ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم و سریال

نگاهی به قسمت بیست و یکم سریال خاتون – لطیفه دراماتیک

در حالی که قسمت بیستم سریال خاتون در تلاش بود تا ثابت کند که سریال تینا پاکروان هنوز هم جذابیت‌هایی برای عرضه دارد، جدیدترین قسمت سریال انحصاری نماوا به شکل خنده‌داری از همه خرده‌داستان‌ها عبور ...

امیرمحمد سلیمانی
نوشته شده توسط امیرمحمد سلیمانی | ۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

در حالی که قسمت بیستم سریال خاتون در تلاش بود تا ثابت کند که سریال تینا پاکروان هنوز هم جذابیت‌هایی برای عرضه دارد، جدیدترین قسمت سریال انحصاری نماوا به شکل خنده‌داری از همه خرده‌داستان‌ها عبور می‌کند و یک روایت جدید را در برابر تماشاگر قرار می‌دهد. با ویجیاتو برای نگاهی به قسمت بیست و یکم سریال خاتون همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

آن‌چه در جدیدترین قسمت سریال خاتون مطرح می‌شود احتمالا باورکردنی نیست. این‌‌که چنین سریال مستعد و جذابی در آخرین گام‌هایش این‌گونه به تماشاگر توهین کند واقعا از آن اتفاق‌هایی لقب می‌گیرد که تنها در سینما و تلویزیون ایران رخ می‌دهد. جدیدترین قسمت سریال تینا پاکروان داستان را از نقطه‌ای آغاز می‌کند که فاصله زیادی با اپیزودهای قبلی دارد. داستان قسمت بیست و یکم سریال خاتون از لحظه‌ای آغاز می‌شود که در آینده‌ای نامشخص است و به همین دلیل تماشاگر در نخستین دقایق نمی‌تواند ارتباط آن با اپیزود قبلی را درک کند.

به همین دلیل قسمت جدید سریال خاتون در همان ابتدا گیج‌کننده ظاهر می‌شود. تماشاگر پس از تماشای چند دقیقه از داستان متوجه می‌شود که حالا ظاهرا شرایط تغییر پیدا کرده و مدتی از وقایع اپیزود قبلی گذشته و حالا جهان جدیدی در جریان است. جهانی که در آن بیشتر شخصیت‌های اصلی دوباره به گیلان بازگشته‌اند و دوباره نوبت به هنرنمایی تعدادی از شخصیت‌های فصل اول رسیده تا داستان را هدایت کنند.

به نظر می‌رسد تینا پاکروان پس از آن که جهان سریال خاتون را به حدی بزرگ کرد که مدیریت آن اندکی غیرممکن به نظر می‌رسید حالا به این نتیجه رسیده که با ادامه این وضعیت احتمالا توان جمع‌کردن داستان در نقطه پایانی را ندارد. بنابراین با منتقل‌کردن دوباره داستان به اقلیم گیلان تلاش کرد تا شرایط را برای به‌پایان‌رساندن سریالش فراهم کند. حالا سرنوشت تعدادی از شخصیت‌هایی که در تهران هستند تا حدودی مشخص‌تر شده و از سوی دیگر کنترل داستان هم آسان‌تر به نظر می‌رسد.

نقطه صفر داستانی

داستان قسمت بیست و یکم سریال خاتون از جایی آغاز می‌شود که خاتون بختیاری [با هنرنمایی نگار جواهریان] از تهران فرار کرده و حالا در روستاهای اطراف شهر رشت زندگی می‌کند. از سوی دیگر، شیرزاد ملک [با نقش‌آفرینی اشکان خطیبی] هم پس از آن که جایگاهش در ارتش شاهنشاهی ایران را از دست داده حالا به عمارت پدری‌اش در حاشیه شهر رشت برگشته و به شکل غم‌انگیزی از افسردگی رنج می‌برد. او که هنوز هم به دنبال همسر سابقش می‌گردد از زندگی در کنار مادر سخت‌گیرش ناراحت است و ارتباط خوبی با همسر جدیدش یعنی ماری [با نقش‌آفرینی مهتاب ثروتی] ندارد.

