخ کاری نداشتند.
در گفتگو با خبرگزاری ایسناتهیهکننده سریال جیران در ادامه مثال دیگری مطرح میکند:
نتفلیکسیها در ادامه سریال The Crown که مربوط به الیزابت دوم است را کار کردند. در زمان پخش این سریال، وزیر فرهنگ بریتانیا از نتفلیکس ابتدا بابت این سریال که تماشاگران زیادی دارد و درباره ملکه ساخته شده، تشکر کرد ولی از آنها خواست که فقط در ابتدای پخش سریال این جمله را اضافه کنند که روایت این سریال عین واقعیت و تاریخ نیست. اما مدیر محتوای نتفلیکس گفت که ما چنین تعهدی به شما نداریم و قطعا مخاطبان ما این فهم را دارند که در حال تماشای یک قصه هستند و یک مستند تاریخی را تماشا نمیکنند
در گفتگو با خبرگزاری ایسنامجید مولایی در ادامه به رویکرد سینمای ایران برای روایت تاریخ اشاره کرد:
ما در بین آثار تاریخی فیلمسازان ایرانی هم شاهد تفاوتهای داستان فیلم با اصل واقعه تاریخی هستیم. برای مثال در کارهای مرحوم علی حاتمی این مورد به وضوح قابل مشاهده است. درباره آثار نمایشی تاریخ ایران بگویید. در کشور ما اساسا داستان فرق میکند و ما مسیر دیگری را در ساخت سریالهای تاریخی در پیش گرفتیم؛ چه سریالهایی با موضوع تاریخ صدر اسلام و چه کارهای مرحوم علی حاتمی در پیش از انقلاب و پس از انقلاب. اساسا سریالی که نعل به نعل توانسته یک واقعه تاریخی را نمایش دهد، وجود ندارد.
در گفتگو با خبرگزاری ایسناتهیهکننده سریال بانوی عمارت به سیاست مشابه علی حاتمی اشاره کرد:
همان موقع هم این انتقادات به مرحوم حاتمی میشد. او میگفت که «من متعهد به تاریخ نیستم بلکه متعهد به درام هستم و روایت خودم را از تاریخ بیان میکنم» و این حرف را پایهریزی کرد که من فیلمساز هستم و نگاه خودم را دارم. بنابراین در سریال سلطان صاحبقران وقتی امیرکبیر کشته میشود، جمشید مشایخی با حدود ۴۰ سال نقش ناصرالدین شاه را بازی میکند و یا بعدها در سریال امیرکبیر که سعید نیکپور ساخته بود هم ایرج راد نقش ناصرالدین شاه را بازی میکند. اما وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم، میبینیم که ناصرالدین شاه حدود ۱۸ سال داشته که دستور قتل امیرکبیر را صادر کرد. شاید تماشاگر این کنکاش را نداشته باشد که چرا ایرج راد و جمشید مشایخی با این سن این نقشها را بازی کردهاند.
در گفتگو با خبرگزاری ایسنامجید مولایی در ادامه درباره رویکرد فیلمنامه سریال جیران برای روایت تاریخ گفت:
قبل از این هم اشاره کردم که قرار نیست یک کار نمایشی که یک جنبه سرگرمیسازی هم دارد و باید در آن اقتضائات درام هم رعایت بشود، نعل به نعل به تاریخ وفادار باشد. ما فیلم مستند تاریخی نمیسازیم. هیچکدام از محققین هم برای بررسی یک مقطع تاریخی، به سراغ آثار نمایشی نمیروند که از آنها مستند تاریخی استخراج کنند. در مورد سریال جیران هم که انتقادات معطوف به مناسبات تاریخی است و اینکه «جیران قبل از مرگ امیر کبیر وارد کاخ شده یا بعد از مرگ او» و یا اینکه «آیا ناصر الدین شاه بعد از دستور مرگ امیر کبیر دچار دگرگونی حال و بد احوالی زیاد میشود یا خیر» باید بگویم که بهتر است اجازه بدهیم که نویسنده بر اساس قواعد درام این مسائل را رتق و فتق کند و خیلی به تاریخ متعهد نباشد. چراکه خود تاریخ نگاران هم گاهی نظرات ضد و نقیض داشتهاند. ضمن اینکه چه تضمینی وجود دارد که تاریخ مکتوب عین واقعیت باشد و کسی تحت تاثیر شرایط و طبق سفارشات و تحت تاثیر تصور و فهم خودش آن را نگارش نکرده باشد. بنابراین به نظرم اینکه بگوییم سریال جیران نعل به نعل تاریخ نیست نقد درخوری نیست.
در گفتگو با خبرگزاری ایسنابنابراین به نظر میرسد که انتظار بینندگان سریال جیران از شباهت اندک روایت این سریال با واقعیات تاریخی اندکی غیرمنطقی باشد. قسمت سوم سریال جیران هم در عبور از روایتهای تاریخی تندتر عمل میکند و تمرکزش را روی پیشبردن درام داستان قرار میدهد. اما یک پرسش اساسی هم مطرح میشود؛ آیا سریال جیران میتواند حالا که درام را به تاریخ اولویت داده در ادامه مسیر موفق باشد؟ برای پیداکردن پاسخ این پرسش باید مدتی صبر کرد و اپیزودهای بعدی سریال حسن فتحی را تماشا کرد.
سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:
- نگاهی به قسمت اول سریال خاتون – فاشیسم سینمایی
- نگاهی به قسمت دوم سریال خاتون – باران خونین داس و چکش
- نگاهی به قسمت سوم سریال خاتون – شیوع ویروس سرخ
- نگاهی به قسمت چهارم سریال خاتون – عاقبت خوردن نان خلق
- نگاهی به قسمت پنجم سریال خاتون – بگذارید این وطن دوباره وطن شود
- نگاهی به قسمت ششم سریال خاتون – همسری که همراه نیست
- نگاهی به قسمت هفتم سریال خاتون – تصویر دقیق زن گیلانی
- نگاهی به قسمت هشتم سریال خاتون – روایت خستهکننده
- نگاهی به قسمت نهم سریال خاتون – گفتار مدرن یک پوستین کهنه
- نگاهی به قسمت دهم سریال خاتون – سرگیجهای از شخصیتها
- نگاهی به قسمت یازدهم سریال خاتون – عاشقانه در عاشقانه
- نگاهی به قسمت دوازدهم سریال خاتون – پوستین جذاب یک باطن مستهلک
- نگاهی به قسمت سیزدهم سریال خاتون – عشق مسموم
- نگاهی به قسمت چهاردهم سریال خاتون – مسیر گمراهکننده
- نگاهی به قسمت پانزدهم سریال خاتون – آغاز پایان
- نگاهی به قسمت شانزدهم سریال خاتون – فاجعه مطلق
- نگاهی به قسمت هفدهم سریال خاتون – قابل پیشبینی
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بازی گرای فرعی بهتر از بازی های اصلی بازی میکنند بت شخصه بازی آقای برقنورد و شخصیت نقره و خانواده جیران رو به بهرام رادان و پسر حسن فتحی ترجیح میدم
سریال اصلا کشش لازم رو نداره،
انتخاب نامناسب بهرام رادان، بازی مصنوعی اکثر بازیگرا، دیالوگهای نامتناسب با زمان و فضای داستان همگی باعث میشه نتونی با سریال و داستانش همراهی کنی...
بد بود