فیلم‌نامه سریال خاتون در آستانه بیست و دومین قسمت سریال تقریبا به نقطه صفر داستانی بازگشته است؛ نقطه‌ای که شخصیت‌های اصلی دوباره در اقلیم گیلان [جایی که داستان از آن‌جا آغاز شده بود] بازگشته‌اند و تعدادی از شخصیت‌های فرعی هم به حاشیه رفته‌اند. انگار سریال خاتون از پس مدت‌ها بازی‌دادن مخاطب به این نتیجه رسیده که بازگشت به نقطه ابتدایی واقعا بهترین حالت ممکن است. در حالی که اختلاف عمیقی میان شخصیت‌ها ایجاد شده و حالا داستان سریال بیش از هر زمان دیگری بی‌هدف به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر سریال تینا پاکروان به شکل غم‌انگیزی در ایجاد یک پایان قابل قبول برای سریال به بن‌بست خورده و به همین دلیل توان مدیریت شخصیت‌ها را ندارد. در قسمت بیست و یکم سریال خاتون می‌بینیم که چگونه فیلم‌نامه با قراردادن شخصیت‌ها به عجله‌ای‌ترین حالت ممکن در کنار یکدیگر تلاش می‌کند تا پایانی قابل قبول برای سریال فراهم کند. اما عجله سریال برای ایجاد یک پایان سرهم‌بندی‌شده قطعا قابل قبول نیست و مشخص است که سریال با بن‌بست بزرگی مواجه می‌شود.

لطیفه دراماتیک

قسمت بیست و یکم سریال خاتون به شدت تلاش می‌کند تا اپیزودی پیشرو و تکان‌دهنده باشد. اما تلاش سریال برای دراماتیک‌بودن در نهایت به لطیفه‌ای تبدیل می‌شود که خندیدن به آن احتمالا برای مخاطب توهین‌آمیز به نظر بیاید. جدیدترین قسمت سریال خاتون می‌خواهد دراماتیک‌ترین حالت روایت را به تماشاگر تقدیم کند اما در ارائه این روایت با مشکل مواجه می‌شود. چراکه سریال تینا پاکروان آن‌قدر با حفره‌های ریز و درشت داستانی همراه شده که حالا بیرون‌آمدن از این حفره‌های بزرگ اندکی غیرممکن به نظر می‌رسد.

روایتی که سریال برای ارائه به مخاطب ارائه می‌کند اساسا قابل قبول نیست و به شدت بی‌نظم، سرشار از ایراد و ناامیدکننده به نظر می‌رسد. تلاش سریال برای ایجاد یک دوگانه دراماتیک در رابطه خاتون - شیرزاد اساسا به نتیجه نمی‌رسد و به همین دلیل مخاطب نمی‌تواند احساسات شیرزاد ملک را درک کند یا حتی بپذیرد. قسمت بیست و یکم سریال خاتون مانند میخی به تابوت نخستین تجربه سریالی تینا پاکروان فرود می‌آید و همه امیدها را ویران می‌کند.

سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Siavash-Comix
    Siavash-Comix | ۳ فروردین ۱۴۰۱

    "آخرین میخ به تابوت سریال تینا پاکروان"
    جنازه ها جم شین اومدم میخ تابوت‌تونو بکوبم :)

  • asal
    asal | ۳ فروردین ۱۴۰۱

    اسپویل


    خاتون بد زایید،???????

    • parsa-khafan
      parsa-khafan | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

      حیف اینجا قوانین داره ولی بچیزی میخواستم بگم حقققق

      • asal
        asal | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

        ?? جیغ جیغاش ???? کلا از قسمت پنج که بچه بوجود اومد سم شد

  • abolfazlakbaripur88ABOL
    abolfazlakbaripur88ABOL | ۳ فروردین ۱۴۰۱

    خیلی حفره داستانی داره واقعا چرت بود اولاش خیلی خوب بود از یه جایی به بعد فقط داشتن چرت ترش میکردن

  • mehradmakhfi
    mehradmakhfi | ۲ فروردین ۱۴۰۱

    آخرین میخ به تابوت سریال تینا پاکروان
    نویسنده ملتفتیه

    • abolfazlakbaripur88ABOL
      abolfazlakbaripur88ABOL | ۳ فروردین ۱۴۰۱

      پس قبول داری ملتفت آخرین میخ رو به تابوت زدبازی زد؟

      • A.B.D
        A.B.D | ۳ فروردین ۱۴۰۱

        قبول کردن نمی‌خواد واقعا زد

مطالب پیشنهادی